قیمت بنزین به تدریج افزایش می‌یابد

دنیای اقتصاد - استاندار تهران در آخرین اظهار نظر درباره قیمت بنزین پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، افزایش قیمت را به دلیل «جلوگیری از وارد شدن یکباره شوک به مردم» تدریجی اعلام کرد. مرتضی تمدن در گفت‌وگو با ‌ایسنا، با بیان اینکه سهمیه‌‌بندی‌ بنزین در چارچوب برنامه‌ مربوطه پیگیری خواهد شد، گفت: قیمت بنزین تابع چارچوب و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته خواهد بود، بنابراین افزایش قیمت بنزین در فرآیندی تدریجی انجام می‌شود. به گفته استاندار تهران، با توجه به اینکه سهمیه‌‌بندی‌ بنزین براساس برنامه‌ریزی پیگیری خواهد شد، بنابراین با هدفمند شدن یارانه‌ها، یکباره به مردم شوک وارد نمی‌شود.

وی درباره تاثیر طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در افزایش قیمت‌های حمل‌ونقل عمومی نیز اظهار کرد: باید در چارچوب طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و بر اساس یک مدل و ضابطه، قیمت‌ها را مدیریت کنیم. استاندار تهران با بیان اینکه برای تمام بخش‌ها ضابطه‌ای وجود دارد، تصریح کرد: همچنین بنابر اعلام رییس‌جمهور، واریز وجه نقدی هدفمند کردن یارانه‌ها، از ماه جاری آغاز می‌شود.

هرچند تاکنون هیچ یک از مقامات رسمی دولت حاضر به اظهارنظر درباره میزان و چگونگی افزایش قیمت بنزین نشده‌اند، با ‌این حال اعلان خبر افزایش تدریجی قیمت بنزین از آن جهت حائز اهمیت است که پیش از این درباره نحوه آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی بحث‌ها و گمانه‌های مختلفی مطرح می‌شد‌. براساس این گزارش، پیشنهادات مختلفی درباره افزایش قیمت بنزین تاکنون ارائه شده است. در حال حاضر بنزین سهمیه‌بندی به قیمت هر لیتر ۱۰۰تومان به فروش می‌رسد و بنزین آزاد نیز به قیمت هر لیتر ۴۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

بر اساس گفته‌های محمد رویانیان قرار بود در نیمه دوم سال سهمیه بندی نیز حذف شده و بنزین به شکل تک نرخی عرضه شود که البته با تخصیص سهمیه مهر ماه به خودروهای شخصی، حذف کامل سهمیه‌بندی‌ها فعلا به تاخیر افتاده است‌. هدف از حذف سهمیه‌بندی، جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و تورم در بخش حمل‌ونقل اعلام شده است با‌این حال برخی کارشناسان معتقدند ‌این اقدام می‌تواند سبب سهمیه‌فروشی و شکل‌گیری نوعی بازار غیر رسمی برای بنزین‌های سهمیه‌ای تاکسی‌ها و‌... شود.

براساس قانون، دولت موظف است ظرف ۵سال نسبت به واقعی کردن قیمت بنزین اقدام کند. اما بر اساس گفته برخی از مقامات مسوول، دولت تمایل بیشتری دارد که در مرحله اول شیب افزایش قیمت‌ها تند باشد تا تاثیر‌گذاری رشد بهای کالاهایی نظیر بنزین بیشتر باشد و ‌این شیب در سال‌های آتی ملایم شود. همچنین مقرر است در نیمه دوم سال بهای گاز مصرفی خانگی، برق، تعرفه آب، تعرفه بنزین و گازوئیل، سی ان جی و‌... همگی با هم رشدی را تجربه کنند تا سبد انرژی مصرفی در کشور با‌این رشد قیمتی کاهش مصرفی قابل توجه را تجربه کند.

سناریوهای بنزینی

تاکنون چندین سناریو در زمینه قیمت و عرضه بنزین از سوی منابع مختلف خبری مطرح شده است‌.

خبرگزاری فارس پیش‌تر در گزارشی دو سناریوی احتمالی آزادسازی قیمت بنزین را منتشر کرد که در کنار طرح هدفمندی یارانه‌ها دولت برنامه ویژه‌ای برای کنترل مصرف بنزین و مدیریت آن دارد. اگرچه این سناریو‌ها به سرعت از سوی سخنگوی طرح تحول اقتصادی تکذیب شد، اما بر اساس یکی از‌این سناریوها آزادسازی قیمت بنزین برای کلیه افراد به نرخ واحد فوب خلیج‌فارس عرضه خواهد شد که معادل ۴۰۰ تومان فعلی است.