احضار سفیر سوئیس و اعتراض شدید به اقدام جدید آمریکا

عکس: خبرگزاری مهر با احضار سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا به وزارت خارجه صورت گرفت

اعتراض شدید ‌ایران به اقدام جدید آمریکا

دولت اوباما روز پنج‌شنبه ۸ نفر از مقامات ایران را تحریم کرد

دنیای اقتصاد- اقدام آمریکا در‌ایجاد محدودیت سفر و انسداد دارایی‌های ۸مقام رسمی ایران انتقاد شدید تهران را در پی داشته است.

در نخستین واکنش به‌ این اقدام‌، عصر روز پنج‌شنبه خانم لئوآگوستی، سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا را به وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به وی ابلاغ شد. رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه نیز اقدام آمریکا در ایجاد محدودیت سفر و انسداد دارایی‌های هشت مقام کشورمان را دخالت در امور داخلی ‌ایران دانست. سردار اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی کشور نیز در واکنش به‌این خبر گفت:‌ این اقدام آمریکا صرفا برای حمایت از جریانات ضد انقلاب است.

نقض بند اول بیانیه الجزایر

در پی اقدام آمریکا، مدیر کل آمریکای شمالی وزارت خارجه کشورمان سفیر سوئیس را به وزارت خارجه احضار و در ملاقات با وی تاکید کرد: اقدام دولت آمریکا دخالت آشکار در امور داخلی ایران و نقض صریح بند اول بیانیه الجزایر است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: این اقدام به معنی اخلال در نظم بین‌المللی است زیرا هیچ اصل در حقوق بین‌الملل چنین اجازه‌ای را به دولت آمریکا نمی‌دهد. همچنین سوءاستفاده سیاسی از مفهوم انسانی حقوق بشر به معنی تضعیف این مفهوم مقدس است، لذا مسوولیت در هر سه مورد متوجه دولت آمریکا خواهد بود.

این مقام وزارت خارجه با اشاره به اینکه در رای‌گیری روز گذشته شورای حقوق بشر، دولت آمریکا تنها دولت مخالف گزارش‌ هیات کارشناسی سازمان ملل در خصوص نقض حقوق بشر توسط رژیم صهیونیستی در حمله به کاروان آزادی بود، تاکید کرد: این امر نشان می‌دهد دولت آمریکا به عنوان حامی مهم‌ترین مورد نقض حقوق بشر و دولت ناقض حقوق بشر، نمی‌تواند مدعی حقوق بشر بوده و از این مفهوم سوءاستفاده سیاسی بنماید.

سفیر سوئیس نیز در این ملاقات تاکید کرد پیام اعتراض دولت جمهوری اسلامی ایران را به دولت آمریکا ابلاغ خواهد کرد.

دخالت در امور داخلی ‌ایران

در واکنشی دیگر به‌ ایجاد محدودیت سفر و انسداد دارایی‌های هشت نفر از مقام کشورمان، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه گفت: این اقدام آمریکا در راستای دخالت‌های ۳۰ سال گذشته این کشور در امور داخلی ایران است و ثابت می‌کند که آمریکا از قانون‌شکنی‌ها و ناآرامی‌ها در داخل کشور حمایت کرده و باعث تهییج و تحریک این گونه اعمال می‌شود.

وی افزود: حرکت اخیر آمریکا، این بار به صورت آشکار، بی‌پرده و گستاخانه صورت گرفته است و هدف مغرضانه آن تاثیرگذاری بر محیط داخلی ایران و ایجاد تفرقه بین مسوولان و مردم کشور است.

مهمانپرست تصریح کرد: هدف دیگر مقامات آمریکایی منحرف کردن افکار عمومی جهان و مردم آمریکا از سوال منطقی است که جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد در خصوص واقعه ۱۱ سپتامبر مطرح کردند که به جای پاسخ مناسب در مقابل به این سوال، شاهد رفتاری نسنجیده همراه با عصبانیت هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: این عمل مغایر ادعاهای آمریکا مبنی بر داشتن روابط دوستانه با کشورهای جهان براساس احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی دیگران بوده و نقض آشکار قوانین و مقررات بین‌المللی و نیز تعهدات این کشور در قبال جمهوری اسلامی ایران براساس بیانیه الجزایر است که جمهوری اسلامی ایران از طریق سازمان ملل و دیگر مجامع بین‌المللی پیگیری خواهد کرد.

