فعالیت 230 سایت داخلی و خارجی علیه هدفمند کردن یارانه‌ها

مهم‌ترین هدف جریان فتنه برزمین‌زدن هدفمند کردن یارانه‌ها است

معاون توسعه و منابع انسانی رییس‌جمهور گفت: ۲۳۰ سایت داخلی و خارجی علیه هدفمند کردن یارانه‌ها در حال فعالیت هستند. استکبار جهانی و عوامل آن اصرار دارد و جریان فتنه مهم‌ترین مساله را این می‌داند که هدفمند کردن را زمین بزند. به گزارش ایسنا، لطف‌الله فروزنده معاون توسعه و منابع انسانی رییس‌جمهور در یازدهمین نشست جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی استان تهران که با عنوان نشست سیاسی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی برگزار شد، در پاسخ به این سوال که چه کسانی حامی ستاد تخریب هدفمند کردن یارانه‌ها هستند، گفت: در جریان توطئه چند لایه داشتیم. نخست استکبار جهانی، دیگری جریان سبز، همچنین عوامل ضدانقلاب و گروه دیگر نیز گروه رانت‌خوار و فاسد هستند که با اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها برایشان مشکل ایجاد می‌شود.

وی همچنین اظهار کرد: هدفمند کردن یارانه‌ها تقریبا مهم‌ترین تحول اقتصادی در کشور است، اگر برای اقتصاد کشور به شکل کلاسیک قدمت ۵۰ ساله قائل باشیم، چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب چنین تحولی نبوده است. این تحول زیربنای بسیاری از اقدامات است.

وی با بیان این‌که در بحث هدفمند کردن یارانه‌ها چند نکته حائز اهمیت است، تصریح کرد: در هدفمند کردن یارانه‌ها هدف حذف یارانه‌ها نیست که بعضی‌ها آن را تبلیغ می‌کنند، بلکه هدف، هدفمند کردن است، یعنی یارانه به دهک‌هایی داده شود که واقعا مستحق هستند. هدف دیگر مدیریت مصرف است، زیرا همه می‌دانیم که امروز مصرف ما بسیار با اسراف روبه‌رو است و به وضعیتی رسیده‌ایم که مقام معظم رهبری یکسال را اصلاح الگوی مصرف اعلام کردند و بعد نیز فرمودند که این کار باید یک دهه دنبال شود. موضوع دیگر بهره‌وری است. بر اساس سند چشم‌انداز باید ۵/۲ درصد رشد بهره‌وری داشته باشیم که اکنون این‌گونه نیست.

معاون توسعه و منابع انسانی رییس‌جمهور ادامه داد: این لایحه دو سال به طول انجامید و روی آن کار جدی صورت گرفت. هر هفته حداقل سه جلسه با ریاست رییس‌جمهور در رابطه با هدفمند کردن یارانه‌ها برگزار شد. قانون خوبی تنظیم شد و برای اجرای قانون بسته‌های اجرایی نیاز بود و اکنون دولت حدود ۴۶ بسته اجرایی تهیه کرده است.

برای هدفمندی یارانه‌ها تنخواهی در نظر گرفته شده است

فروزنده همچنین خاطرنشان کرد: اولین گام در بحث هدفمند کردن یارانه‌ها این بود که ما اطلاعات خانوار را جمع‌آوری کنیم که اکنون این اطلاعات جمع‌آوری شده است. هفت دهک شناسایی شده و نسبتا راستی‌آزمایی شده است. همچنین بستر پرداخت‌ها به صورت الکترونیکی فراهم شده است. از سوی دیگر قرار شد تنخواهی در نظر گرفته شود که مصوبه مجلس شورای اسلامی نیز بود و در نظر گرفته شده و رقم حدودی آن تقریبا مشخص شده است.

وی با تاکید بر این‌که مهم‌ترین مساله اکنون این است که ما آرامش لازم را به مردم بدهیم، افزود: ۲۳۰ سایت داخلی و خارجی علیه هدفمند کردن یارانه‌ها در حال فعالیت هستند. استکبار جهانی و عوامل آن اصرار دارد و جریان فتنه مهم‌ترین مساله را این می‌داند که هدفمند کردن را زمین بزند.

اگر بحث کارت هوشمند بنزین را اجرا نکرده بودیم، گرفتاری شدید داشتیم

معاون توسعه و منابع انسانی رییس‌جمهور افزود: هدفمند کردن یارانه‌ها تکالیف دولت‌های آقایان هاشمی و خاتمی نیز بوده، ولی اجرا نکرده‌اند. بحث کارت هوشمند بنزین تکلیف دولت آقای خاتمی بود. تقریبا یکسال مجلس هفتم هرچه فشار آورد، زیر بار نرفتند، ولی این دولت این را اجرا کرد و امروز اگر بحث کارت هوشمند بنزین را اجرا نکرده بودیم، گرفتاری شدید داشتیم.

