هوای تهران در شرایط اضطرار

کمیته مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران طی اطلاعیه‌ای از تعطیلی شنبه ۱۳ آذر (امروز) مهدکودک‌ها، مراکز پیش‌دبستانی و مدارس ابتدایی شهر تهران خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، کمیته مواقع اضطراری هوای تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: بنابر پیش‌بینی سازمان هواشناسی و اطلاعات اخذ شده از ایستگاه‌های اندازه‌گیری در سطح شهر تهران، در روزهای جمعه - شنبه و یکشنبه شرایط پایداری جوی در شهر تهران همچنان استمرار دارد و به لحاظ آلاینده‌ها، وضعیت همچنان در شرایط هشدار است لذا کمیته مواقع اضطراری هوای تهران روز شنبه ۱۳ آذر صرفا همه مهدکودک‌ها، مراکز پیش دبستانی و مدارس ابتدایی در مناطق شهر تهران تعطیل و سایر مقاطع تحصیلی، دانشگاه‌ها و ادارات دولتی دایر است.

همچنین در این اطلاعیه آمده است همانند روزهای گذشته شنبه و یکشنبه؛ ادارات، نهادها و سازمان‌های دولتی به جز بانک‌ها در شهر تهران یک ساعت زودتر تعطیل خواهند شد و با برنامه‌ریزی مسوولان در آینده کاهش ساعت کاری جبران خواهد شد. همچنین اجرای طرح زوج و فرد خودروها همچنان برای تمامی شهر تهران ادامه خواهد یافت و شهروندان تهرانی برای تامین سلامتی خود و دیگر همشهریان ضمن

حداکثر همکاری و همراهی با ماموران راهنمایی و رانندگی از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.

همچنین به همه مسوولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی در شهر تهران توصیه شده از تردد غیرضرور خودروهای دولتی به شدت جلوگیری کنند و آیین‌نامه دورکاری درباره کارکنان را برابر ضوابط اعلام شده، اجرا کنند.

براساس این اطلاعیه‌ ماموران راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از تردد خودروهای فاقد معاینه فنی، دودزا و موتورسیکلت‌های آلوده‌کننده جلوگیری و با آنها برخورد قانونی خواهند کرد.

همچنین توصیه شده افراد سالمند یا مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های تنفسی از حضور در معابر خودداری کنند و ورزشکاران هم از فعالیت‌های شدید در محیط‌های روباز و کوهپیمایی به خصوص در ساعات صبحگاهی خودداری کنند.

از فعالیت کارخانجات، مراکز صنعتی، معادن شن و ماسه و دیگر واحدهای آلاینده که ضوابط زیست محیطی را رعایت نکنند از سوی مسوولان سازمان محیط زیست و صنایع و معادن جلوگیری خواهد شد.

هوای تهران در شرایط اضطرار

همچنین به گزارش شبکه خبر براساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران؛ ایستگاه شهرداری منطقه ۱۰ به لحاظ آلاینده منوکسید کربن و ایستگاه آزادی به لحاظ هر دو آلاینده منوکسید کربن و ذرات معلق کمتر از ده میکرون در شرایط اضطرار قرار دارد. این اطلاعات از ۲۹ ایستگاه سنجش آلودگی هوا دریافت شده است.

مرکز هماهنگی اطلاع رسانی آلودگی هوا در ادامه اعلام کرده است: بر میزان غلظت آلاینده منوکسید کربن نسبت به روز پنج شنبه گذشته افزوده و از میزان غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از ده میکرون کاسته شده است. همچنین در میزان غلظت ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون تغییری مشاهده نشده است.

بدین ترتیب، میانگین غلظت دو آلاینده ذرات معلق کمتر از ده میکرون و ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون فراتر از حد مجاز و شاخص کیفیت هوا هم، هم‌اکنون در شرایط هشدار است.

تمدید طرح زوج و فرد در تمامی شهر

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: طرح زوج و فرد خودروها نیز برای جلوگیری از افزایش آلودگی هوا همچنان اجرا می‌شود.

رشیدی همچنین از برگزاری احتمالی جلسه ویژه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران، در روز شنبه (امروز)، با حضور استاندار و دیگر مسوولان خبر داد.