روابط عمومی وزارت نفت درباره مصاحبه مطبوعاتی حمیدرضا کاتوزیان نماینده تهران و رییس کمیسیون انرژی مجلس پاسخی را به این شرح اعلام کرد: احتراما در صفحه خبر (۲) روزنامه دنیای‌اقتصاد روز دوشنبه مورخ ۵/۷/۸۹ مطلبی تحت عنوان «انتقاد کاتوزیان از شفاف نبودن قراردادهای نفتی و گازی» به نقل از رییس محترم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درج گردیده است که خواهشمند است مقرر فرمایید نسبت به درج جوابیه زیر به قصد آگاهی و وقوف آن رسانه و به‌صورت یک مطلب مستقل با عنوان تعیین‌شده اقدام شود.

در بیان نقد و انتقاد از جاده انصاف خارج نشویم

بی‌تردید، جایگاه بی‌بدیل مجلس شورای اسلامی و نقش برجسته نمایندگان محترم خانه ملت مایه افتخار و سرافرازی نظام مردمی جمهوری اسلامی ایران است و از سوی دیگر التزام به انعکاس اخبار حقیقت‌یاب و اطمینان‌بخش در فرآیند اطلاع‌رسانی، تکلیف قانونی و یک وظیفه همگانی است.

مصاحبه ارجمند گرانمایه جناب آقای دکتر کاتوزیان رییس محترم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با خبرنگاران محترم و انعکاس آن در معدودی از رسانه‌ها در تاریخ ۵/۷/۸۹ حاوی مواردی است که پاسخگویی به اظهارات و بیانات ایشان به منظور وقوف رسانه‌ها و اطلاع‌رسانی به خوانندگان ارجمند را ضروری می‌سازد تا هم موجبات بروز و پیدایش ابهام در افکار عمومی فراهم نگردد و هم مستمسک و دستاویز معاندان میهن اسلامی قرار نگیرد.

۱ - وزارت نفت هیچ‌گاه از بیان نقد و انتقاد پیرامون عملکرد، فعالیت و کارکرد وظایف محوله خود توسط آحاد جامعه ناخرسند نمی‌باشد و باور داریم نقد و انتقاد هرچند ناصواب و ناصحیح باشد، همین که زمینه دفاع عقلایی را فراهم می‌کند باز هم نعمت و موهبت محسوب می‌گردد. به‌ویژه آنکه جناب آقای دکتر کاتوزیان به‌عنوان یکی از نمایندگان محترم در خانه ملت از حق اظهارنظر پیرامون مسائل جاری کشور برخوردارند و این امری بدیهی و پذیرفته شده در تمام نظام‌های مردمی و قانونی به شمار می‌آید. ولی انتظار از بزرگان و شخصیت‌های قابل احترام و مقبول نظیر رییس محترم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی این است که انصاف را در نقد و خرده‌گیری‌ها رعایت کنند تا مورد پذیرش همگان قرار گرفته و اصلاح امور را فراهم نمایند.

۲ - با تاییدات الهی در دولت دهم و اتکا به توانمندی و تعهد کارکنان و مدیران کارآمد و خلاق صنعت نفت، اکنون شاهد سربلندی میهن اسلامی در عبور از آزمونی دیگر و دستیابی به موفقیتی بی‌نظیر هستیم. دستاوردی درخشان که در شرایط خطیر، حربه کشورهای سلطه‌طلب به‌منظور تحریم بنزین را خنثی و تولید بنزین در داخل کشور را به مرز خودکفایی رساند.

