گسترش روابط دفاعی‌ ایران و لبنان

عکس: خبرگزاری فارس

سعد حریری از نمایشگاه دائمی‌توانمندی‌های وزارت دفاع و ‌ایران خودرو بازدید کرد دنیای اقتصاد- سعد حریری، نخست وزیر لبنان که به منظور رایزنی با مقامات ارشد‌ایران بعد از ظهر شنبه در راس هیاتی بلند پایه به تهران آمد، شامگاه شنبه با محمد رضا رحیمی‌، معاون اول رییس‌جمهور به گفت‌وگو نشست. حریری دیروز نیز پس از مذاکره با وزیر دفاع‌ایران و بازدید از نمایشگاه دائمی‌ توانمندی‌های وزارت دفاع، از مجموعه صنعتی‌ایران خودرو نیز بازدید کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سعد حریری‌، نخست وزیر لبنان صبح یکشنبه با حضور در محل دائمی نمایشگاه توانمندی‌های وزارت دفاع با سردار سرتیپ احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ‌ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. وی در ‌این دیدار با اشاره به حمایت‌های ‌ایران از لبنان گفت:‌ایران کارهای زیادی در مراحل سختی، چه قبل و چه بعد از جنگ در بازسازی لبنان انجام داده است. وی افزود: لبنان تاکنون در برابر رژیم صهیونیستی‌ایستاده و از خود مقاومت نشان داده است و از‌این پس نیز از خود مقاومت نشان خواهد داد. سعد حریری گفت: تا زمانی که وحدت در لبنان وجود داشته باشد، هیچ دشمنی قادر به نفوذ به داخل کشور ما نخواهد بود. نخست‌وزیر لبنان با بیان‌اینکه خطرهای زیادی منطقه ما را تهدید می‌کند، افزود:‌این خطرها همواره در کنار فلسطین، سوریه، لبنان، عراق و‌ایران هست و از‌این جهت همبستگی اعراب و‌ایران بسیار اهمیت دارد. سعد حریری گفت: بسیار مهم است که به سرعت همه موانع از میان برداشته شود. وی افزود: به خاطر همین خطرها است که روی ارتش و مقاومت لبنان اتکا و تکیه داریم. نخست وزیر لبنان با بیان‌اینکه مقاومت از سال ۲۰۰۶ تاکنون در ‌این راستا تلاش‌های بسیاری کرده است، گفت: همبستگی ملت لبنان در‌این موضوع بسیار مهم بود. سعد حریری با اشاره به حمایت دولت لبنان از ارتش و مقاومت افزود: ثبات، امنیت و وحدت لبنان نقش بسیار مهمی‌در حل مسائل داخلی و منطقه‌ای دارد.

وی گفت: بر همین اساس بود که مایل بودم به‌ایران بیایم و از دستاوردهای دفاعی شما بازدید کنم، هر چند‌این برخلاف نظر دشمنان ما است.

نخست وزیر لبنان ابراز امیدواری کرد: ‌این دیدار و بازدید زمینه‌های لازم را برای گسترش روابط دفاعی‌ایران و لبنان فراهم کند و وزارتخانه‌های دفاع دو کشور مسیر تعمیق روابط دفاعی را در جهت وحدت هر چه بیشتر هموار کنند. بر اساس‌این گزارش، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در‌این دیدار گفت: لبنان امروز خط مقدم مقاومت علیه دشمنان اسلام و کسانی است که چشم طمع به منطقه دوخته‌اند. وی گفت: وقتی درگیری ارتش لبنان و رژیم صهیونیستی را دیدیم به خود بالیدیم که چطور‌این ارتش می‌تواند از حقوق ملت خود دفاع کند. سردار وحیدی ارتش و مقاومت لبنان را دو شاخه قوی دفاع از کیان‌این کشور دانست و افزود: کشورهای استعماری برای تامین منافع خود همواره به ارتش لبنان وعده‌ها داده‌اند، اما تاکنون آن را عملی نکرده‌اند. وحیدی ثبات و امنیت لبنان را مساله‌ای بسیار مهم و مورد توجه ‌ایران بیان کرد و افزود: بی‌تردید کسانی که پدر بزرگوار شما را به شهادت رساندند و کسانی که به دنبال بی‌ثباتی هستند، دشمنان لبنان می‌دانیم. وزیر دفاع با بیان‌اینکه مرحوم رفیق حریری گام‌های بسیاری برای برقراری وحدت در لبنان برداشت، گفت: امروز کسانی از خارج از لبنان می‌خواهند امنیت ‌این کشور را در قالب بحث دادگاه به گروگان بگیرند. وحیدی تصریح کرد: فکر می‌کنیم همه‌این مسائل باید در ید اختیار دولت لبنان باشد.

