آب‌پاشی هوایی بر فراز تهران

بعد از گذشت هفته‌ها از شرایط بد آلودگی هوای تهران، یکی از راه‌های پیشنهادی که چند روزی است ذهن مسوولان محیط زیست را به خود مشغول کرده است، استفاده از هواپیماهای کوچک برای «آب‌‌پاشی» به منظور کاهش آلاینده‌های هوای تهران است. اگرچه هواپیماهای آب پاش روز گذشته برای اخذ مجوز پرواز از سازمان پدافند با مشکل مواجه شدند، اما در نهایت با رایزنی و هماهنگی با نیروهای مسلح به پرواز در آمدند و امروز هم این روند ادامه خواهد داشت.

در همین باره مدیرکل محیط زیست استان تهران با اعلام آغاز پرواز ۵ فروند هواپیمای آب‌پاش در آسمان تهران گفت: هر هواپیما ۲ هزار لیتر آب را پخش می‌کند.

رسول‌علی اشرفی‌پور در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه مجوز لازم برای پرواز هواپیماها صادر شده است‌،گفت: ۵ فروند هواپیمای آب‌پاش دیروز بر فراز آسمان تهران به پرواز درآمدند.

وی گفت: این هواپیماها همه بخش‌های شهر را تحت پوشش قراردادند و قرار است تا امروز نیز ۵ فروند هواپیما نیز به آنها اضافه شود. اشرفی‌پور اظهار داشت: مناطق مرکزی و جنوب غربی به دلیل غلظت آلاینده‌ها در اولویت قرار دارند.

هر هواپیمای آب‌پاش ۸ سورت پرواز می‌کند

مدیرکل محیط زیست استان تهران در پاسخ به این پرسش که پروازها تا چه زمانی ادامه دارد؟ گفت: هر کدام از هواپیماها در عملیات قرار است حداقل ۸ بار پرواز و نسبت به آ‌ب‌پاشی شهر اقدام کنند. وی در پاسخ به اینکه چه میزان آب در این عملیات مورد استفاده قرار گرفته است؟ تصریح کرد: به گفته مسوولان شرکت خدمات ویژه جهاد کشاورزی هر هواپیما در هر بار پرواز تا سقف ۲ هزار لیتر آب را با خود حمل می‌کند. اشرفی‌پور گفت: حجم زیادی از آب استفاده شده و ۱۰۰درصد تاثیرگذار خواهد بود.

روز گذشته مناطق مختلف تهران شامل محدوده خیابان‌های آزادی تا یافت‌آباد و آزادی ـ انقلاب، شهید مطهری و طالقانی و مناطق مرکزی شهر توسط هواپیماهای شرکت هواپیمایی خدمات وزارت جهاد کشاورزی آب‌پاشی شد.

تهران همچنان در «هشدار» است

با این حال مرکز هماهنگی اطلاع‌رسانی آلودگی هوای تهران از افزایش غلظت آلاینده‌ها در پایتخت خبر داد و اعلام کرد که شاخص کیفیت هوای تهران همچنان در شرایط «هشدار» قرار دارد.

به گزارش ایسنا، براساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران در صبح سه‌شنبه(دیروز)، از میزان غلظت آلاینده منوکسیدکربن نسبت به روز دوشنبه گذشته در همین ساعت کاسته و بر میزان غلظت آلاینده‌های ذرات معلق کمتر از ده میکرون و ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون افزوده شده است. به این ترتیب میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون فراتر از حد مجاز بوده و شاخص کیفیت هوا هم چنان در شرایط «هشدار» است. همچنین اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای تهران نشان می‌دهند غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون هم اکنون در تمامی ایستگاه‌های مورد سنجش در شرایط «هشدار» قرار گرفته و در پارک رازی، پارک سلامت، پارک قائم و فرمانداری شهر ری در «آستانه شرایط اضطرار» است.

همچنین آلاینده ذرات معلق کمتر از ده میکرون نیز در ایستگاه‌های دروس، شهرداری منطقه ۱۶، میدان فتح و آزادی در شرایط «هشدار» است. از سوی دیگر، غلظت آلاینده منوکسید کربن نیز در ایستگاه آزادی در شرایط «هشدار» قرار دارد.

پیش‌بینی کاهش پایداری هوا در تهران

همچنین کارشناس سازمان هواشناسی گفت: با توجه به موجی که هوای کشور را تحت تاثیر قرار داده، پیش‌بینی می‌شود تا حدودی از پایداری هوا در تهران کاسته شود. فاطمه رضازاده در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه آسمان تهران صاف و غبار آلود است، گفت: موجی از سمت شمال وارد کشور شده که در برخی نقاط شمال غرب و شمال کشور بارش‌های پراکنده طی امروز (چهارشنبه) پیش‌بینی می‌شود.

وی در ادامه گفت: از امروز نیز در شهرهای نیمه شمالی کشور تا حدودی از میزان پایداری هوا کاسته می‌شود. کارشناس سازمان هواشناسی گفت: پیش‌بینی می‌شود با وجود موجی که وارد کشور شده تا حدودی از میزان پایداری هوای تهران نیز کاسته شود. رضازاده در ادامه تصریح کرد: همچنان تا اواخر هفته در تهران بارش باران نخواهیم داشت.

درخواست تشکیل کمیسیون آلودگی هوا در مجلس

رییس کمیسیون انرژی مجلس از درخواست دو نماینده تهران برای تشکیل کمیسیون پیگیری آلودگی هوای مجلس خبر داد و اعلام کرد که این درخواست به رییس مجلس ارائه شده است. حمیدرضا کاتوزیان، رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: علی مطهری و بنده به عنوان دو نماینده تهران در پی تشدید آلودگی‌های اخیر شهر تهران با استناد به تبصره ذیل ماده ۳۳ آیین‌نامه داخلی مجلس، پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای جدید برای بررسی مساله آلودگی هوا در کمیته‌های مربوط آن در مجلس را به لاریجانی به عنوان رییس مجلس ارائه دادیم. وی افزود: در این پیشنهاد که روز سه‌شنبه آن را تقدیم هیات‌رییسه کردیم، خواستیم که با توجه به اهمیت مساله آلودگی هوا و تاثیر آن بر سلامت شهروندان، کمیسیون‌های انرژی، کشاورزی و بهداشت به عنوان کمیسیون‌های مرتبط، این موضوع را بررسی کرده و با تهیه گزارش و ارائه پیشنهاداتی در اسرع وقت اقدام کنند. نماینده مردم تهران در مجلس گفت: در این پیشنهاد خواسته‌ایم تا در صورت صلاحدید کمیسیون جدیدی متشکل از کمیسیون‌های ذیربط آلودگی هوا را بررسی کنند. کاتوزیان در پیش‌بینی خود از اینکه اقدامات این کمیسیون چه خواهد بود و چه تاثیری بر تصمیمات برای کاهش آلودگی هوا خواهد داشت، گفت: در صورت تشکیل این کمیسیون، در بررسی آلودگی هوا، دلایل بروز این مشکل مشخص می‌شود و احتمالا راهکارهای کوتاه‌مدت و فوریت‌دار، میان‌مدت و بلندمدت از سوی این کمیسیون ارائه می‌شود.