برخورد قضایی با اخلالگران قانون یارانه‌ها

عکس: آکو سالمی

محسنی اژه‌ای: دستگاه قضایی از فتنه اقتصادی نام نبرده است سخنگوی قوه قضائیه با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی همکاری لازم برای اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها خواهد داشت، گفت: اگر کسی در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اخلال یا مشکلی ایجاد کند، برخورد لازم، به موقع، مقتضی و قاطع توسط دستگاه قضایی انجام می‌شود.به گزارش خبرگزاری فارس، غلامحسین محسنی اژه‌ای دیروز در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: جلسات منظمی با دولت برای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها برگزار شده است. هدفمند کردن یارانه‌ها موضوع مهمی است که همه کشور، مسوولان، قوا و مردم باید دست به دست هم بدهند تا به نتیجه برسند.

وساطت یکی از علما برای آزادی علی شکوری راد

محسنی اژه‌ای هم چنین در نشست خبری دیروز بعدازظهر در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه دادستان تهران اتهام علی شکوری راد را اقدام علیه امنیت ملی عنوان کرده بود، چرا وی پس از چند روز آزاد شد، گفت: یکی از علمای قم برای آزادی وی وساطت کرد و این موضوع مورد قبول قرار گرفت و اگر این کار صورت گرفت، وی آزاد نمی‌شد.

اعتماد ملی رفع پلمب نشده است

محسنی‌اژه‌ای در مورد خبر رفع پلمب حزب اعتماد ملی که روز یکشنبه رسول منتجب‌نیا از رفع پلمب آن خبر داده بود نیز گفت: از دادستان تهران این مساله را جویا شدم که اعلام کرد که دفتر حزب اعتماد ملی رفع پلمب نشده است. وی افزود: ممکن است صاحب ملک تقاضای در اختیار داشتن ملک خود را داشته باشد که در همین جهت دادخواستی به دادگاه ارائه می‌دهد که پس از بررسی و موافقت این ملک تحویل صاحب ملک می‌شود.

محکومیت ۳۰ نفر به دلیل تخلف در بورس

محسنی اژه‌ای همچنین در ادامه به فعالیت‌های سازمان بورس و اوراق بهادار اشاره کرد و گفت: سازمان بورس براساس اصل ۴۴ قانون اساسی و طبق قانون مصوب سال ۸۴ فعالیت خود را افزایش داده و طبق این قانون وظایف و تکالیفش نیز مشخص شده است. وی اظهار کرد: افرادی هم که کالاهایشان را در این سازمان ارائه می‌دهند باید اطلاعات لازم را ارائه دهند، بعضا سازمان بورس از افرادی که اطلاعات لازم و به موقع را ارائه نمی‌دهند شکایت می‌کند، طبق قانون این موضوع جرم است. سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: حدود ۳۰ نفر با شکایت سازمان بورس محاکمه شدند و در دادگاه و دادگاه تجدید‌نظر حکم قطعی گرفته‌اند.

معوقه بانکی ۱۵۹ میلیارد تومانی در تبریز

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر تشریح پرونده معوقه ۱۵۰ میلیارد تومانی در تبریز گفت: پرونده‌ای در تبریز تشکیل شده و فردی که بعضا با پرداخت رشوه به کارمندان بانک تسهیلات گرفته و به موقع پرداخت نکرده بازداشت شده است. افراد دیگری نیز در این ارتباط بازداشت شده‌اند. محسنی اژه‌ای تصریح کرد: این فرد ۱۵۹ میلیارد تومان معوقه دارد، اما بیشتر از این مبلغ تسهیلات گرفته هر چند موضوع این پرونده صرفا معوقه بانکی نیست.

تاخیر در رسیدگی به پرونده سه‌ آمریکایی

سخنگوی قوه قضائیه همچنین در پاسخ به این سوال که رسیدگی به پرونده سه آمریکایی دستگیرشده در ایران در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: یک نفر از این افراد با وثیقه آزاد و به خارج از کشور رفت.

وی ادامه داد: شنیده‌ام که برای رسیدگی به پرونده این افراد زمانی تعیین شده است، اما از طرف قوه قضائیه پرسیده شد که آیا نفر سوم که به خارج از کشور رفته نیز به دادگاه احضار شده یا خیر زیرا جرم هر سه نفر در یک رابطه است و بهتر است هر سه این افراد در یک زمان به جرمشان رسیدگی شود. محسنی اژه‌ای تاکید کرد: البته از سوی دیگر هم شنیده‌ام که به دلیل حاضر نبودن نفر سوم، دادگاه زمان رسیدگی به این پرونده را به تاخیر انداخته تا در این فرصت نفر سوم هم یا به ایران برگردد یا در صورت عدم حضور به شکل دیگری به پرونده‌اش رسیدگی شود.

دستگاه قضایی از فتنه اقتصادی نام نبرده است

دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی دیگر در مورد توضیح آنچه که برخی از آن به عنوان فتنه اقتصادی یاد می‌کنند، اظهار کرد: توضیح این عبارت را از کسی که آن را می‌گوید باید بپرسید زیرا دستگاه قضایی از فتنه اقتصادی نام نبرده است. ما بحث فساد اقتصادی و مالی را داریم. همچنین شاید منظورشان این باشد که در جهت فتنه‌گری‌های سال قبل یک شیوه نیز اقدام از طریق مسائل اقتصادی باشد.

پرونده‌ یارانه‌‌ای نداریم

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی دیگر در مورد تشکیل پرونده در دستگاه قضایی در راستای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها خاطرنشان کرد: تاکنون پرونده‌ای تحت این عنوان در دستگاه قضایی تشکیل نشده؛ البته ممکن است در مراجع اطلاعاتی یا انتظامی مواردی مطرح باشد؛ اما گزارشی به دستگاه قضایی ارائه نشده است.

مهدی هاشمی رسما احضار شده است

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد وضعیت مهدی هاشمی تصریح کرد: ایشان رسما احضار شدند و هر زمان که به کشور بیایند، پرونده‌شان مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت. شنیدم که گفته‌اند می‌آید تا پرونده رسیدگی شود، طبعا زمانی که بیاید، مانند سایر افراد به پرونده‌شان رسیدگی خواهد شد.

مرتضوی هنوز تبرئه نشده است

محسنی اژه‌ای در مورد آخرین وضعیت پرونده سعید مرتضوی به عنوان متهم حوادث کهریزک گفت: پرونده آقای مرتضوی همچنان در مرحله رسیدگی مقدماتی قرار دارد، ولی هنوز قرار مجرمیت برای وی صادر نشده است، اما وی هنوز تبرئه هم نشده است.