تحلیل ایران از اسناد ویکی‌لیکس

مهمانپرست‌: برای اینکه اسناد را وجیه نشان دهند، برخی از جنایات غرب و آمریکا را در آن قید کردند

دنیای اقتصاد- مجید اعزازی: اسناد منتشر شده در پایگاه‌اینترنتی ویکی لیکس درباره‌ایران، کم و کیف مذاکرات آتی‌ایران و ۱+۵ و ارتباط ترور دو دانشمند هسته‌ای کشور با تهدیدات کلامی برخی کشورهای غربی و اسرائیل محور سوالات خبرنگاران در تازه‌ترین کنفرانس مطبوعاتی رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه بود. مهمانپرست دیروز در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره بخشی از اسناد ویکی لیکس مبنی براین که برخی کشورهای عرب منطقه از آمریکا درخواست کرده‌اند که به ‌ایران حمله کند، گفت: انتشار این اسناد، یک نوع طراحی بسیار مشکوک به نظر می‌رسد. برای اینکه وجاهتی به این اسناد داده شود برخی از جنایاتی که توسط کشورهای غربی و آمریکایی‌ها صورت گرفته به درستی در اسناد گنجانده شده و برای اینکه اسناد را وجیه نشان دهند برخی از این جنایات را در آن قید کردند. وی افزود: در رابطه با کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی، طراحی اصلی دشمنان جهان اسلام ایجاد اختلاف بین این کشورها است و سعی کردند از این طریق به پروژه ایران هراسی که دنبال می‌کردند دامن بزنند که این منافع رژیم صهیونیستی و حامیان غربی این رژیم نامشروع را تامین می‌کند. سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: کشورهای منطقه باید هوشیار باشند و در این دام نیفتند و در عمل نشان دهند که این توطئه‌ها هیچ زمان به نتیجه نخواهد رسید و افکار عمومی را در عمل با همکاری، مشارکت و وحدت خود قانع کنند. وی گفت: در رابطه با مسائلی که به صورت سازماندهی شده و مشکوک و در ایامی که موضوع مذاکرات مطرح می‌شود توسط این اسناد منتشر می‌شود تردید و ابهام جدی وجود دارد و به نظر می‌آید بدون همکاری با سرویس‌های امنیتی غربی و به ویژه آمریکایی‌ها انتشار این اسناد امکانپذیر نباشد.

نشانه بی‌اصالتی اسناد ویکی لیکس

مهمانپرست همچنین در واکنش به اظهارات هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه اسناد ویکی لیکس نشان می‌دهد کشورهای منطقه از برنامه هسته‌ای ایران نگران هستند، گفت: همین که سرکار خانم کلینتون از بین این همه سند به اسناد مربوط به نگرانی کشورهای عربی منطقه نسبت به فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران متمرکز می‌شود، ما را به اصالت این اسناد مشکوک می‌کند.

تیم‌های مذاکره کننده در تماس و رایزنی هستند

وی درباره مکان و محتوای مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ و ورود کشورهای جدید به این گفت‌وگوها، اظهار کرد: تیم‌های مذاکره کننده در تماس و رایزنی هستند. هنوز جزئیات دقیق‌تری از توافقات منتشر نشده است و به محض اینکه توافق جدیدی در مورد جزئیات برنامه حاصل شود، اطلاع رسانی خواهد شد.

ارتباط ترور نخبگان با قطعنامه شورای امنیت

مهمانپرست در پاسخ به سوال خبرنگاری که با اشاره به درج نام عباسی یکی از اساتید ترور شده در قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت درباره واکنش‌ ایران پرسید، چنین پاسخ داد: دست کشورهای غربی در حمایت از گروه‌های تروریستی و مشخص کردن افرادی که در دانش هسته‌ای فعالیت داشتند، قابل انکار نیست. اینکه دانشمندان هسته‌ای کشور برای اهداف صلح‌آمیز فعالیت می‌کنند و کشورهای غربی اسامی آنها را منتشر یا تهدید می‌کنند، به ویژه تهدیدی که اخیرا توسط سرویس امنیتی انگلیس صورت گرفت، نمی‌تواند بی‌ارتباط با ترور دانشمندان ما باشد.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: اگر طراحی آنها برای از بین بردن دانشمندان هسته‌ای و متوقف کردن حرکتی که در کشور ما شروع شده و برای توسعه و پیشرفت کشور در جهت اهداف صلح‌‌آمیز دنبال می‌شود، باشد باید متوجه شده باشند که این گونه اقدامات غیرانسانی هیچ تاثیری در اراده ملت ما نخواهد داشت.

همه از جنایات صهیونیست‌ها مطلع هستند

مهمانپرست در پاسخ به ‌اینکه آیا ایران سندهای ملموسی در رابطه با دخالت رژیم صهیونیستی در ترور دو دانشمند ایرانی در دست دارد؟ گفت: افکار عمومی در منطقه و کشور ما به خوبی از نقش رژیم صهیونیستی و جنایات آن مطلع هستند. تنها رژیم نامشروعی که به صورت دولتی تروریسم را در دستور کار خود قرار داده و شخصیت‌های مختلف اسلامی را مورد هدف قرار می‌دهد، این رژیم نامشروع است و جنایات آن بر کسی پوشیده نیست. اینکه از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند و به آنها سرویس‌های مختلف می‌دهند در صحنه‌های مختلف مشاهده شده و اسناد زیادی از حمایت نیروهای امنیتی این رژیم از گروه‌های تروریستی وجود دارد.

اعراب: درخواست حمله نداده‌ایم

عربستان اعلام کرد، اسناد سایت ویکی‌لیکس ارتباطی به این کشور ندارد. به گزارش ایسنا اسامه النقلی، سخنگوی وزارت خارجه عربستان با بیان اینکه مواضع این کشور همواره روشن و واضح است، بیان کرد: اسنادی که از سوی این سایت منتشر شده و درباره دعوت پادشاهی عربستان از واشنگتن برای حمله به ایران به منظور متوقف کردن برنامه‌ هسته‌ای این کشور سخن گفته، ارتباطی با عربستان ندارد. این گزارش همچنین حاکی است که یک مقام دولت اردن روز دوشنبه در یک بیانیه رسمی گفت: موضع اردن کاملا مشخص است. ما با اقدام نظامی علیه ایران مخالفیم.