نامه مهم بانک‌مرکزی به بانک‌ها: آماده اعلام برداشت یارانه نقدی باشید

دنیای اقتصاد- محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس‌جمهور که چند روز پیش به همراه شمس‌الدین حسینی سخنگوی اقتصادی دولت از اصلاح قریب‌الوقوع قیمت‌ها خبر داده بود، اکنون با امضای بخشنامه‌ای خطاب به تمام نهادهای دولتی برای اجرایی شدن آزاد سازی قیمت‌ها آماده‌باش داده است. همزمان، بانک مرکزی هم با صدور بخشنامه جداگانه‌ای به بانک‌های عامل ضمن تاکید بر نزدیک شدن به موعد اعلام امکان برداشت یارانه‌ها توسط مردم به آنها آماده‌باش کامل داد. آماده باش یارانه‌ای در شرایطی به مراکز دولتی و بانک‌های عامل داده شده است که حسینی و رحیمی سخنگویان اقتصادی و سیاسی دولت روز شنبه هفته جاری اعلام داشتند که محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور به‌زودی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را با محوریت اصلاح قیمت‌ها اعلام خواهد کرد. همزمان محمدرضا فرزین سخنگوی طرح تحول اقتصادی هم از افتتاح حساب‌ ویژه هدفمند‌سازی یارانه‌ها خبر داد و گفت: تمام افرادی که یارانه‌های خود را به حساب خاصی واریز کرده‌اند، می توانند منابع را به این حساب خاص که افتتاح خواهد شد واریز کرده و از آن سود دریافت کنند. در بخشنامه دولت به دستگاه‌های اجرایی و دستور بانک مرکزی به بانک‌های عامل اعلام شد

آماده‌باش برای آزادسازی قیمت‌ها

خبرگزاری فارس از آماده‌باش بانک مرکزی به بانک‌های کشور برای پرداخت یارانه نقدی به شهروندان خبر داده است و همزمان خبرگزاری مهر هم خبری از بخشنامه دولت را با امضای محمدرضا رحیمی معاون اول رییس‌جمهور به دستگاه‌های اجرایی مخابره کرده است که در این بخشنامه از دستگاه‌های اجرایی درخواست شده است که با توجه به نزدیک شدن زمان اجرای آزادسازی قیمت‌ها، آمادگی خود را برای کنترل بازار حفظ کنند.

دستور بانک مرکزی و بخشنامه دولت بعد از اظهارات شمس‌الدین حسینی و محمد رضا رحیمی سخنگویان اقتصادی و سیاسی دولت منتشر شده است. حسینی و رحیمی روز شنبه از آزادسازی قریب‌الوقوع قیمت‌ها خبر دادند و اعلام داشتند که محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور به زودی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را با محوریت اصلاح قیمت‌ها اعلام خواهد کرد.

۳ روز پس از این سخنان، دولت و بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌های جدیدی نشانه‌های قوی‌تری را از اعلام قریب‌الوقوع قیمت‌ها بروز داده‌اند. روز گذشته خبرگزاری فارس اعلام کرد: بانک مرکزی در نامه‌ مهمی به مدیران عامل بانک‌ها با تصریح بر نزدیک شدن موعد اعلام امکان برداشت یارانه‌ها توسط مردم از سوی دولت به آنها آماده‌باش کامل داد.

در نامه آماده‌باش بانک مرکزی به بانک‌ها، با توجه به اتمام عملیات واریز یارانه‌های نقدی به حساب متقاضیان و نزدیک شدن به موعد اعلام امکان برداشت این مبالغ توسط دولت، رعایت نکاتی مورد تاکید قرار گرفته است. بنابراین گزارش، ایجاد آمادگی کامل در سامانه‌‌های بانکداری و سوئیچ کارت برای پاسخگویی مناسب به حجم تراکنش‌های وارد شده و پرهیز از اجرای برنامه‌های منجر به توقف طولانی مدت خدمات رسانی در بازه‌های واریز وجوه یارانه‌ها، از جمله این نکات است. همچنین تجهیز و آمادگی کامل شعب کشیک جهت ارائه خدمت (حتی در روزهای تعطیل) تا ساعت ۱۹، اجرای برنامه‌های تبلیغاتی جهت ترغیب مردم به خرید الکترونیکی از طریق پایانه‌های فروش به جای برداشت وجه از خودپردازها، حصول اطمینان از فعال بودن تمامی پایانه‌های الکترونیکی به خصوص وضعیت خدمت رسانی خودپردازها، ایجاد امکانات لازم جهت رفع مشکلات سوئیچ بانک در کوتاه‌ترین زمان ممکن، مدیریت بهینه نقدینگی و تهیه اسکناس و ایران چک کافی جهت تغذیه مناسب خودپردازها در سطح استان‌های کشور، از دیگر نکات مورد تاکید در نامه مهم بانک مرکزی است. تاکید به کارمندان شعب مبنی بر برخورد مناسب و اطلاع‌رسانی به مردم، توجه به برقراری مراکز پاسخگویی ۲۴ساعته و نظارت استانی بانک‌ها بر عملکرد شعب خود از جمله همین نکات است. در پایان این نامه تاکید شده است: تلاش بانک مرکزی و پیگیری مکاتبات انجام شده با ستاد طرح تحول اقتصادی مبنی بر اجازه برداشت وجوه یارانه در روزهای دهم تا بیستم ماه کماکان ادامه دارد؛ ولی بانک‌ها باید آمادگی لازم برای پرداخت این وجوه در روزهای دیگر ماه را نیز داشته باشند.

