وزیر رفاه: یارانه نقدی قبل‌از اصلاح قیمت‌ها قابل‌برداشت خواهد بود
دنیای اقتصاد- سخنگوی طرح تحول اقتصادی از اعلام قریب‌الوقوع قیمت‌های جدید حامل‌های انرژی از سوی رییس‌جمهور خبر داد؛ همزمان، بهروز مرادی، مدیرکل سازمان هدفمندی وزارت رفاه و تامین اجتماعی از واریز منطقه‌ای یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار تا پایان مهر خبر داد و اعلام کرد که مجموعه استان‌های کشور به ۵منطقه تقسیم شده‌اند و طی ۵ مرحله یارانه نقدی به حساب مردم واریز خواهد شد. صادق محصولی وزیر رفاه هم اعلام کرده است که یارانه نقدی واریز شده به حساب مردم پیش از اصلاح قیمت‌ها هم قابل برداشت خواهد‌بود . مجموعه این تحولات به آنجا منجر شد که منابع خبری با انتشار گزارش‌هایی از شمارش معکوس برای یارانه نقدی خبر بدهند و در این میان محمد رضا فرزین سخنگوی طرح تحول اقتصادی هم اعلام کرد که قیمت‌های جدید تا آغاز هدفمندی یارانه‌ها اعلام نخواهد شد؛ چرا که استراتژی دولت بر عدم اعلام قیمت‌ها تا زمان اجرای قانون یارانه‌ها تدوین شده است.

شمارش معکوس برای پرداخت نقدی یارانه‌ها
یارانه‌ها در پنج مرحله و به صورت منطقه‌ای پرداخت می‌شود
سخنگوی کارگروه طرح تحول : نگفتن قیمت‌ها استراتژی دولت است
وزیر رفاه: یارانه‌ها پیش از اصلاح قیمت‌ها قابل برداشت خواهد بود
دنیای اقتصاد - در شرایطی که شمارش معکوس برای واریز یارانه نقدی به حساب خانوارها آغاز شده است، برخی مقامات دولت از واریز یارانه‌ها طی 5 مرحله خبر دادند و همزمان صادق محصولی، وزیر رفاه هم گفته است یارانه‌های نقدی پیش از اصلاح قیمت‌ها هم قابل برداشت است. محمد رضا فرزین سخنگوی کارگروه طرح تحول هم گفته است که به زودی اصلاح قیمت‌های انرژی به زودی توسط رییس‌جمهور اعلام می‌شود.
همچنین رییس‌جمهور در دیدار استانداران سراسر کشور اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها را از مهم‌ترین برنامه‌های دولت برشمرد و نقش استانداران را در اجرای دقیق آن خاطرنشان کرد.
به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد همراهی مردم را مهم‌ترین عامل موفقیت این طرح بزرگ اقتصادی خواند و تصریح کرد: دولت در موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها به دنبال توزیع عادلانه آن بین آحاد مردم است.
از سوی دیگر در این زمینه خبرگزاری فارس در گزارشی از آغاز شمارش معکوس برای واریز یارانه‌های نقدی به حساب سرپرستان خانوار در ۹ استان گیلان، ایلام، خراسان شمالی، اردبیل، سمنان، سیستان و بلوچستان، کهکیلویه و بویراحمد، مازندران و هرمزگان خبر داد. بر‌این اساس، طبق برنامه‌ریزی دولت‌، قرار است یارانه‌های نقدی طی ۱۰ روز آینده به تدریج در ۵ مرحله به حساب تمامی‌سرپرستان خانوار واریز شود. بر این اساس، مجموعه ۳۱ استان کشور به ۵ گروه تقسیم شده‌اند و طبق نوبتی که پیشتر در اعلام شماره حساب مقرر شده بود، یارانه‌های نقدی به حساب مردم واریز خواهد شد.
