زمان آزادسازی قیمت انرژی نزدیک است

دنیای‌اقتصاد- رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور با بیان اینکه زمان آزادسازی یارانه حامل‌های انرژی نزدیک شده است، گفت: با توجه به آغاز شمارش معکوس برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، آخرین اقدامات برای تسریع و تسهیل در اجرای این قانون در بخش حمل و نقل در حال انجام است. محمد رویانیان دیروز در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه حمل‌ونقل یکی از مهمترین بخش‌هایی است که مشمول اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر به طور متوسط روزانه ۸۵ میلیون سفر در سطح شهرها و جاده‌های کشور انجام می‌گیرد.

الزام رانندگان به گشایش خطوط ویژه اعتباری

وی با اشاره به ابلاغیه اخیر دولت به برخی از بانک‌ها مبنی بر حذف ضامن و وثیقه برای گشایش خطوط اعتباری رانندگان حمل‌ونقل، اظهار کرد: تمامی رانندگان باید تا پایان آذرماه سال‌جاری برای ثبت نام و گشایش خطوط ویژه اعتباری به بانک‌های مورد نظر مراجعه کنند.

وی با اعلام اینکه این خطوط و تسهیلات اعتباری یک شاخص برای ساماندهی آینده ناوگان حمل‌ونقل عمومی خواهد بود، گفت: با گشایش این اعتبارات رانندگان می‌توانند از منابع مالی این خطوط برای خرید سوخت و سایر تجهیزات مورد نیاز خودرو استفاده کنند. این عضو کابینه دولت با یادآوری اینکه اعتبارات رانندگان تاکسی در کارت هوشمند خودرو واریز شده است، بیان کرد: دولت قصد دارد از سال آینده با کاهش ۲۰ درصدی هزینه‌ها میزان بهره‌وری در بخش حمل و نقل عمومی را افزایش دهد.

دلایل آلودگی هوا

رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت همچنین افزوده شدن ۶۰۰ هزار خودرو و موتور سیکلت به ناوگان حمل‌ونقل در تهران، وضع جوی موجود و باران نباریدن را از علل آلودگی هوای پایتخت اعلام کرد.

رویانیان، وجود بیش از ۴ میلیون خودرو و ۲ میلیون و ۵۰۰هزار موتورسیکلت در شهر تهران را هشداری برای شرایط جوی اعلام کرد و گفت: درست است که طرح زوج و فرد تاکنون موفق بوده، اما با روند فعلی به نقطه‌ای خواهیم رسید که این طرح نیز جوابگو نخواهد بود.

رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با تاکید بر اصلاح مدیریت حمل‌ونقل شهری؛ الکترونیکی شدن خدمات ارائه شده از سوی سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و توسعه زیرساخت‌ها و افزایش اتوبان‌ها و بزرگراه‌های درون شهری و خروج از تهران را بهترین راهکارهای موجود برای کاهش میزان آلایندگی‌های پایتخت اعلام کرد.

هشدار به فروشندگان لاستیک و روغن

وی درباره نرخ لاستیک و روغن موردنیاز رانندگان هم، با بیان اینکه لاستیک و روغن تحت حمایت دولت قرار خواهد گرفت، به فروشندگان و تولیدکنندگان داخلی روغن و لاستیک که قیمت کالاهایشان را افزایش داده‌اند، هشدار داد و گفت: در صورت بازنگشتن به قیمت اولیه (اسفند سال ۸۸)، دولت با متخلفان به طور جدی برخورد می‌کند.