رییس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی با اشاره به مطالب منتشر شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر صدور مقررات جدید کفالت و معافیت گفت: مقررات جدیدی در این زمینه وضع نشده است. به گزارش ایرنا، سرتیپ دوم پاسدار «حمید صدرالسادات» در جمع خبرنگاران افزود: اخیرا در برخی رسانه‌ها اخباری مبنی بر اعلام موارد جدید در خصوص صدور کفالت و معافیت اطلاع‌رسانی شده بود که این موارد اشتباه است؛ چرا که تغییری در مقررات نداشته‌ایم.

وی در خصوص قانون جدید وظیفه عمومی گفت: این قانون در سال گذشته در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و به محض ابلاغ، اجرایی خواهد شد.

صدرالسادات همچنین از اتخاذ تسهیلات جدید برای متقاضیان دریافت معافیت در خارج از کشور خبر داد و افزود: برای تسهیل در رسیدگی به امور متقاضیان معافیت‌ها و کفالت‌ها، نمایندگی‌های شهرستان‌ها و استان‌ها و همچنین نمایندگی‌هایی در خارج از کشور، آمادگی رسیدگی به موارد مشمولان را خواهند داشت. رییس سازمان وظیفه عمومی ادامه داد: برای مشمولان خارج از کشور بنا بر پیگیری‌های صورت گرفته، پزشکان معین پس از طی دوره‌های آموزشی به سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی در هفت کشور اعزام می‌شوند تا برای رسیدگی و معاینه مشمولان متقاضی دریافت معافیت و کفالت اقدام کنند.

وی افزود: پزشکان معین پس از طی دوره‌های آموزشی در کشورهای انگلیس، کانادا، سوئد، آمریکا و استرالیا، آلمان و امارات متحده عربی در سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی مستقر و برای معاینه متقاضیان دریافت معافیت پزشکی اقدام می‌کنند. صدرالسادات همچنین رسیدگی به متقاضیان معافیت و کفالت در شهرستان‌ها و استان‌ها را از اول آذر ماه سال جاری اجرایی دانست و گفت: تسهیلات جدید در چارچوب قانون وظیفه عمومی که از گذشته اجرا می‌شد، خواهد بود.

رییس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی با هشدار به مشمولانی که از طرق غیرقانونی به دنبال دریافت معافیت و کفالت هستند، افزود: ادعای واسطه‌هایی که ابراز می‌کنند، کارت پایان خدمت یا معافیت در قبال دریافت وجه ارائه می‌دهند، کذب محض است.

وی گفت: افرادی که از این طریق بخواهند اقدام به اخذ معافیت قانونی کنند، ضمن اینکه با مشکلاتی مواجه خواهند شد، موظف به طی دوره خدمت سربازی نیز هستند.

رییس سازمان وظیفه عمومی از دستگیری ۳۵ نفر واسطه و جاعل در این رابطه خبر داد.

صدرالسادات به هموطنان شهرستانی و استانی توصیه کرد تمامی موارد وظیفه عمومی در شهرستان‌ها و استان‌ها قابل پیگیری است و نیازی به حضور در تهران نیست.

رییس سازمان وظیفه عمومی همچنین در مورد اخبار منتشر شده در خصوص ادامه تحصیل مشمولان گفت: کسانی که در مهرماه در آزمون دانشگاه پذیرفته شده‌اند و عذری برای ادامه تحصیل ندارند، اگر تا پایان بهمن ماه خدمتشان به اتمام برسد، مجوز ادامه تحصیل خواهند داشت.