به گزارش فارس، مرحله آزمایشی و نخستین مرحله رسمی ‌اعلام شماره حساب در 9 استان گیلان، ایلام، خراسان شمالی، اردبیل، سمنان، سیستان و بلوچستان، کهکیلویه و بویراحمد، مازندران و هرمزگان آغاز شده بود که بالطبع واریز یارانه‌ها نیز با توجه به فرصت اندکی که تا پایان مهرماه باقی‌مانده است، به‌زودی در این 9 استان کلید می‌خورد. منطقه دوم که شامل 6 استان آذربایجان غربی، اصفهان، بوشهر، خراسان جنوبی، کرمانشاه و گلستان است، در فاز دوم واریز نقدی یارانه‌ها قرار دارد و در فاز سوم نیز یارانه‌های نقدی در 6 استان آذربایجان شرقی، خوزستان، فارس، کردستان، لرستان و مرکزی واریز می‌شود.
طبق برنامه‌ریزی دولت، فاز چهارم واریز یارانه‌ها در استان‌های چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، زنجان، کرمان، همدان و یزد و مرحله پایانی در استان‌های تهران، البرز، قم و قزوین اجرا خواهد شد.
واریز تدریجی 5 مرحله‌ای یارانه‌های نقدی طی 10 روز آینده
در همین زمینه مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد: در فرصت باقیمانده از مهرماه مبالغ یارانه نقدی به صورت منطقه بندی در ۵ منطقه کل کشور به حساب افراد واریز می‌شود. بهروز مرادی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس‌، گفت:‌ هنوز یارانه نقدی به حساب هیچ‌کس واریز نشده است، اما در مهرماه به صورت منطقه‌بندی در کل کشور شامل ۵ منطقه که ۳۱ استان را شامل می‌شود، به صورت نوبتی و طبق زمان‌بندی ثبت‌نام برای شماره‌ حساب‌های خانوارها، یارانه واریز می‌شود.
مرادی تاکید کرد: تا پایان مهرماه جاری یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار در کل 31 استان کشور واریز می‌شود. رییس سازمان هدفمندی یارانه‌ها در مورد منابع تامین یارانه نقدی گفت:‌ در قانون هدفمندی یارانه‌ها پیش‌بینی شده و این منابع به صورت تنخواه در اختیار دولت قرار می‌گیرد، تا برای شروع طرح هدفمندی یارانه‌ها از آن استفاده شود و بعد از آن که قانون اجرا شود، این منابع به صورت چرخشی به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز و جایگزین تنخواه خواهد شد. وی افزود: همه منابع ناشی از آزادسازی قیمت‌ها و یارانه نقدی باید از کانال سازمان هدفمندی یارانه‌ها توزیع شود.
منطقه‌بندی کشور برای یارانه‌ها
همچنین رییس سازمان هدفمندی یارانه‌ها در مورد منطقه‌بندی کشور گفت: 5 منطقه کشور به صورت فشرده‌تر تعداد بیشتری از استان‌ها را شامل می‌شود و مطابق زمان شروع افتتاح حساب خانوارها یارانه‌ نقدی به حساب مردم واریز می‌شود و مبالغ یارانه به صورت متمرکز از طریق شبکه بانکی به حساب سرپرست‌ خانوارها واریز می‌گردد. مرادی در مورد مناطق محروم که به گفته سخنگوی طرح تحول از 10 درصد یارانه بیشتر برخوردار می‌شوند، گفت:‌ پیش‌بینی شده که همه کسانی که ثبت‌نام کرده و متقاضی دریافت یارانه هستند، یارانه یکنواخت بگیرند، اما طبقات اولویت‌دار مانند، افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی و مناطق محروم از ابتدا 10 درصد بیشتر یارانه نقدی دریافت می‌کنند. رییس سازمان هدفمندی یارانه‌ها در مورد تعداد این افراد گفت:‌ در مجموع 5/10 میلیون نفر خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی و افراد مناطق محروم تعریف شده‌اند که در کل 31 استان کشور را در برمی‌گیرد که طبق تعریف خاص دفتر مناطق محروم ریاست جمهوری شامل آنها می‌شود و سال‌ها است که تعریف خاصی از آنها وجود دارد.
