صدور دستور محاکمه سریع قاتل میدان کاج

احکام باقی، مفیدی، اسدی زیدآبادی و ابوطالبی قطعی شده است

دادستان تهران روز گذشته در مورد نهایی شدن احکام چهار متهم حوادث پس از انتخابات، حادثه سعادت‌آباد، شهرام جزایری و ... سخن گفت. به گزارش ایسنا، جعفری دولت‌آبادی در حاشیه‌ مراسم تودیع و معارفه‌ سرپرست ناحیه ۴ در جمع خبرنگاران از قطعی شدن حکم عمادالدین باقی، بدرالسادات مفیدی، حسن اسدی زیدآبادی و عباس ابوطالبی خبر داد و گفت: احکام این افراد قطعی شده و طبیعتا اجرا خواهد شد و حبس حداقل احکام‌شان است. دادستان تهران درباره پرونده‌ شکوری‌راد و پادرمیانی برخی برای آزادی وی نیز اظهار کرد: دادستان کل در این زمینه توضیح داد. من دیگر تکرار نمی‌کنم، ولی تحقیقات پرونده‌ ایشان ادامه دارد و از لحاظ ما پرونده‌شان به دادگاه خواهد رفت و امیدواریم در دادگاه به اتهام‌شان رسیدگی شود.

دستور محاکمه سریع قاتل میدان کاج صادر شد

همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، جعفری دولت آبادی با اشاره به حادثه اتفاق افتاده در میدان کاج سعادت‌آباد تهران اظهار کرد: قاتل و مقتول در این حادثه افراد مشکل‌داری بودند، اما آنچه که نباید فراموش شود محاکمه قاتل این حادثه است؛ چرا که پس از فروکش تبعات این حادثه مردم می‌پرسند که قاتل به سزای عمل خود رسیده یا خیر، بنابراین سرعت بخشی به رسیدگی در این پرونده از مطالبات است.

وی با تاکید بر اینکه نباید در پیدا کردن مقصر در این حادثه یک طرفه قضاوت کرد، گفت: پلیس در حوزه‌های آموزشی و سازمانی باید از نیروهای ورزیده و آموزش دیده استفاده کند. در این حادثه لازم بود ماموران کار ورزیده‌تری اعزام شوند؛ چرا که اگر ماموران آموزش‌های لازم را دیده باشند، توان تصمیم‌گیری و اقدامات ضروری را از خود به خوبی نشان می‌دهند. دادستان تهران درباره زمان حضور پلیس در این حادثه تاکید کرد: نظرات مختلفی برای زمان حضور پلیس در حادثه وجود دارد که یکی از آنها تاخیر ۴۵ دقیقه‌ای پلیس در این صحنه بود، اما گزارش‌ها و بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد پلیس پنج تا ۶ دقیقه بعد از حادثه در این مکان حاضرشده است. جعفری دولت‌آبادی با تاکید بر اینکه قصور و تقصیر در این حادثه از هیچ‌کس پذیرفته نیست، اظهار کرد: همه دستگاه‌ها از جمله پلیس و دستگاه قضایی باید مردم را در مبارزه با جرائم مشارکت دهند و استفاده از ظرفیت مردم در مبارزه با جرائم به نفع دستگاه قضایی است.

وی با تاکید بر اینکه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی برای پذیرش افراد مصدوم از سوی آورندگان هیچ وظیفه‌ای نسبت به بازداشت فرد آورنده ندارند، گفت: در صورتی که شواهد و مدارک مستند و قطعی مبنی بر اتهام آورنده مصدوم وجود داشته باشد این اقدام قانونی است.

دادستان تهران تاکید کرد: انجام چنین اقداماتی از سوی بیمارستان‌ها بر محافظه کاری مردم در انتقال مصدومین به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی می‌افزاید.

پاسخ به ادعاها درباره مهدی‌هاشمی بعد از محاکمه

همچنین به گزارش ایسنا او در مورد بازگشت مهدی‌هاشمی به کشور با این توجیه که دستگاه قضایی و اطلاعاتی مدرکی علیه او ندارد، گفت: اجازه بفرمایید وقتی محاکمه شد این ادعاها جواب داده شود.

شورد برنگردد وثیقه‌اش ضبط می‌شود

دادستان تهران درباره استرداد سارا شورد نیز عنوان کرد: در مورد سارا شورد چند بار صحبت کرده‌ایم. شورد طبق مقررات و از طریق مقامات قضایی ایران آزاد شده و اگر در دادگاه حاضر نشود، وثیقه‌ او ضبط می‌شود و عدم حضور او مانعی در محاکمه نخواهد بود؛ همان‌طور که در مورد اتباع ایرانی این حادثه رخ می‌دهد و افراد می‌توانند در محاکمه حاضر نشوند؛ اما وثیقه آنها ضبط خواهد شد. دولت‌آبادی در برابر این سوال که آیا امکان دارد برای استرداد شورد از طریق اینترپل اقدام شود، پاسخ داد: نیازی نیست؛ چون او وثیقه‌گذار دارد و وثیقه را نقدی سپرده است. ما به کسی که ضامن او شده ابلاغ می‌کنیم. عدم حضور او به منزله‌ ضبط مبلغ وثیقه خواهد بود.

