بررسی اصلاح اساسنامه جدید دانشگاه آزاد

سخنگوی قوه قضائیه: دو هیات موضوع وقف دانشگاه آزاد را از جنبه‌های شرعی و حقوقی بررسی کردند و گفتند که این وقف صحیح نیست ایرنا خبرگزاری رسمی دولت گزارش داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز با تشکیل جلسه‌ای توصیه‌های مقام معظم رهبری مبنی بر اصلاح دو بند از اساسنامه جدید دانشگاه آزاد را مورد بررسی قرار می‌دهد. روز گذشته مقام معظم رهبری با اعلام نظر خود درباره ابطال وقف دانشگاه آزاد در عین حال خواستار بررسی بندهای ۵ و ۱۰مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد اساسنامه دانشگاه آزاد شدند.

اما در بندهای ۵ و ۱۰ اساسنامه دانشگاه آزاد که به اموال و هیات امنای دانشگاه آزاد مربوط می‌شود چه آمده است؟

براساس بند ۵ اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و درباره اموال دانشگاه آزاد است، دانشگاه موسسه‌ای است عمومی و غیردولتی و اموال آن به عنوان اموال عمومی محسوب می‌شود.

هیچ یک از اعضای هیات موسس، هیات امنا، مدیران و دیگر ارکان و مسوولان دانشگاه هیچ‌گونه حق مالکیت و حق انتفاع شخصی از اموال مزبور را ندارند و اموال و منافع مزبور منحصرا با رعایت مفاد این اساسنامه و مقررات حاکم و با رعایت مصلحت دانشگاه، صرف هزینه‌ها و پیشرفت و توسعه فعالیت‌های دانشگاه خواهد شد.

بند ۱۰ اساسنامه اصلاحی دانشگاه آزاد نیز به ترکیب اعضای هیات امنای این دانشگاه مربوط می‌شود. برمبنای این بند اعضای هیات امنای دانشگاه آزاد عبارتند از پنج نفر از اعضای هیات علمی تمام‌وقت دانشگاه‌ها در مرتبه دانشیاری یا بالاتر به پیشنهاد و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، چهار نفر از اعضای هیات موسس که حتما یک نفر از آنها روحانی باشد، وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا نمایندگان آنها، رییس نهاد نمایندگی مقام‌معظم رهبری در دانشگاه‌ها یا معاون وی، رییس دانشگاه (دبیر هیات امنا).

براساس تبصره ماده ۱۰، مدت عضویت هیات امنا هم چهار سال بوده و در اولین جلسه از بین اعضای یک نفر به ریاست هیات انتخاب می‌شود. همچنین احکام اعضای هیات امنا با امضای رییس هیات موسس صادر خواهد شد.

وضعیت ریاست و هیات امنا

در رابطه با این دو بند منصور کبکانیان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به خبرگزاری مهر گفته است: ابلاغیه رهبری علاوه بر موضوع وقف به برخی مفاد اساسنامه اشاره دارد که در اولین فرصت در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار می‌گیرد. وی سپس افزود: موضوع وقف دانشگاه آزاد توسط هیاتی که برای این منظور تعیین شده بودند بررسی شد و این هیات نظر خود را چندی پیش به مقام معظم رهبری اعلام کردند.

کبکانیان ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز نظر نهایی خود را مبنی بر لغو وقف دانشگاه آزاد اسلامی به رییس جمهور به عنوان رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی و آیت الله‌هاشمی رفسنجانی به عنوان رییس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کردند که براین اساس مشروعیت حقوقی و فقهی این وقف منتفی شد و صحیح نبودن آن مورد تاکید قرار گرفت.عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ابلاغیه مقام معظم رهبری علاوه بر موضوع وقف، اشاره‌ای به برخی مفاد اساسنامه دارد که در اولین فرصت در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار می‌گیرد تا بررسی، اصلاح و سپس ابلاغ شود. پس از اتمام کار اصلاح، اساسنامه بلافاصله برای اجرا ابلاغ می‌شود.وی با اشاره به ابلاغیه رهبری درباره دانشگاه آزاد و تکلیف ترکیب اعضای هیات امنای این دانشگاه به ویژه اعضای جدیدی که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شده بودند، گفت: باید بررسی شود که آیا احکام این افراد جدید با اساسنامه و ابلاغیه مغایرت دارد یا خیر اما من تصور نمی‌کنم مغایرتی در زمینه ترکیب اعضای هیات امنای جدید وجود داشته باشد. کبکانیان درباره تکلیف ریاست دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت: براساس اساسنامه هر چهار سال یک بار باید رییس دانشگاه به پیشنهاد اعضای هیات امنا به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شود و شورا رییس جدید را تایید کند.وی درباره دستور کار آینده شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در جلسه آینده شورا بررسی نقشه جامع علمی کشور در دستور کار قرار دارد، اما پیش‌بینی می‌شود موضوع دانشگاه آزاد نیز مطرح شود.

توضیحات سخنگوی قوه قضائیه

در این میان غلامحسین محسنی اژ‌ه‌ای سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری دیروز خود، در مورد ادله حقوقی دستگاه قضایی مبنی بر عدم صحت وقف دانشگاه آزاد تصریح کرد: این موضوع نیاز به بحث مستوفی دارد، اما اجمالا باید گفت با توجه به ارجاع موضوع از سوی رییس‌قوه قضائیه و بررسی دو هیات که از جنبه‌های شرعی و حقوقی روی این مساله کار کردند، هر دو گروه اعلام کردند که این وقف صحیح نیست.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: خوب است اگر وقت مستوفایی به این قضیه اختصاص داده شود تا هم افراد مدعی صحت این وقف استدلال خود را بیان کنند و هم کسانی که می‌گویند این وقف درست نیست. منتها از منظر حقوقی با توجه به کار کارشناسی که کارگروه مربوطه انجام داد و خود من هم در آن حضور داشتم این وقف صحیح نبوده و نیست. وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا نامه اخیر مقام معظم رهبری در مورد وقف دانشگاه آزاد تاثیری در رسیدگی به این پرونده خواهد داشت؟ تصریح کرد: درباره پرونده حتما تاثیر خواهد داشت، اما اینکه پرونده در چه مرحله‌ای قرار دارد بنده خبر ندارم.