توضیحات فرزین
از سوی دیگر سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی با تاکید بر‌اینکه نگفتن قیمت حامل‌ها استراتژی دولت است‌، تورم رو به کاهش، وضع ارزی بسیار مناسب کشور و نیز اجماع قوای سه‌گانه را به عنوان دلایلی بر شمرد که شرایط کنونی کشور را بهترین زمان برای اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها کرده است. محمدرضا فرزین در چهارمین همایش سراسری مشاوران جوان کشور همچنین درباره تعیین قیمت حامل‌های انرژی اعلام کرد که با هدفمند کردن یارانه‌ها، قیمت‌ها در کشور روزانه نخواهد بود، بلکه سالانه اعلام خواهد شد . به گفته وی‌، قیمت حامل‌های انرژی در مناطق مختلف کشور متفاوت خواهد بود.به گزارش واحد مرکزی خبر و ‌ایسنا، محمدرضا فرزین در چهارمین همایش سراسری مشاوران جوان کشور گفت: یارانه‌ها تا آخر مهر به حساب خانوارها واریز خواهد شد و تا زمانی که قیمت‌ها اصلاح نشده است، نمی‌توانند برداشت کنند. بنابراین زمانی که قیمت‌ها اصلاح شد، مردم بلافاصله می‌توانند پول خود را کامل برداشت کنند. وی افزود: رفتار مردم عقلایی است و خودشان می‌توانند درباره خرج کردن پول تصمیم بگیرند. فرزین اظهار کرد: دولت نمی‌تواند در خصوص پول مردم مدیریتی داشته باشد و مردم خود درباره مبالغ واریز شده به حسابشان، بهتر مدیریت خواهند کرد.
اطلاع رسانی روزانه در صداوسیما
معاون وزیر اقتصاد درباره اینکه چرا درباره زمان اجرای این طرح به مردم اطلاع‌رسانی نمی‌شود، گفت: اطلاع‌رسانی در این زمینه مبتنی بر استراتژی دولت است. نگفتن قیمت حامل‌های انرژی نیز دلیلی بر استراتژی دولت است نه اینکه دولت نخواهد اطلاع‌رسانی کند. به نظر ما، اعلام نرخ جدید حامل‌های انرژی قبل از افزایش قیمت کار درستی نیست. اطلاع‌رسانی باید به گونه‌ای باشد که اختلالات رفتاری در جامعه به کمترین حد برسد و ما شاهد کمترین تبعات باشیم. وی اعلام کرد که از هفته آینده هر روز از طریق صدا و سیما برنامه‌هایی برای دادن اطلاعات دقیق به مردم پخش خواهد شد. وی با بیان ‌اینکه بزرگ‌ترین سرمایه ما برای اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها اعتماد و آرامش مردم است، گفت: جلسات شبانه روزی که مسوولان برای اجرای ‌این طرح می‌گذارند برای‌این است که ‌این طرح به نحو احسن اجرا شود و مردم مزیت‌های ‌این طرح را حداقل در شش ماه‌ آینده در زندگی خود احساس کنند.
قدرت خرید مردم در دهک‌های پایین افزایش خواهد یافت
وی در پاسخ به‌این سوال که تغییرات حاصل از اصلاح قیمت‌ها بر زندگی مردم چه خواهد بود؟ اظهار کرد: با طراحی صورت گرفته، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و برخی کالاهای وابسته به آن باعث نخواهد شد که قدرت خرید مردم کاهش یابد. وی تاکید کرد: نه تنها قدرت خرید مردم کاهش نمی‌باید، بلکه قدرت خرید حفظ و حتی در دهک‌های پایین افزایش خواهد یافت.
