دفاع از سیاست‌های سینمایی وزارت ارشاد

نماینده مجلس از توضیحات وزیر ارشاد قانع شد

دنیای اقتصاد- نماینده شازند در مجلس پس از انتقادات بسیار از وضعیت فرهنگی کشور به ویژه در حوزه سینما، تئاتر و موسیقی، اعلام کرد که از پاسخ‌های وزیر ارشاد در خصوص «بی‌توجهی به وضعیت ناهنجار فیلم‌های سینمایی و تئاتر و ناهنجاری در پوشش زنان غرفه‌دار نمایشگاه کتاب» قانع شده است. البته موضوعاتی همچون خارج شدن فیلم‌های دوران اصلاحات از بایگانی و اکران فیلم سینمایی ساخته شده در ۴۹ سال پیش از سوی وزارت ارشاد از دیگر محورهای سوال محموداحمدی‌بیغش از محمد حسینی بود.

وزیر ارشاد: فیلم‌های فاخر یکی پس از دیگری در حال اکران است

وزیر ارشاد در توضیحات خود در صحن مجلس با بیان اینکه تلاش شده است در انتخاب سوژه‌ها دقت نظر لازم وجود داشته باشد، یادآور شد: مواردی همچون دوران افشای ظلم ستم‌شاهی، ترویج فرهنگ اسلام، بحث خانواده و کودک در سوژه‌های سینمایی دنبال می‌شود. در فیلمنامه‌ها نیز این دقت صورت می‌گیرد تا با اعتقادات و باورهای ما مطابقت داشته باشد. حسینی یادآور شد: فیلم‌های فاخر یکی پس از دیگری در حال اکران است. البته در بحث تئاتر ضعف‌هایی وجود داشته است که با حمایت از گروه‌های تئاتر شهرستانی برطرف خواهد شد.

وزیر ارشاد اظهار داشت: ما تاکید داریم که فیلمنامه‌ها را با دقت ببینیم و در سال گذشته فیلم‌های خوبی اکران شد. وی با اشاره به فیلم «به رنگ ارغوان» یادآور شد: این فیلم در سال ۸۳ توقیف شده بود، اما نه به علت بحث ابتذال، بلکه به علت موضوعات سیاسی. اما بسیاری از افراد از جمله نمایندگان مجلس این فیلم را ملاحظه کردند و تاکید کردند که این فیلم نه‌تنها مشکلی ندارد، بلکه نشان‌دهنده اقتدار نظام است. حسینی ادامه داد: اینطور نیست که به هر فیلمی مجوز پخش داده شود و ما دقت نظر لازم را داریم.

حسینی افزود: در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تلاش لازم صورت گرفته است که فضا معنوی باشد و حتی به برخی از غرفه‌داران که کوتاهی کرده‌اند تذکر لازم داده شده است. در نهایت نیز دست‌اندرکاران نمایشگاه وظیفه خود را انجام داده‌اند. وی از وجود ستاد امر به معروف و نهی از منکر، پلیس امنیت و قاضی در این نمایشگاه خبر داد و گفت: اگر بنا باشد ناشران و غرفه‌داران معیارهای لازم را رعایت نکنند، نباید انتظار حضور این افراد را در این نمایشگاه داشته باشیم.

نماینده شازند: به دنبال ترویج فرهنگ بی‌بندوباری هستید

محمود احمدی‌بیغش نماینده شازند نیز در توضیحات خود گفت: یکی از ابزارهای اثرگذار بر روح و روان مردم فیلم است. متاسفانه اینکه در ابتدای دولت دهم وعده ساخت یک فیلم برای سه سال بعد داده شود، نشانه خوبی نیست. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خاطرنشان کرد: چرا باید کاری کرد که افرادی به نام هنرمند به چهره‌های آن‌چنانی تبدیل شوند که در نهایت اعتقادات مردم را به سخره بگیرند؟ وی با بیان اینکه فیلم‌هایی که در دوران وزارت شما اکران شد، وضعیت خوبی ندارد، تاکید کرد: اگر تبلیغ نمی‌شد این فیلم‌ها را نام می‌بردم تا نمایندگان به عمق موضوع پی ببرند. وی گفت: ما از دولت اصلاحات این انتظار را نداشتیم، اما از دولت استکبارستیز اصولگرا و محمد حسینی این انتظار را داشتیم که با این موضوع برخورد کند. وی افزود: شما در حال حاضر از بایگانی دوران اصلاحات فیلم خارج می‌کنید و به خورد مردم می‌دهید و حتی به بایگانی فیلم‌های دوران قبل از انقلاب نیز می‌پردازید. احمدی‌بیغش تاکید کرد: من به آقای وزیر در ارتباط با بازگشت خواننده‌های لس‌آنجلسی هشدار دادم و حتی سه نفر را نیز نام بردم. چرا افرادی به اسم هنرمند که در ابتدای انقلاب از ترس قانون از چنگال عدالت فرار کرده بودند، با سیاستی که در کار است در حال بازگشت به ایران هستند؟

وی با بیان اینکه انتظار دارم توجه خاصی به این موضوع شود، ادامه داد: در حال حاضر وعده پخش فیلمی داده می‌شود که ۴۹ سال پیش ساخته شده و سرکردگان آن عده‌ای فراری بوده اند. این در حالی است که بردن اسم این هنرمندنماها خیانت است چه برسد به آنکه فیلم‌های آنها پخش شود؟

این نماینده مجلس در پایان اعلام کرد: به حرمت مقام معظم رهبری و تاکیدات ایشان در مورد لزوم داشتن تعامل با دولت و به شرط اینکه وزیر ارشاد به این موضوع توجه لازم را داشته باشد و جلوی توزیع محصولات ذکر شده را بگیرد، من اعلام می‌کنم که نیازی به رای گیری درباره سخنان وزیر نیست.