بخشنامه دولت

همزمان خبرگزاری مهر هم گزارش داد: در جدیدترین بخشنامه دولت به دستگاه‌های اجرایی با اشاره به نزدیک شدن زمان اجرای هدفمندی یارانه‌ها نحوه تغییر قیمت کالاها مشخص شده است. در بخشنامه‌ای که با امضای محمدرضا رحیمی معاون اول رییس‌جمهور به وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، موسسات دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی و استانداری‌های سراسر کشور ابلاغ شده، به موضوع نزدیک شدن به زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اشاره شده است. در این بخشنامه با تاکید بر اهمیت کنترل و نظارت بر قیمت‌ها تصریح شده است: به منظور ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در قیمت‌گذاری کالا و خدمات، کلیه دستگاه‌های دولتی و عمومی موظفند قبل از هرگونه تغییر قیمت، موضوع را برای بررسی و به کارگروه کنترل بازار اعلام کنند تا پس از هماهنگی‌های لازم و در صورت مقتضی اعلام شود.

انتظار برای اعلام آزادسازی قیمت‌ها

آن‌گونه که از سخنان سخنگویان اقتصادی و سیاسی دولت و نیز بخشنامه‌های جدید دولت به دستگاه‌های اجرایی و بانک مرکزی به بانک‌های عامل برمی‌آید، تمام مقدمات آزاد سازی قیمت‌ها فراهم شده است و اکنون همگان در انتظار هستند که محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور از طریق یک برنامه تلویزیونی یا به شیوه دیگری فاز اصلی اجرای قانون یارانه‌ها را اعلام کند. گو اینکه پیش از این هم برخی مقامات دولت اعلام کرده‌اند که زمان دقیق اجرای قانون یارانه‌ها را فقط رییس‌جمهور می‌داند و البته آزادسازی قیمت‌ها هم از سوی شخص رییس‌جمهور اعلام خواهد شد.

تدابیر حفظ یارانه‌های نقدی در بانک‌ها

سخنگوی طرح تحول اقتصادی از افتتاح حساب‌ ویژه هدفمند‌سازی یارانه‌ها خبر داد و گفت: تمام افرادی که یارانه‌های خود را به حساب خاصی واریز کرده‌اند، می توانند منابع را به این حساب خاص که افتتاح خواهد شد واریز کرده و از آن سود دریافت کنند. محمدرضا فرزین دیروز در حاشیه مراسم اختتامیه اولین نمایشگاه بین‌المللی راه و ترابری و صنایع وابسته در گفت‌وگو با خبرنگاران، هدف از اجرای این طرح را افزایش پس‌انداز در کشور دانست و افزود: با اجرای این طرح وجوه به عنوان پس‌انداز در بانک‌ها باقی مانده و در نتیجه آثار تورمی آن کاهش خواهد ‌یافت. به گفته وی، این حساب‌ها توسط بانک‌های مختلف و با درخواست مشتریان گشایش خواهد یافت. وی با بیان آنکه ‌در راستای هدفمند کردن یارانه‌ها ۹ بسته تدوین شده است، اظهار داشت: بخشی از این بسته‌ها در حال اجرایی شدن است؛ به نحوی که هم‌اکنون بسته صنعت، ‌کشاورزی‌، ‌حمل‌ونقل و تنظیم بازار اجرایی شده است. فرزین درباره آخرین برنامه‌های کارگروه طرح تحول اقتصادی در راستای هدفمند کردن یارانه‌ها، افزود: هم‌اکنون در حال نهایی کردن و نظارت بر اجرای بسته‌ها هستیم تا شرایط مناسبی را در بخش‌های مختلف ایجاد کنیم. معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد که وضعیت بسته‌ها در جلسات منظمی در دست بررسی مجدد است و با توجه به آنکه ثبت نام جدید نیز در حال انجام است، نظارت‌های لازم هم صورت می‌گیرد.

بسته پولی و بانکی

وی درباره بسته پولی و بانکی نیز گفت: این بسته دارای ابعاد مختلفی است و در آن سیاست‌هایی در خصوص نرخ سود تسهیلات بانکی، ‌ذخیره قانونی و پس‌انداز در نظر گرفته شده که البته پس از بررسی‌ها قرار شد سیاست‌ها مشابه سال جاری ادامه یابد و تغییر عمده‌ای در خصوص آن نخواهیم داشت، اما حذف سه صفر جزو این بسته نبوده است.