تهران همچنان در شرایط هشدار

عکس: خبرگزاری مهر، بابک برزویه تهران همچنان در شرایط هشدار

پایداری جوی و انباشت آلاینده‌ها در پایتخت تا پایان هفته ادامه دارد

ادارات تهران شنبه و یکشنبه یکساعت زودتر تعطیل می‌شوند

از امروز تا اطلاع ثانوی محدوده زوج و فرد جزء منطقه طرح ترافیک شد

در حالی که کمیته اضطرار آلودگی هوا در جلسه عصر دیروز خود تعطیلی روز شنبه (امروز) را منتفی اعلام کرد، اما شرایط آلودگی هوای تهران همچنان ادامه دارد و به گفته مسوولان این پدیده تا اوایل هفته جاری همچنان ادامه خواهد داشت. در این میان محمدرضا محمودی مدیرکل ستاد مدیریت بحران تهران در گفت‌وگویی با برنا اعلام کرد که ادارات تهران امروز و فردا یک ساعت زودتر تعطیل می‌شوند.

همچنین به گفته مسوولان، هوای تهران از ۱۴ آبان‌ماه تاکنون به‌جز ۳ روز در شرایط «هشدار» بوده و پایداری جوی و انباشت آلاینده‌ها در پایتخت تا پایان هفته پیش‌رو ادامه دارد و بر اساس پیش‌بینی‌ها آلودگی هوا در روزهای شنبه (امروز)و خصوصا یکشنبه تشدید می‌شود.

همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، کمیته اضطرار کاهش آلودگی هوا پس از تصمیم‌گیری درباره وضعیت آلودگی هوای تهران و تعطیل نبودن روز شنبه بیانیه‌ای صادر کرد. بر اساس این بیانیه معادن شن و ماسه، سنگ، کارخانجات آسفالت و سیمان که در غرب استان تهران فعالیت می‌کنند؛ تا اطلاع ثانوی تعطیل شدند. همچنین تمرینات و تمام مسابقات ورزشی استان تهران به دلیل آلودگی هوا و حفظ سلامت شهروندان تا اطلاع ثانوی انجام نمی‌شود. براساس این بیانیه، ۶ اتوبوس - آمبولانس در میادین مهم شهر از جمله میدان رسالت، آزادی، میدان انقلاب، امام حسین و امام خمینی مستقر می‌شوند تا به شهروندان کمک‌رسانی کنند. همچنین محدوده طرح ترافیک به محدوده زوج و فرد تعمیم داده می‌شود و خودروهایی که فاقد طرح هستند از فردا اجازه تردد در محدوده زوج و فرد را تا اطلاع ثانوی ندارند.

گسترش محدوده طرح ترافیک

سردار حسین رحیمی، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ درباره تغییراتی در محدوده طرح ترافیک گفت: از شنبه تا اطلاع ثانوی تنها خودروهایی می‌توانند وارد محدوده طرح زوج و فرد شوند که آرم طرح ترافیک داشته باشند، بدین معنا که محدوده طرح ترافیک تا محدوده زوج و فرد گسترش پیدا کرده است. او افزود: برخورد با خودروهای دودزا اعم از دولتی و خصوصی و موتور سیکلت‌های دودزا و خودروهایی که فاقد آرم طرح ترافیک هستند؛ اما وارد محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک می‌شوند تشدید می‌شود.

اطلاعیه سازمان هواشناسی

سازمان هواشناسی کشور هم روز جمعه با صدور اطلاعیه ویژه‌ای اعلام کرد: بررسی‌ نقشه‌های پیش‌یابی نشان می‌دهد که تا اواخر هفته جاری جوی پایدار در کشور حاکم است؛ بنابراین به سبب بالا بودن پتانسیل آلودگی هوا شرایط برای افزایش چگالی آلاینده‌های جوی در شهرهای صنعتی و پرجمعیت طی این مدت مهیا است. همچنین از روز دوشنبه با نفوذ سامانه پرفشار در سواحل شمالی کشور رشد ابر و افزایش نسبی دما را پیش‌بینی می‌کنیم. بر این اساس سازمان هواشناسی کشور طی روزهای شنبه (امروز) و یکشنبه آسمان استان تهران را صاف در پاره‌ای نقاط غبارآلود پیش‌بینی کرد که حداقل و حداکثر دما در این روزها به ۵ و ۱۹ درجه سانتیگراد بالای صفر می‌رسد.

بر اساس این گزارش، مهندس وحدتی، رییس مرکز پایش آلودگی هوای استان تهران هم گفت: متاسفانه طی چند روز گذشته به‌رغم تعطیلی چهارشنبه شاخص کیفیت هوای تهران همچنان در شرایط «هشدار» باقی مانده و از میزان آلاینده‌ها کاسته نشده است. از سوی دیگر از مرکز هماهنگی و اطلاع‌رسانی آلودگی هوا نیز خبر می‌رسد که بر اساس اطلاعات صبح جمعه (دیروز) از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای تهران غلظت آلاینده‌های مونوکسیدکربن و ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون نسبت به روز گذشته در همین ساعات کاهش داشته اما بر میزان غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از ۵/۲ میکرون افزوده شده است و بر این اساس همچنان شاخص کیفیت هوا در شرایط «هشدار» است.

این مرکز به تمامی افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی، سالمندان و کودکان توصیه کرد که از فعالیت‌های طولانی مدت و سنگین در فضای باز اجتناب کرده و سایر افراد نیز فعالیت‌های طولانی و سنگین خود را در فضای باز کاهش دهند.

تعطیلی منتفی شد

معاون استاندار تهران گفت: براساس تصمیمی که اعضای کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران عصر جمعه گرفتند تعطیلی روز شنبه تهران به دلیل آلودگی هوا منتفی است. محمدرضا محمودی، معاون استاندار تهران پس از پایان جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران به مهر گفت: بنا به تصمیم اعضای این کمیته امروز شنبه ششم آذرماه تعطیل نیست. مرکز هماهنگی اطلاع‌رسانی آلودگی تهران اعلام کرد، دیروز جمعه شاخص کیفیت هوای پایتخت همچنان در شرایط هشدار بود و میزان آلاینده مونواکسیدکربن در ایستگاه‌های آزادی و پارک قائم به مرحله اضطرار رسیده بود.

مراکز دولتی شنبه و یکشنبه یک ساعت زودتر تعطیل می‌شوند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران اعلام کرد: روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده تمام مراکز دولتی و نهادهای عمومی به استثنای بانک‌ها، مراکز آموزشی و درمانی یک ساعت زودتر تعطیل می‌شوند. به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا محمودی پس از اتمام جلسه عصر جمعه کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران به خبرنگار مهر گفت: روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده مراکز دولتی به منظور کاهش آلاینده‌های هوا یک ساعت زودتر تعطیل می‌شوند. وی افزود: بعد از ظهر شنبه نیز این کمیته تشکیل جلسه می‌دهد و درصورتی که آلودگی هوا ادامه پیدا کند احتمال تعطیلی در یکی از روزهای هفته آتی وجود دارد.

عکس: مهر