وقف دانشگاه آزاد از لحاظ فقهی و حقوقی صحیح نیست

سازمان اوقاف اعلام کرد: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نتیجه بررسی دقیق و مستند هیات‌های فقهی و حقوقی را به عنوان نظر قطعی و نهایی درباره وقف اموال دانشگاه آزاد به «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» و «محمود احمدی‌نژاد» ابلاغ فرمودند. به گزارش روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، دو هیات فقهی و حقوقی که از سوی رهبرمعظم انقلاب برای بررسی عمیق و همه جانبه موضوع وقف اموال دانشگاه آزاد اسلامی تعیین شده بودند، نظرنهایی خود را مبنی بر مغایرت فقهی و حقوقی وقف‌این دانشگاه به محضر معظم له تسلیم کردند و حضرت ‌آیت‌الله خامنه‌ای نتیجه‌این بررسی دقیق و مستند فقهی و حقوقی را به عنوان نظر قطعی و نهایی درباره وقف اموال دانشگاه مزبور به آقای‌هاشمی رفسنجانی رییس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی و آقای احمدی‌نژاد رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ فرمودند.

متن نامه رهبرمعظم انقلاب که از سوی دفتر‌ایشان برای آقایان ‌هاشمی رفسنجانی و احمدی‌نژاد ارسال شده به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

در پی ماموریت به دو هیات فقهی و حقوقی برای بررسی عمیق و همه جانبه درباره وقف اموال دانشگاه آزاد اسلامی، مجموعه بحث‌ها و تدقیق در ادله مختلف به‌این نتیجه قطعی منتهی شد که وقف مزبور دارای اشکالات اساسی فقهی و حقوقی است از جمله، هم به لحاظ مشروعیت وقف مذکور و هم از جهت صلاحیت هیات محترم موسس در انشای ‌این وقف. همچنان که مشکل اساسی تحقق قبول مقام ذی‌صلاح نیز مطرح است، بنابراین وقف مزبور از لحاظ فقهی و حقوقی صحیح نیست.

ضمنا با توجه به ماهیت غیرخصوصی و غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی، لازم است بندهای ۵ و ۱۰ مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد اساسنامه آن دانشگاه مورد بررسی مجدد قرار گرفته و اصلاح شود. مراتب به جناب آقای‌هاشمی رفسنجانی ریاست محترم هیات موسس و جناب آقای احمدی نژاد ریاست محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شود.