دنیای اقتصاد- به گفته یک عضو کمیسیون تلفیق مجلس، بررسی موارد اختلاف دولت و مجلس درخصوص برنامه پنجم به اتمام رسیده و نظرات دولت به صورت حداکثری تامین شده است. براساس تغییرات اعمال‌شده، عبارت‌های «دولت مکلف است» و «دولت موظف است» از ابتدای اکثر مواد برنامه حذف شده و به جای آنها، عبارت «دولت مجاز است» نشسته است. دو روز پیش، سخنگوی تلفیق نیز از کاهش ۶۶ تکلیف و وظیفه دولت در طول برنامه پنجم خبر داد. یک عضو کمیسیون تلفیق از تامین حداکثری نظرات دولت در لایحه برنامه خبر داد

دولت مجاز است نه مکلف ...

قادری: در بسیاری از مواد، «تکالیف و وظایف» دولت به «اجازه» تبدیل شد

یک عضو کمیسیون تلفیق مجلس از اتمام بررسی موارد مورد اختلاف دولت و مجلس در لایحه برنامه خبر داده و گفته است که در این بررسی، نظرات دولت «تا حد زیادی تامین شده» و «تکالیف» و «وظایف» دولت در مواد بسیاری از لایحه برنامه به ارائه «مجوز» به دولت تبدیل شده است.

«تکالیف و وظایفی» که در نشست خبری روز یکشنبه سخنگوی کمیسیون تلفیق، از احتمال کاهش ۶۶ موردی آن سخن به میان آمده بود. محمد مهدی مفتح دو روز قبل اعلام کرده بود که کارگروه مشترک دولت و مجلس، ۳۵ مورد از «تکالیف» و ۹ مورد از «وظایف» موجود در مصوبه قبلی کمیسیون را به «مجوز» تبدیل کرده و ۱۵ مورد از «تکالیف» و ۷ مورد از «وظایف» دولت در مصوبه قبلی کمیسیون را به کلی حذف کرده است. البته مفتح هم در نشست روز یکشنبه گفته بود که احتمالا تمام این موارد به تصویب کمیسیون تلفیق می‌رسد، تا خواسته‌های برنامه‌ای دولت تامین شود، اما جعفر قادری هم دیروز در این باره گفت: در جلسه صبح دوشنبه، اعضای کمیسیون استدلال‌های دولت را درباره موادی که دولت درباره آن نظر داشت و موجب تشکیل کمیته مشترک شد، شنید و براساس آن اکثر موادی که کمیسیون تلفیق دولت را «مکلف» یا «موظف» کرده بود تغییر کرد و براساس این تغییر، عبارت «دولت مجاز است» گنجانده شد.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس در پاسخ به این سوال که استدلال‌های دولت برای اصرار بر تغییر این مواد چه بود، گفت: دولت نظرش این است که وقتی ماده‌ای تکلیف برای دولت ایجاد می‌کند باید منابع آن هم وجود داشته باشد، این درحالی است که دولت منابع کافی ندارد و منابع هم براساس بودجه سالانه باید مشخص شود؛ بنابراین این تکلیف می‌تواند موجب فشار بر دولت شود و چون منابع مشخص نیست نمی‌توانیم این تکلیف را بپذیریم.

وی ادامه داد: در این بررسی‌ها اعضای کمیسیون تلفیق درباره موادی که استدلال دولت را پذیرفتند اصلاح کردند و برخی مواد دیگر هم از آنجا که استدلال دولت قابل پذیرش نبود، تغییر ندادند.

قادری گفت: در نهایت، اکثر نظرات دولت که از کارگروه مشترک به کمیسیون رسیده بود مورد تصویب و اصلاح کمیسیون تلفیق قرار گرفت و نظرات دولت تامین شد.نماینده شیراز یادآور شد: کمیسیون تلفیق از جلسه عصر دیروز وارد بررسی مواد الحاقی شده است. وی گفت: در مواد الحاقی هم کمیسیون‌های مجلس و هم دولت پیشنهاداتی ارائه کرده‌اند.

انتقاد سایت توکلی از دولت

در همین حال سایت خبری تحلیلی الف، وابسته به احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی نوشت: دولت با ادعای اصلاح و تحول، در صدد انحراف از اصول برنامه ریزی صحیح است.

الف مدعی شده است که در حالی‌که دولت از یک سو ادعا می‌کند ساختار فعلی برنامه‌ریزی بیمار بوده و نیاز به اصلاح دارد، عملکرد دولتی‌ها در جریان تدوین و بررسی و تصویب برنامه پنجم، عکس آن را نشان می‌دهد. بنابراین گزارش، دولت که تاکنون توانسته با تبدیل بسیاری از تکالیف و وظایف به اختیار، عملا از بازخواست قوای نظارتی شانه خالی کند، برای نهادهای نظارتی نیز برنامه ویژه دارد.سایت توکلی نتیجه‌گیری می‌کند که دولت درصدد است فرآیند نظارتی مجلس و نهادهایی مانند دیوان محاسبات بر اجرای قانون توسعه پنجم را تضعیف کند.