ما اکنون گرفتار رانت‌خواری هستیم

فروزنده با بیان اینکه در موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها نیز مسائل روانی و فرهنگی آن بسیار مهم است، گفت: باید با طمانینه جلو رفت. یک فضای شدید روانی وجود دارد که مردم را نگران کند. مجموعه رسانه‌ها، نخبگان و کسانی که می‌توانند موثر باشند، همه باید بسیج شوند. در این کار علاوه بر بهره‌وری، مصرف درست و کاهش فاصله طبقاتی را شاهد خواهیم بود و اقتصاد ما به سمت اقتصاد هدفمند و اقتصادی که محورش به جای رانت‌خواری اشتغال می‌شود، می‌رود. ما اکنون گرفتار رانت‌خواری هستیم.

وی ادامه داد: ان‌شاءالله بناست در این ماه حساب‌ها شارژ شود و پول در آن قرار می‌گیرد و پس از آن اصلاح قیمت‌ها صورت می‌گیرد و آن هنگام خود مردم مدیریت می‌کنند و نگرانی هم وجود ندارد.

اکنون نقدینگی به سمت سرمایه‌گذاری جهت‌گیری کرده است

معاون توسعه و منابع انسانی رییس‌جمهور ادامه داد: اکنون وضعیت نرخ تورم ۹/۸ است. نقدینگی هم کاهش نیافته است. مفهوم این است که نقدینگی به سمت سرمایه‌گذاری جهت‌گیری کرده است. در بحث هدفمند کردن دو تا تورم را مطرح می‌کنند. یکی افزایش نرخ تورم ناشی از افزایش قیمت‌ها که یک امر طبیعی است. آنچه نگران‌کننده است تورم انتزاعی است. یعنی شایعه و فضاسازی مبنی بر اینکه قرار است با هدفمند کردن، قیمت‌ها سرسام‌آور بالا رود و مردم به سمت مصرف بیشتر بروند. مصرف بیشتر تقاضای بیشتر و به دنبال آن مشکل کمبود عرضه و افزایش نرخ تورم را به دنبال دارد.

اینکه قیمت‌ها به چه میزان افزایش می‌یابد، هیچکس نمی‌داند

فروزنده در پاسخ به این سوال که آیا پس از واریز پول‌ها به حساب قیمت‌ها بلافاصله افزایش می‌یابد، گفت: خیر. قرار بر این است که حداقل دو ماه پول‌ها در حساب بماند و حامل‌های انرژی نیز با گزینه‌های مختلف افزایش قیمت یابد. اینکه قیمت‌ها به چه میزان افزایش می‌یابد، هیچکس نمی‌داند.

برخی نقدینگی جمع کرده‌اند و در کمین نشسته‌اند

وی تاکید کرد: باید مواظب بود اکنون بعضی‌ها در کمین نشسته‌اند، نقدینگی هم جمع کرده‌اند و ... منتظر هستند که این طرح را به زمین بزنند که در اینجا باید از اصل غافلگیری استفاده کرد، ولی مطمئنا نظر دولت بر این است که به مردم فشار نیاید و حتما هم باید سیاست تدبیر و تدریج را به کار برد. نهایت این است که اگر افزایشی هم وجود داشته باشد، ناشی از تورم واقعی است که این تورم واقعی با پولی که به مردم داده می‌شود، جبران می‌شود.

وحدت با عقلای اصلاح طلب اشتباه است

به گزارش ایسنا، معاون توسعه و منابع انسانی رییس‌جمهور، در خصوص آرایش جریان اصولگرایان، اظهار کرد: در نظام جمهوری اسلامی نباید رقابت بر سر راهبردها و اصول باشد. باید از جریان فتنه این تجربه را به‌دست آوریم که کسانی که می‌خواهند رقابت کنند، واقعا معتقد به نظام باشند.

به نظر من جریان افراطی دوم خرداد دیگر نمی‌تواند در صحنه بیاید، ولی متاسفانه برخی اصولگرایان با تحلیلی که قبل از انتخابات دادند و خواستند دولت وحدت ملی را تشکیل دهند و نشد، باورشان این است که دوم خرداد از بین رفته و یک عده از عقلای آنها را باید جمع کنیم و عقلای ما نیز بنشینند و یک ظرفیت جدیدی را ایجاد کنیم. اینها دچار اشتباه هستند.

وی افزود: اگر قرار است انتخابات به این سمت برود که راهبردها و اصول به چالش کشیده شود، اصولگرایان هیچ راهی جز وحدت ندارند. اما اگر نظام موفق شود که رقابت بر سر روش‌ها باشد، اصولگرایان ۱۰ تا کاندیدا می‌توانند داشته باشند.