نظر دولت در برنامه پنجم تامین می‌شود؟

دنیای اقتصاد- گرچه کمیسیون تلفیق مجلس کار بررسی لایحه برنامه پنجم را از سر گرفته است، اما به نظر می‌رسد سرنوشت این لایحه همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. دولت به امید تامین نظرات خود در این لایحه برنامه، درخواست استرداد آن را پس گرفته بود، اما کمیسیون تلفیق مجلس، بدون هیچ تغییری در روال کار خود به همان شیوه سابق مشغول بررسی لایحه شده و تامین نظرات دولت را به رای دو سوم از اعضای این کمیسیون واگذار کرده است.

آن‌گونه که علی اصغر یوسف نژاد، دبیر کمیسیون تلفیق به دنیای اقتصاد گفته است، این کمیسیون از روز دوشنبه ادامه بررسی لایحه برنامه را در روال عادی آغاز کرده است، و همزمان، کارگروه مشترک دولت و مجلس نیز به بررسی امکان تامین نظرات دولت در این لایحه می‌پردازد. اما تصمیمات این کارگروه تنها در صورتی در متن لایحه برنامه اعمال خواهد شد که دوسوم اعضای کمیسیون تلفیق به آن رای دهند.

یوسف‌نژاد، در توضیح دلیل این تصمیم کمیسیون تلفیق گفت: بر اساس آیین‌نامه داخلی، ما نمی‌توانیم به موادی که پیشتر از آنها عبور کرده‌ایم، برگردیم؛ مگر اینکه دو سوم اعضای کمیسیون به این موضوع رای دهند. بنابراین جز در موارد بسیار حساس و جزئی، احتمال تغییر سایر مواد لایحه وجود ندارد.

وی در پاسخ به اینکه «اگر کمیسیون به بازگشت به مواد قبلی رای ندهد، تکلیف تامین نظر دولت چه خواهد شد؟» تصریح‌کرد: مصوبه قبلی کمیسیون تلفیق به قوت خود باقی است و به همان شکل سابق به صحن مجلس ارائه خواهد شد. ما ملزم به رعایت آیین‌نامه داخلی هستیم و اگر کمیسیون تلفیق به تامین نظرات دولت رای ندهد، تامین نظر دولت ممکن نخواهد بود.

سخنان یوسف‌نژاد را محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون تلفیق نیز به شکلی دیگر تایید کرد. او در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به برگزاری جلسه دیروز این کمیسیون گفت: اعضای کمیسیون منتظر نظر کارگروه مشترک قوای مقننه و مجریه در مواد مورد تاکید دولت در این لایحه هستند. اما بر اساس آیین‌نامه، بازنگری مصوبات کمیسیون به دو سوم آرای نمایندگان به صورت کتبی و مخفی نیازمند است و «تنها» در این صورت است که مواد مورد تاکید دولت می‌تواند در کمیسیون مجددا بررسی شود.

گزارش هیات رییسه تلفیق از دیدار با مقام معظم رهبری

کمیسیون تلفیق تصمیمات تازه خود درباره نحوه بررسی لایحه برنامه را در جلسه عصر روز یکشنبه اتخاذ کرده است. جلسه‌ای که در آن «محمدرضا باهنر» و «محمدحسن ابوترابی فرد» رییس و نایب رییس کمیسیون تلفیق، گزارشی از دیداری که به همراه رییس مجلس و رییس جمهور با مقام معظم رهبری داشته‌اند را به اعضای کمیسیون ارائه کرده‌اند.

آن‌گونه که عباسعلی نورا به خبرگزاری خانه ملت گفته است، در جلسه روز یکشنبه تصمیم بر این شده است که «ایرادات مورد نظر دولت «طبق آیین نامه کمیسیون» مورد بررسی و اصلاح قرار گیرد.»

وی در توضیح گزارش باهنر و ابوترابی درباره دیدار مشترک دولت و مجلس با مقام معظم رهبری گفت: این نشست پیش از عزیمت رییس جمهور به نیویورک برگزار شده و «علی لاریجانی»، «محمد حسن ابوترابی فرد»، «محمدرضا باهنر»، «رضا عبداللهی»و «احمد توکلی»، از سوی مجلس و «محمود احمدی‌نژاد»، «ابراهیم عزیزی» معاون برنامه‌ریزی رییس‌جمهور و چند تن از وزرا از سوی دولت در آن حضور داشته‌اند.