دستیابی به این دستاورد عظیم ملی که نشان از اقتدار و صلابت نظام جمهوری اسلامی ایران و پایمردی فرزندان انقلاب اسلامی دارد، صنعت نفت کشور در یک برنامه منظم و یکپارچه و با تشریک مساعی ۹ پالایشگاه و ۶ مجتمع پتروشیمی موفق به کسب رکورد تولید بیش از ۶۰ میلیون لیتر بنزین داخلی در روز گردید و یاس و نومیدی و انفعال دشمنان انقلاب اسلامی را در پی داشت و هم‌اکنون با هدف دستیابی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان صادرکننده بنزین ده‌ها طرح توسعه‌ای در پالایشگاه‌های کشور در دست اقدام است که با بهره‌برداری آن در آینده‌ای نزدیک به رکورد تولید روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین، فصلی جدید و تحول‌آفرین در مقابله با توهم تحریم کشورهای سلطه‌طلب آغاز خواهد شد. در این میان، نه‌تنها «تردید» بلکه «تقدیر و تجلیل رسمی» رییس محترم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از این رخداد غرورآفرین که حاصل تلاش خستگی‌ناپذیر و شبانه‌روزی کارکنان و مدیران وزارت نفت است، می‌توانست سهمی بسزا در دلگرمی مضاعف فرزندان شریف صنعت نفت در ایفای شایسته‌تر وظایف و ماموریت محوله آنان داشته باشد.

۳ - باید اذعان نماییم تدبیر و عقلانیت در اداره امور نیاز به استقامت و ایستادگی همه‌جانبه دارد و به فضل الهی تلاشگران وزارت نفت به‌ویژه در این برهه حساس هیچ‌گاه دست از استقامت و قاطعیت در تدابیر و مواضع خود بر نخواهند داشت و از سوی دیگر همیشه از رهنمودهای سازنده و انتقادهای راهگشا استقبال می‌نمایند. البته همواره تحول و نوآوری نیاز به اعتماد به نفس و شجاعت خردمندانه دارد و از این رو همان‌گونه که رییس محترم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی جناب آقای دکتر کاتوزیان مسبوق هستند. به‌رغم تاخیر ۱۰ ساله در اکتشاف و شروع برداشت از میدان پارس جنوبی خوشبختانه وفق برنامه‌ریزی انجام شده با سرمایه‌گذاری ۲۶ میلیارد دلاری در این میدان مشترک و اتمام فازهای باقی‌مانده پارس جنوبی طی برنامه پنجم توسعه در سال پایانی این برنامه، تولید گاز و میعانات از این میدان مشترک بیش از کشور همسایه و براساس مهم‌ترین اولویت‌های وزارت نفت در نگاه غیرخوش‌بینانه در انتهای برنامه پنجم توسعه، تولید میهن اسلامی از میدان مشترک پارس جنوبی برابر کشور قطر خواهد بود.

۴ - به‌منظور استحضار و وقوف رییس محترم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی یادآوری می‌شود تعلل ۱۰ ساله شرکت‌های خارجی با هدف مشارکت در توسعه میدان مشترک پارس جنوبی موجب گردید با ابتکار عمل وزارت نفت در دولت دهم در مرحله نخست جذب سرمایه مورد نیاز از منابع داخلی اعم از (منابع مشترک شرکت ملی نفت، صندوق انرژی، اوراق قرضه، فاینانس) انجام شود. و در مرحله کنونی نیز توسعه فازهای باقی‌مانده پارس جنوبی به پیمانکاران داخلی واگذار شود و این در حالی است که شرکت‌های غربی هم‌داستان با دولت‌های متبوعه خود به دلیل پیروی از سیاست چندین ساله فرصت‌سوزی از مشارکت در این پروژه ملی منصرف شده بودند.

شایان ذکر است قراردادهای مربوط به فازهای جدید پارس جنوبی با پیمانکاران توانمند، مقتدر و صاحب تجربه ایرانی نظیر پترو پارس، اوپک، ایدرو و.. منعقد گردیده است که در توسعه فازهای قبلی پارس جنوبی در سنوات گذشته راهبری کنسرسیوم توسعه را برعهده داشته‌اند و سایر شرکت‌های مشارکت‌کننده نظیر صدرا، تاسیسات دریایی، شرکت ملی حفاری و ... نیز جزو پیمانکاران اصلی توسعه فازهای پارس جنوبی بوده‌اند و امتیاز و توان فنی شرکت‌های بزرگ و توانمند را به دست آورده‌اند. دستاوردهای تحسین‌برانگیز وزارت نفت در دولت دهم به‌منظور تامین سرمایه‌گذاری عظیم مورد نیاز در میدان مشترک پارس جنوبی، تمرکز و تجمیع منابع انسانی و امکانات فنی جهت فعال‌سازی همزمان ۱۰ فاز توسعه‌ای، بهره‌گیری ظرفیت و استعداد پیمانکاران، سازندگان و متخصصان داخلی، اشتغالزایی و... به دفعات مورد تقدیر نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به ویژه اعضای محترم کمیسیون انرژی مجلس قرار گرفته است. آیا تعیین جدول زمانی و مهلت مقرر توسط وزارت نفت به‌منظور اجرای باقیمانده فازهای پارس جنوبی با هدف تسریع و تشویق پیمانکاران با هدف اجرای بهنگام طرح‌های ملی مستحق خرده‌گیری و تشکیک است؟ آیا ایجاد تردید و تخطئه در عزم و اراده ملی تلاشگران صنعت نفت، پیمانکاران، سازندگان و متخصصان داخلی زمینه‌ساز سوءاستفاده مخالفان عزت و سربلندی ایران اسلامی و مانع صیانت از منافع کشور در تحقق تولید حداکثری از این میدان مشترک نمی‌باشد؟