وی تاکید کرد: ایران به صورت یکپارچه در راه احقاق حقوق حقه خود ایستاده است و همانند گذشته ثابت خواهد شد این روش‌های غلط ناکارآمد بوده و مناسبات پیچیده فعلی را از آنچه هست پیچیده‌تر می‌کند. مهمانپرست در خاتمه تصریح کرد: این اقدام آمریکا نشان دهنده رسیدن آنها به آخر خط حمایت از فتنه است.

واکنش متکی به تحریم مقامات

منوچهر متکی، وزیر خارجه نیز در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری پنج‌شنبه شب شبکه دوم سیما با اشاره به موضوع تحریم هشت مقام ایرانی از سوی آمریکا گفت: آنها حتی تعقل به خرج ندادند که زمانی که وزیر کشور مسوول امنیت داخلی یک کشور است را تحریم کنند، یعنی عملا اعلام حمایت از ناامنی در آن کشور. زمانی که پلیس را که مسوول مبارزه با قاچاقچیان و افراد شرور و دزدان است در بحث تحریم قرار می‌دهند، یعنی از افرادی که امنیت اجتماعی را به مخاطره می‌اندازند حمایت می‌کنند و زمانی که وزیر رفاه را تحریم می‌کنند، یعنی عدم رفاه در جامعه را هدف قرار داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، متکی این اقدام آنها را اثبات کننده یک نکته دیگر خواند و افزود: آنها با این کارشان اعتراف کردند که بازی‌های آمریکا در فتنه انتخابات ۸۸ به آخر خط رسیده و هیچ کاری نتوانسته‌اند انجام دهند.

برای افزایش روحیه ضد انقلاب

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی کشور نیز دیروز به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران در واکنش به اقدام آمریکا برای‌ایجاد محدودیت در سفر و انسداد دارایی‌های هشت نفر از مقامات کشورمان، با بیان ‌اینکه ‌این اقدام آمریکا صرفا برای حمایت از جریانات ضد انقلاب است، گفت: آمریکا با انجام این‌گونه اقدامات تصمیم دارد که به ضدانقلاب روحیه بدهد؛ آنها تا این حد دستشان خالی شده که به هر گیاه سستی هم برای اینکه خود را نجات دهند چنگ می‌زنند.

دستور اوباما چه بود؟

بر اساس‌این گزارش، باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه با صدور فرمانی، اسامی هشت مقام‌ایرانی را به فهرست تحریم‌های ‌این کشور اضافه کرد. به گزارش سایت شبکه خبر سیما، دولت آمریکا‌ این افراد را به نقض حقوق بشر در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ متهم کرده است.

کنگره آمریکا چند ماه پیش تحریم‌های جدیدی علیه جمهوری اسلامی‌ایران تصویب و در آن اوباما را موظف کرد تا حداکثر ۹۰ روز در گزارشی، اسامی افرادی در‌ایران را که به گفته آنان به «نقض حقوق بشر در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری پارسال متهم هستند» به آن اضافه کند. کاخ سفید تحریم‌ها علیه ‌ایران را بازتابی از تلاش‌های آمریکا در حمایت از تغییر صلح‌آمیز در‌ایران اعلام کرده است.

به نوشته سایت متعلق به سازمان صدا و سیما وزارتخانه‌های امور خارجه و خزانه داری آمریکا در بیانیه مشترکی ‌این خبر را منتشر کردند. هیلاری کلینتون‌، وزیر خارجه آمریکا نیز در توجیه ‌این اقدام مدعی شد: شهروندان‌ایرانی تحت نظارت یا به دستور ‌این افراد مورد ضرب و جرح و شکنجه قرار گرفته‌اند کشته شده‌اند‌.

کلینتون همچنین مدعی شد: دولت ‌ایران درخواست‌های مکرر جامعه بین‌الملل را در خصوص خاتمه دادن به ‌این آزارها نادیده می‌گیرد. فرمان اوباما دارایی‌های ‌این هشت‌ایرانی را در داخل آمریکا در بر می‌گیرد و شهروندان آمریکایی را از داشتن هر گونه معامله تجاری با آنان منع می‌کند.