همواره دلایلی برای عدم اجرا وجود دارد
معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند دلایلی وجود دارد که اجرای این طرح را متوقف کند گفت: همواره در برابر هر طرح بزرگی دلایلی برای عدم اجرا وجود دارد، اما من چند دلیل می‌آورم که نشان می‌دهد اجرای این طرح در شرایط کنونی امکان‌پذیرتر است؛ اول اینکه ما در کشور با نرخ تورم رو به پایین مواجه هستیم و این نکته مثبتی برای اجرای این طرح است. دلیل دوم اینکه منابع ارزی خوبی در اختیار داریم، شما ببینید اگر در مساله اخیری که اتفاق افتاده بود منابع ارزی مناسبی در کشور وجود نداشت نمی‌توانستیم بازار ارز را کنترل کنیم. وی ادامه داد: مهم‌تر از این دو دلیل، دلیل دیگری است و آن هم اینکه یک اجماع برای اجرای این طرح در کشور به وجود آمده است. مجلس این طرح را قانونی کرده و دولت هم اجرای آن را پذیرفته است.
وی افزود: اگر بخواهیم اجرای‌این طرح را در کشور به‌ آینده موکول کنیم، همچون ۲۰ سال گذشته از هر طرف دلایلی خواهند آورد که ‌این طرح اجرا نشود.

دولت افزایش قیمت برق را تصویب کرد
محمد بهزاد، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از تصویب بسته هدفمندی برق توسط کارگروه تحول اقتصادی دولت خبرداد و گفت: تعرفه‌های برق در این بسته، ساده‌سازی شده است. بهزاد در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: در بسته برق که در کارگروه طرح تحول اقتصادی به تصویب رسیده است، تعرفه‌های برق ساده‌سازی شده و به زودی به مردم اعلام خواهد شد.معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی افزود: مردم نباید نگران اجرای این قانون باشند، چراکه با اندکی مدیریت در مصارف خود می‌توانند از صندوق هدفمندی یارانه‌ها سهم بیشتری داشته باشند.وی تصریح کرد: در این بسته سعی شده است تا تمامی جوانب برای مصرف‌کنندگان بخش‌های مختلف اعم از خانگی، تجاری، صنعتی و کشاورزی لحاظ شود تا در نهایت، اجحافی در حق مصرف‌کنندگان صورت نگیرد.به گفته بهزاد، در این بسته، تدابیر به‌گونه‌ای اندیشیده شده است که جریمه مازاد بر مصرف بیش از الگو برای مشترکان پرمصرف اعمال شود.وی اظهار داشت: همچنین مناطق عادی، گرم 1 و گرم2، گرم 3 و گرم 4 نیز همچون گذشته برای مصارف برق لحاظ شده است.

زمان برداشت یارانه‌ها

وزیر رفاه و تامین اجتماعی در رابطه با واریز یارانه‌های نقدی به حساب مردم گفت: این وجوه به زودی پرداخت خواهد شد و قبل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی قابل برداشت است. صادق محصولی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در رابطه با زمان پرداخت یارانه‌های نقدی به مردم و همچنین زمانی که بتوان این وجوه را از حساب‌ها برداشت کرد، گفت: وجوه ناشی از بازتوزیع یارانه‌ها تا پایان مهرماه در حساب خانوارها خواهد بود و قبل از آنکه قیمت‌های حامل‌های انرژی افزایش یابد، قابل برداشت است. وی افزود: این وجوه قبل از تفاوت قیمت حامل‌های انرژی در اختیار مردم قرار می گیرد تا آنها بتوانند افزایش هزینه‌های ناشی از این امر را جبران کنند. محصولی در پاسخ به این سوال که زمانی که مردم می توانند یارانه‌های نقدی را از حسابشان برداشت کنند، چه زمانی است؟ گفت: هنوز دقیقا مشخص نشده، اما همه اقدامات بعدی با اطلاع ‌رسانی کامل خواهد بود، به طوری که مردم در جریان هدفمند کردن یارانه‌ها آسیبی نخواهند دید.