وی در مقابل این سوال که ظاهرا برای هیچ‌کدام از متهمان آمریکایی احضاریه صادر نشده است هم گفت: می‌دانیم اشکالی در احضارها بود. دادگاه تشکیل نشد. این دادگاه به تعویق افتاد و در نوبت بعدی حتما طبق قانون هرسه متهم که دو نفر از آنها در ایران هستند برای حضور در دادگاه احضار می‌شوند. در مورد دو نفری که در ایران هستند، ابلاغ به آنها مشکلی نیست و در مورد نفر سوم هم به وثیقه‌گذار او ابلاغ می‌کنیم.

شهرام جزایری ممنوع‌المعامله شده است

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره‌ ارجاع گزارش تخلفات شهرام جزایری به دادستانی تهران گفت: این گزارش ملاحظه شد و به دست ما رسیده است. البته اقدامات آقای جزایری در زمانی بود که وی وکالت‌هایی داده بود و ایشان قبل از این‌که این گزارش بیاید اقداماتی را انجام داده بود.

دادستان تهران با بیان اینکه «شهرام جزایری در حال حاضر ممنوع‌المعامله شده است» گفت: اقدامات تامینی لازم برای جلوگیری از انتقال املاک او انجام شده؛ اما برخی از اقدامات قبل از این گزارش بوده و وی با وکالت اقدام به انتقال آنها کرده است؛ چون اموالی مستقیم به نام شهرام جزایری نبود. وی افزود: شهرام جزایری بخش‌هایی از بدهی‌اش را داده است؛ اما بخشی را که بازرسی کل کشور به آن ایراد گرفته با دقت بیشتری پی‌گیری شده است. دادستان مربوط به امور اقتصادی نیز اقدامات تامینی زیادی انجام داده که بعدا اعلام می‌شود.

پایان تحقیقات یکی از پرونده‌های مفاسد اقتصادی

دادستان تهران همچنین خبر داد: تحقیقات یکی از پرونده‌های مربوط به مفاسد اقتصادی به پایان رسیده است. تحقیقات ۵۷ نفر تکمیل و برای آنها کیفرخواست صادر شده و شنبه آینده به دادگاه ارسال خواهد شد. دولت‌آبادی افزود: از میان این ۵۷ نفر، ۷ نفر متهمان اصلی و اتهام بقیه معاونت است. وی موضوع این پرونده را اختلاس در بیمه عنوان کرد و گفت: این یکی از مواردی بود که رییس قوه قضائیه اعلام کرده بودند به مفاسد اقتصادی رسیدگی خواهد شد.

نماینده تهران؛ مامور بررسی حادثه سعادت‌آباد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: این کمیسیون رییس کمیته امنیت را مامور کرد تا به صورت تحقیق میدانی موضوع حادثه سعادت‌آباد را مورد بررسی قرار دهد. به گزارش دنیای‌اقتصاد، کاظم جلالی در حاشیه جلسه علنی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: جلسه کمیسیون امنیت ملی صبح چهارشنبه با حضور آقایان عبداللهی معاون امنیتی وزیر کشور، ساجدی‌نیا فرمانده انتظامی تهران بزرگ و جعفری دولت آبادی دادستان تهران و رییس اورژانس تهران تشکیل شد.

وی با بیان اینکه در ابتدای این جلسه، نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون مراتب نگرانی خود را در خصوص وقوع این حادثه تلخ بیان کردند، افزود: فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ توضیحات جامعی را در زمینه چگونگی وقوع این حادثه و اقدامات پلیس به کمیسیون ارائه دادند. جلالی افزود: بر اساس سخنان ساجدی‌نیا، اولین تماس با پلیس ۱۱۰ ساعت ۹:۵۶ صبح بوده است که پلیس ظرف ۴ دقیقه خود را به محل رسانده است و تا ساعت ۱۰:۲۰ پلیس موفق شده ضارب را دستگیر کند. وی همچنین ادامه داد: بر اساس این اظهارات، مضروب ساعت ۱۰ صبح یا حداکثر ۱۰:۰۵ به بیمارستان منتقل شده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه اعضای کمیسیون این پرسش را مطرح کردند که چرا پلیس از ساعت ۱۰ تا ۱۰:۲۰ نسبت به ضارب اقدامی انجام نداده است و او را متوقف نکرده است، گفت: ساجدی‌نیا نیز در این باره گفت که ما نیز معتقدیم تعلل دو نیروی اعزام شده به محل حادثه بی‌دلیل بوده است و این افراد مورد مواخذه قرار می گیرند. جلالی با اشاره به انتشار فیلم ۹ دقیقه‌ای از حادثه گفت: اختلاف‌نظرهایی درباره مدت زمان وقوع حادثه، زمان دقیق حضور پلیس در صحنه، انتقال مضروب به بیمارستان و دستگیری ضارب میان اظهارات برخی از مردم و دستگاه قضایی با پلیس وجود دارد که رییس کمیته امنیت این موضوعات را در تحقیق میدانی خود بررسی می کند. وی همچنین تاکید کرد: پرویز سروری مامور شده است تا ضمن آسیب شناسی و بررسی حادثه تمامی جزئیات را به کمیسیون گزارش دهد. جلالی با بیان اینکه پلیس در زمینه اقدامات خود در این حادثه معتقد است نواقصی در قانون وجود دارد و این موجب شده که مامور پلیس به ضارب شلیک نکند، افزود: به عنوان مثال یکی از دو پلیسی که در صحنه حضور داشته چندی پیش به یک مجرم سابقه دار شلیک کرده و فرد را مجروح کرده بود و به این دلیل محکوم به پرداخت ۹ میلیون تومان دیه شد، بر این اساس برخی از خلأهای قانونی نقشی بازدارنده در ایفای وظایف پلیس دارند.