نورا با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در این دیدار متذکر شد: ایشان بلافاصله و پیش از هرگونه صحبتی فرمودند که اداره کشور بدون برنامه ممکن نیست. رهبر معظم انقلاب همچنین ضمن گله از درخواست استرداد لایحه از سوی دولت، از مجلس نیز خواسته‌اند بر شاخص‌های کلی برنامه متمرکز شود.

وی خاطرنشان ساخت: مقام معظم رهبری تاکید کرده‌اند که دولت در این رابطه با مجلس همکاری و تعامل داشته باشد و اگر ایرادی را در نظر دارد، در پی حل ایرادات از راه تعامل و قانون باشد تا لایحه هر چه زودتر به تصویب نهایی برسد. همچنین ایشان به مجلس تاکید کردند که برنامه را به گونه‌ای تنظیم نماید که دولت بتواند آن‌را اجرایی کند.

نورا همچنین با اشاره به اظهارات روسای دو قوه در دیدار با مقام معظم رهبری گفت: رییس مجلس در این دیدار موارد مهمی را درباره ایرادها و تناقض‌های لایحه برنامه پنجم توسعه با قانون اساسی مطرح کردند. برداشت دولت از صندوق توسعه ملی، واگذاری برخی از اختیارات مجلس به دولت و واگذاری مسوولیت تدوین اساسنامه صدها شرکت به دولت از جمله مواردی بود که «علی لاریجانی» از آنها به عنوان مواردی که مجلس آن‌را مغایر با قانون تشخیص داده است، یاد کرد.

نورا خاطرنشان ساخت: با تاکیدات رهبر معظم انقلاب، اختلافات بین دولت و مجلس در مورد لایحه برنامه پنجم توسعه حل خواهد شد.

تصمیمات کمیسیون تلفیق برای حل اختلاف

درباره تصمیمات کمیسیون تلفیق درباره نحوه ادامه رسیدگی به لایحه برنامه، جعفر قادری، از دیگر اعضای کمیسیون تلفیق این گونه می‌گوید: در جلسه عصر یکشنبه کمیسیون تلفیق پس از ارائه گزارش هیات رییسه، دیگر اعضا نیز نقطه نظرات خود را در خصوص اقدام دولت در تقاضای استرداد مطرح کردند و عمده بحث آنان این بود که چرا دولت تا دو روز قبل از تقاضای استرداد از زحمات اعضای کمیسیون تقدیر و تشکر کرد، اما به فاصله دو روز تقاضای استرداد داد. در حالی که همه مصوبات کمیسیون با حضور نمایندگان دولت به تصویب رسیده است.

قادری گفت: براساس تصمیمی که در این جلسه گرفته شد اصلاح ایرادات مد نظر دولت با نظر اجماع اعضای کمیسیون بررسی می‌شود و در این مسیر باید بر اساس آیین نامه کمیسیون عمل شود. ما راه تعامل با دولت را پیش می‌گیریم، اما خارج از آیین‌نامه کمیسیون نیز عمل نخواهیم کرد.

قادری توضیح داد: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، موادی که از سوی دولت ایراد دارد در کمیسیون دوباره بازنگری خواهد شد و به رای گذاشته می‌شود، در صورتی که نمایندگان رای به بازنگری بدهند، بررسی روی آنها از سر گرفته خواهد شد، در غیر اینصورت کل برنامه جمع‌بندی و به مجلس ارائه می‌شود.

به گفته این عضو کمیسیون تلفیق، همچنین مقرر شد کارگروه مشترک مجلس و دولت نیز ایرادات مد نظر دولت را احصا کرده و اگر به نظر دور از واقعیت بود یا بار مالی مغایر با قانون تحمیل می‌کرد در کمیسیون تلفیق اصلاح شود، اما این تغییرات باید در چارچوب آیین نامه کمیسیون باشد.

وی ادامه داد: جو جلسه به خاطر اظهارات اخیر رییس‌جمهور درباره جایگاه مجلس سنگین بود و نمایندگان نسبت به این اظهارات هم واکنش‌هایی داشتند که در جلسه مورد بررسی قرار گرفت. نهایتا جمع بندی جلسه این شد که مصوبات کارگروهی که متشکل از سه عضو هیات رییسه کمیسیون و هشت عضو منتخب از کمیسیون که در تعطیلات مجلس کار بررسی برنامه پنجم را برعهده داشت و پیشنهادات کمیسیون‌ها را بررسی می‌کرد، به کمیسیون تلفیق ارائه شود تا در جلسات باقیمانده مصوبات این کارگروه در کمیسیون مورد بررسی قرار گیرد.