۵ - هم‌اکنون تمرکز اصلی وزارت نفت، سرمایه‌گذاری، توسعه و برداشت حداکثری از میادین مشترک می‌باشد و در برنامه پنجم توسعه میادین مشترک در اولویت جذب سرمایه، تخصیص منابع،‌اجرای طرح‌های توسعه و ازدیاد برداشت قرار دارند و به همین منظور، «کمیته ویژه نظارت بر میادین مشترک نفت و گاز»، تحت مسوولیت مستقیم وزیر محترم نفت تشکیل گردیده است که به‌صورت مستمر و روزانه تمام مسائل و موانع پیش‌رو را بررسی و برای رفع آن اقدام می‌گردد و مقرر است تا پایان سال جاری قرارداد کلیه میادین مشترک منعقد گردد.

۶ - وزارت نفت به‌عنوان بخشی از بدنه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران همواره خود را تابع محض قوانین و مقررات موضوعه در کشور می‌داند. بدین منظور وفق قوانین جاری موظف و مجاز به انعقاد قرارداد با پیمانکاران و شرکت‌های داخلی و خارجی می‌باشد. بدیهی است در صورت وجود هرگونه اختلاف دیدگاه در تاویل و تحلیل نظرات، همگان موظف به تمکین در برابر مراجع رسمی تفسیر و تبیین قوانین کشور می‌باشند.

۷ - برای کلیه تلاشگران شریف وزارت نفت اظهارنظر جناب آقای دکتر کاتوزیان درباره مهار چاه شماره ۲۴ در جایگاه رییس محترم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی که الزاما دارای احاطه و تسلط پیرامون مسائل صنعت نفت می‌باشند، تا حدودی عجیب است!

عملیات تحسین‌برانگیز مهار چاه ۲۴ نفت شهر تجربه‌ای موفق و درخشان در مقابله با سوانح و حوادث را در برابر صنایع نفت جهان قرار داد. کارنامه درخشان صنعت نفت موید آن است در فرصت کمتر از ۴۰ روز دست‌اندرکاران مربوطه با اتکا به تلاش عالمانه، متعهدانه و دین‌مدارانه و با صرف کمترین هزینه و رعایت اصول ایمنی و مهندسی منحصر به فرد، اقتدار و توانمندی فنی فوق‌العاده و هدایت و راهبری هوشمندانه به اهدافی دست یافتند که بسیاری از متخصصان خارجی عاجز از آن هستند.

رییس محترم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی حتما به خاطر دارند و تصدیق می‌نمایند که ۱۶۲ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه‌ای از تلاش‌های مجموعه دست‌اندرکاران صنعت نفت جهت مهار چاه شماره ۲۴ تشکر و قدردانی کردند و آن را یک عملیات بزرگ و بی‌سابقه در دنیا معرفی نمودند.

در پایان با اغتنام از فرصت، تلاش و مساعی مجدانه کلیه اعضای خدوم و شریف کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی را که با تقدیر و تفقد صمیمانه خود و اطلاع‌رسانی شفاف و مصاحبه با رسانه‌های گروهی موید و پشتیبان دستاوردهای درخشان کارکنان و مدیران تلاشگر صنعت نفت بوده‌اند، ارج نهاده و مراتب تشکر و سپاسگزاری خود را تقدیم می‌دارم.