دو اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول با حمایت از قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اعلام کردند،‌ این قانون اقتصاد‌ایران را متحول خواهد کرد و به نفع بازار جهانی نفت خواهد بود. به گزارش فارس، بخش تحقیقات آنلاین صندوق بین‌المللی مصاحبه‌ای را با دو اقتصاددان ارشد‌ این سازمان در مورد قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در ‌ایران انجام داده است که طی آن ‌این افراد تاکید کرده‌اند اجرای قانون مزبور می‌تواند نحوه کار اقتصاد ‌ایران را تغییر دهد و بر انجام اصلاحات مشابه در دیگر کشورهای مصرف‌کننده انرژی تاثیر بگذارد. دومنیک گیلوم و رومان زیتک پیش‌بینی کردند با حذف یارانه‌های نفت و گاز تقاضا برای انرژی در ‌ایران کاهش یابد و منابع بیشتری برای صادرات فراهم شود. به عقیده آنها اگر همه چیز بر اساس برنامه پیش برود استراتژی‌ ایران می‌تواند هدف دوگانه ‌ایجاد درآمد بیشتر برای کشور و مهار اسراف و استفاده افراط‌آمیز از انرژی در ‌این کشور را محقق کند.

گیلوم با اشاره به اینکه تورم در‌این کشور در حد قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته و از ۳۰ درصد در دو سال گذشته به کمتر از ۱۰ درصد نسبت به سپتامبر ۲۰۰۹ رسیده است و ‌این در حالی است که بانک مرکزی ‌ایران اقدام به خروج نقدینگی از بازار کرده است، گفت: ‌این رقم پایین‌تر تورم اساس خوبی را برای اصلاح قیمت‌های انرژی فراهم کرده است. حذف یارانه‌های انرژی به این معنا است که مردم‌ایران شاهد افزایش قیمت‌ها خواهند بود و بنابراین مهم است که ‌این کار در یک وضعیت دارای تورم پایین شروع شود.

گیلوم درباره اثرات افزایش قیمت حامل‌ها افزود: ما از یک افزایش بسیار زیاد قیمت‌ها سخن می‌گوییم و قیمت برخی حامل‌های انرژی در مرحله اول از ۴ تا ۲۰ برابر خواهد شد. بعدها با افزایش قیمت‌های بین‌المللی نیز باید شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم.

مسلما ‌این امر نگرانی‌هایی را پدید آورده است، اما در قانون مولفه‌هایی برای بازتوزیع درآمدهای مازاد حاصل از اصلاح یارانه‌ها در نظر گرفته شده است. ۵۰درصد درآمدها در سال اول به خانواده‌ها بازگردانده می‌شود. حذف یارانه‌ها برای آنها به طور کامل جبران می‌شود و آنها می‌توانند انتخاب کنند که‌این مبلغ را به خرید چه چیزی اختصاص دهند.

بخش انرژی‌ایران سودآورتر خواهد بود

گیلوم درباره دیگر منافع حذف یارانه‌های انرژی گفت: از نگاهی داخلی باید گفت اگر قیمت‌ها بالاتر باشد بخش انرژی ‌ایران سودآورتر خواهد بود و بنابراین‌ این بخش می‌تواند سرمایه بیشتری را جذب کند و استخراج و تولید بیشتری داشته باشد. به علاوه اگر مردم‌ ایران بتوانند مصرف خود را کنترل کنند ‌این امر اثر مثبتی بر بازار جهانی نفت خواهد داشت. اما زیتک در این باره معتقد است: ‌این قانون صنعت خودروی ‌ایران را وادار خواهد کرد خود را مدرن کند. ‌ایران با جمعیت ۷۴ میلیون نفری خود هر سال ۵/۱ میلیون دستگاه خودرو تولید می‌کند.

با توجه به ‌این که قیمت بنزین در حد صفر است انگیزه‌ای برای خودروسازان وجود ندارد که خودروهای دارای مصرف بهینه تولید کنند، اما اگر قیمت بنزین به سطح بین‌المللی برسد خودروسازان ‌ایران باید نحوه عمل خود را تغییر دهند و بهره‌وری خودروهای خود را افزایش دهند. زمانی که‌این کار اتفاق بیفتد خودروهای ساخت‌ایران قدرت رقابت بیشتری برای صادرات خواهند داشت.