دنیای اقتصاد- در شرایطی که روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز از پیشنهادهای جدید هسته‌ای غرب به ایران خبر داده است، شورای‌عالی امنیت ملی هم با نگارش نامه‌ای به کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از تمایل غرب برای بازگشت به مذاکرات هسته‌ای استقبال کرد؛ در سوی دیگر هم کاترین اشتون دریافت نامه از ایران را تایید و اعلام کرد که در این نامه تاریخ مذاکرات جدید برای ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان‌ماه) تعیین شده است. مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب از پاییز سال گذشته متوقف شده است و تلاش‌های دیپلماتیک برای از سرگیری مذاکرات هم به نتیجه نرسیده است. اوج این تلاش‌ها، توافقی بود که ایران با دو کشور برزیل و ترکیه انجام داد و قرار شد ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای سه و نیم در صد خود را به امانت نزد ترکیه بگذارد و در عوض ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد دریافت کند. سعید جلیلی نیمه تیر ماه سال‌جاری نامه‌ای به آژانس انرژی اتمی نوشت و خواستار انجام مذاکرات در چارچوب توافق سه جانبه ایران با برزیل و ترکیه شد. ایران به نامه ۱+۵ پاسخ داد

استقبال از بازگشت غرب به میز مذاکره

اشتون: تاریخ مذاکرات از ۱۰نوامبر (۱۹ آبان) تعیین شده است

دنیای اقتصاد- در شرایطی که روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز به نقل از فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از طرح تازه ۱+۵ برای ارائه پیشنهادات جدید به ایران خبرداده و نوشته است که «ایالات متحده و قدرت های بزرگ» در حال نهایی کردن جزئیات طرح پیشنهادی خود به ایران هستند، رییس دفتر دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز جمعه در نامه ای، از بازگشت گروه۱+۵ به میز گفت‌وگوها استقبال کرد.

به گزارش ایسنا، در نامه روز جمعه رییس دفتر دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، بر انجام گفت‌وگوها بر مبنای نامه مورخ ‌١٥ /‌٤ /‌٨٩ ( ‌٦ ژولای ‌٢٠١٠) سعید جلیلی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی به کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ‌١٥ آبان به بعد، در زمان و مکان مورد توافق طرفین، تاکید شده است.

همزمان رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان نماینده ۱+۵ با تایید دریافت نامه ایران از برنامه تهران برای آغاز مذاکرات با غرب از ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان) خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر اشتون روز جمعه گفت که جمهوری اسلامی ایران آماده می‌شود تا پس از ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان) گفت‌وگو با غرب و ۱+۵ را از سر بگیرد.دو هفته پیش از این، اشتون از سعید جلیلی‌، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دعوت کرده بود تا در نوامبر (۱۰ آبان تا ۱۰ آذر) با حضور در وین به مدت سه روز با نمایندگان گروه ۱+۵ به مذاکره بنشیند. منوچهر متکی‌، وزیر خارجه ایران در نخستین واکنش به این پیشنهاد‌، ابراز امیدواری کرده بود که این مذاکرات نتیجه بخش باشد. جلیلی نیز در واکنش به این دعوت گفته بود: گفت‌وگو به منظور همکاری با ایران تنها گزینه مناسب برای ۱+۵ است. مقامات وزارت خارجه ایران ازجمله رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه در واکنش های بعدی، بر اهمیت موضوع و محتوای مذاکرات و لزوم توافق درباره آن پیش از آغاز مذاکرات تاکید کردند. همین نکته در نامه دیروز رییس دفتر دبیر شورای‌عالی امنیت ملی به نماینده ۱+۵ نمایان است، آنجا که سخن از نامه ۱۵ تیر جلیلی به اشتون سخن به میان آورده است.