وحیدی: دستاوردها به اسلام تعلق دارد

وزیر دفاع در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دستاوردهای خوب دفاعی جمهوری اسلامی‌ایران گفت: همان طور که بارها گفته‌ایم‌ این دستاوردها، امکاناتی است که به امت اسلام تعلق دارد. وحیدی با اشاره به تلاش مذبوحانه دشمنان برای القای ‌ایران‌ هراسی در منطقه و جهان افزود: همان کسانی که بیشترین کشته‌ها را به جهان اسلام تحمیل کرده‌اند،‌ ایران را متهم می‌کنند.

وی تصریح کرد: درهای جمهوری اسلامی‌ایران به روی همه کشورها باز است.

بازدید نخست‌وزیر لبنان از ایران خودرو

نخست وزیر لبنان همچنین در بازدید از بخش‌های مختلف گروه‌صنعتی ‌ایران خودرو دستاوردهای صنعت خودروسازی‌ایران را مایه‌افتخار دو ملت‌ایران و لبنان خواند.

به گزارش واحد مرکزی خبر‌، نخست وزیر لبنان گفت: با‌ایران خودرو توافق کردیم کمیته‌ای برای بررسی زمینه‌های همکاری تشکیل شود. مدیر عامل گروه صنعتی ‌ایران خودرو نیز با بیان ‌اینکه ‌این شرکت از توان طراحی و ساخت انواع خودرو و طراحی و اجرای خطوط تولید برخوردار است، گفت: آمادگی لازم را برای تامین بخشی از نیاز خودرویی لبنان داریم. جواد نجم‌الدین ابراز امیدواری کرد با تشکیل کمیته مشترک و بررسی زمینه‌های همکاری دو کشور تولیدات ‌ایران خودرو به بازار خودرو لبنان وارد شود. نخست وزیر لبنان در‌این بازدید که هیاتی شامل ۶ وزیر لبنانی او را همراهی می‌کردند از سالن‌های پرس‌، بدنه سازی‌، مونتاژ موتور و خطوط مونتاژ پژو ۲۰۶ بازدید کرد. در‌این بازدید مدیر عامل‌ایران خودرو یک دستگاه خودروی سمند سورن به نخست وزیر لبنان اهدا کرد.

دیدار حریری با رحیمی

به گزارش ایسنا، معاون اول رییس‌جمهور شامگاه شنبه در دیدار با حریری با اشاره به روابط تاریخی، ریشه دار و برادرانه دو ملت ایران و لبنان گفت: جمهوری اسلامی ایران به طور همه جانبه از استقرار ثبات، امنیت، استقلال و پیشرفت لبنان حمایت می‌کند. رحیمی با اشاره به اشتراکات فراوان دو کشور تصریح کرد: ایران ثبات و امنیت لبنان را ثبات و امنیت خود می‌داند و از حقوق ملت لبنان در برابر متجاوزان و اشغالگران دفاع می‌کند. وی با اشاره به عزم جدی ایران برای مشارکت در توسعه و پیشرفت لبنان، از آمادگی ایران در توسعه روابط تجاری و گسترش همکاری‌های اقتصادی با لبنان خبر داد و ابراز امیدواری کرد که سفر نخست وزیر لبنان به ایران سرآغاز و منشا تحولات در روابط و همکاری‌های دو کشور باشد.

رحیمی همچنین بر ضرورت ارتباط روزافزون تجار و بازرگانان و شرکت‌های اقتصادی و تجاری دو کشور و رفع موانع و بسترسازی مناسب برای این منظور تاکید کرد. معاون اول رییس‌جمهور و نخست وزیر لبنان همچنین در این دیدار بر افزایش همکاری در بخش‌های مختلف از جمله احداث نیروگاه و سد، آبرسانی و تصفیه آب، همکاری در بخش استخراج نفت و گاز و راه‌اندازی خطوط لوله انتقال گاز، حمل و نقل و راهسازی، گردشگری، ترانزیت، احداث ورزشگاه، همکاری در زمینه دانشگاهی و مدارس و همچنین انتقال تجارب و فناوری‌های علمی تاکید کردند.

خودداری لبنان از پیوستن به دشمنان ‌ایران

نخست وزیر لبنان نیز در ‌این دیدار گفت: از پیوستن به هر مجموعه بین‌المللی که به دنبال دشمنی با ایران باشد، خودداری می‌کنیم. به گزارش ایسنا، سعد حریری افزود: این سفر نه به عنوان نماینده حزب یا گروهی خاص بلکه به نمایندگی از دولت وحدت ملی لبنان برای اجرای توافقات صورت گرفته میان روسای جمهور دو کشور انجام شده است و مصمم هستیم تا در این سفر روابطی بی نظیر در بخش‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مبتنی بر احترام متقابل شکل گیرد. نخست وزیر لبنان تاکید کرد که لبنان همواره از حقوق ایران در همه زمینه‌ها از آن جمله استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌‌ای حمایت می‌کند.