محتوای نامه جلیلی چه بود؟

جلیلی در نامه ۱۵تیر ماه خود به اشتون نوشته بود: برای من جالب است که به‌رغم پیگیری‌های وزرای محترم خارجه برزیل و ترکیه و عدم آمادگی جنابعالی برای گفت‌وگو در سه ماه گذشته، درست یک روز پس از صدور قطعنامه [تحریمی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران] در نامه‌ای خواهان گفت‌وگو شدید. جالب‌تر آنکه پس از ارسال نامه شما دولت آمریکا و اتحادیه اروپا اقدام‌های دیگری از نوع فشار را طرح نموده‌اند. ‌این رفتار در چارچوب راهبرد اعلامی‌شما «فشار و گفت‌وگو» قابل درک و البته غیر‌قابل پذیرش است. جامعه جهانی، گفت‌وگو در سایه فشار را دیکتاتوری و به دور از تمدن لازم برای گفت‌وگو می‌داند. انجام گفت‌وگو برای اعمال فشار و دشمنی با یک ملت، همچون گذشته حرکت در مسیری بن بست، پرهزینه و بی‌فایده خواهد بود. جلیلی در نامه خود تصریح کرده بود: جمهوری اسلامی ‌ایران آمادگی خود را برای گفت‌وگو و همکاری در زمینه خلع سلاح هسته‌ای، جلوگیری از اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و نیز بررسی چگونگی همکاری برای استفاده همه اعضای NPT از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای اعلام کرده است.جلیلی همچنین درباره شرایط مذاکره ‌ایران و اروپا در نامه خود به اشتون تصریح کرده بود: آنگاه که جهت گفت‌وگو روشن باشد، جمهوری اسلامی ‌ایران آمادگی دارد متکی به ظرفیت‌های سیاسی، اقتصادی‌، منطقه‌ای و بین‌المللی خود که شما به خوبی به آن آگاه هستید، در جهت تحقق همکاری‌های سازنده بین‌المللی برای رفع نگرانی‌های مشترک گفت‌وگو نماید.

در ادامه‌این نامه‌، سه سوال مطرح و پاسخ اشتون به‌این سوالات برای ادامه گفت‌وگوها ضروری شمرده شده بود. این سوالات عبارتند از: ۱- هدف از گفت‌وگوها برای تعامل و همکاری است یا ادامه روند دشمنی و تقابل با حقوق ملت‌ایران؟

۲‌ -‌ آیا به منطق گفت‌وگو که لازمه آن اجتناب از هرگونه تهدید به فشار است، التزام خواهید داشت؟

۳‌ - برای روشن شدن مبانی مشترک گفت‌وگو‌، نظر روشن و صریح شما درباره سلاح هسته‌ای رژیم صهیونیستی چیست؟

آن چنان که سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرده است، اشتون تاکنون به سوالات جلیلی پاسخی نداده است.

پیشنهاد تازه ۱+۵ به ایران

در این میان روزنامه نیویورک تایمز روز پنج‌شنبه خبرداد که دولت آمریکا و متحدان اروپایی این کشور پیشنهاد جدیدی به تهران خواهند داد که در مقایسه با پیشنهادات قبلی محدودیت‌های بیشتری را پیش روی ایران می‌گذارد. آنچنان که ایسنا، گزارش داده است، پس از انتشار گزارش نیویورک تایمز رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید مدعی شد: تداوم غنی‌سازی اورانیوم در ایران به معنای آن خواهد بود که هرگونه پیشنهاد از جانب قدرت‌های جهانی درباره‌ برنامه هسته‌ای‌اش سختگیرانه‌تر از پیشنهادی است که سال گذشته آن را نپذیرفت.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، کاخ سفید اعلام کرده است که ایران برای حل مناقشه اتمی در هرگونه مذاکره چند جانبه با غرب، باید موافقت کند که مقدار بیشتری از اورانیوم غنی شده خود را به خارج بفرستد.

نیویورک تایمز به نقل از منابع خود نوشته است که در صورت آغاز مذاکرات، غرب از ایران خواهد خواست که حدود ۲۰۰۰ کیلوگرم از اورانیوم غنی شده با خلوص پایین خود را با سوخت اتمی مبادله کند که بیشتر از مقداری ( ۱۲۰۰ کیلو گرم ) است که در طرح اکتبر سال گذشته برای مبادله اورانیوم غنی شده با سوخت اتمی آمده بود. علاوه بر این، بر اساس طرح جدید ایران باید غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را متوقف کند.ایران و نمایندگان گروه ۱+۵ (اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان) پاییز سال گذشته بر سر مبادله بخش اعظم اورانیوم غنی شده ایران با سوخت هسته‌ای برای رآکتور پژوهشی تهران پیرامون پیشنهاد محمد البرادعی، مدیرکل وقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به توافق کلی دست یافتند، اما ایران بعدا با جزئیات آن پیشنهاد مخالفت کرد. البرادعی پیشنهاد کرده بود که ایران در ازای دریافت ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد، ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم ۵/۳ درصد خود را به غرب تحویل دهد. اگر چه ایران این پیشنهاد را به دلیل بی‌اعتمادی به غرب نپذیرفت، اما در اردیبهشت سال‌جاری سران کشورهای ایران، برزیل و ترکیه برای دستیابی به راه‌حلی برای این موضوع در تهران گرد هم آمدند و پس از آن وزیران خارجه کشورهای یاد شده بیانیه‌ای را به امضا رساندند که بر اساس آن ایران موافقت کرد که ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم کمتر غنی شده خود را به صورت امانت به ترکیه بسپارد و در ازای آن ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد دریافت کند.