ناآرامی‌های دانشجویی در انگلیس

عکس:‌ AFP در پی تصویب افزایش سه برابری شهریه دانشگاه‌ها رخ داد

ناآرامی‌های دانشجویی در انگلیس

احسان ابطحی

مجلس عوام بریتانیا با ۳۲۳ رای موافق در برابر ۳۰۲ رای مخالف، طرح جنجال برانگیز افزایش شهریه‌های دانشگاهی این کشور را تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت ائتلافی بریتانیا روز پنج‌شنبه با اولین آزمون بزرگ خود در پارلمان این کشور مواجه شد. این پارلمان طرح دولت بریتانیا برای سه برابر کردن شهریه دانشگاه‌ها را به رای گذاشت. این در شرایطی بود که هزاران نفر از دانشجویان در اعتراض به این تصمیم دولت به خیابان‌ها ریخته‌بودند و دست به تظاهرات زدند.

این پیشنهاد که شهریه سالانه دانشجویان را به حدود ۹ هزار پوند خواهد رساند، به تنش‌هایی بسیار عمیق در دولت ائتلافی بریتانیا منجر شد. دولت ائتلافی این کشور متشکل از احزاب محافظه‌کار و لیبرال‌دموکرات‌ است.

با وجود شماری از امتیاز‌هایی که در آخرین لحظات از سوی دولت داده‌شد، ۲۱ نماینده از ۵۷ نماینده حزب لیبرال دموکرات به این طرح رای منفی دادند، پیشنهادی که یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین سیاست‌های دولت ائتلافی حاکم به شمار می‌رفت.

با وجود آنکه تعداد نمایندگان اکثریت در مجلس عوام بریتانیا به اندازه‌ای بود که بتوانند این طرح را به تصویب برسانند؛ اما بحث‌های بسیار داغ و جنجالی در مجلس عوام این کشور به شکافی جدی در دولت ائتلافی منجر شده‌بود،دولتی که پس از انتخابات سراسری ماه مه در بریتانیا تشکیل شد.

حزب لیبرال دموکرات که توسط نیک کلگ، معاون نخست‌وزیر رهبری می‌شود، در انتخابات ماه مه وعده داده‌بود تا مانع از افزایش شهریه دانشگاه‌ها شود و این موضوع یکی از محوری‌ترین شعار‌های این حزب در انتخابات سراسری بود. حزب لیبرال دموکرات اما با هدف تشکیل دولت ائتلافی با حزب محافظه‌کار به رهبری دیوید کامرون، در چرخشی آشکار نسبت به وعده انتخاباتی خود از موضع پیشین عقب نشینی کرد و باعث وحشت و نگرانی دانشجویان، اتحادیه‌های دانشگاهی و حتی برخی از نمایندگان عضو این حزب شد.

این پیشنهاد همچنین منجر به آغاز تظاهرات خشونت‌آمیز در بریتانیا شد؛ به طوری که پلیس این کشور روز پنج‌شنبه و در شرایطی که هزاران دانشجو، استاد و دانش‌‌آموز در مرکز لندن تجمع کرده‌بودند، در وضعیت هشدار شدید قرار داشت.

بر‌اساس پیشنهاد دولت سقف شهریه‌ها از سالی ۳۲۹۰ پوند در سال به سه برابر آن افزایش یافت. این اقدام با هدف کاهش کسری بودجه شدید بریتانیا و افزایش اعتبارات بخش آموزش این کشور انجام شد.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر دولت ائتلافی بریتانیا روز چهارشنبه در مجلس عوام این کشور مناظره‌ای بسیار شدید‌اللحن با اد میلیبند، رهبر حزب کارگر‌- حزب اپوزوسیون دولت- انجام داد. میلیبند در جریان این مناظره دیوید کامرون را فردی توصیف کرد که با افراد عادی جامعه بریتانیا ارتباط ندارد و از آنان فاصله گرفته است.

کامرون هم در واکنش به سخنان میلیبند، شخص او و حزب کارگر را به ریاکاری متهم کرد.

این در شرایطی است که وینس کیبل، وزیر اقتصاد بریتانیا در آخرین لحظات پیش از رای‌گیری و با هدف جلب آرای نمایندگانی که درباره این طرح تردید داشتند، اصلاحاتی را در این طرح اعلام کرد که از آن جمله می‌توان به نحوه بازپرداخت وام دانشجویان اشاره کرد. دانش‌آموختگان در حال حاضر زمانی آغاز به بازپرداخت وام‌های دانشجویی خود می‌کنند که درآمد سالانه‌شان ۱۵ هزار پوند باشد؛ در حالی که دولت قصد دارد از سال ۲۰۱۶ بازپرداخت بدهی‌ها را زمانی آغاز کند که درآمد سالانه دانش‌آموختگان به ۲۱ هزار پوند در سال رسیده باشد.

پس از تصویب این لایحه، معترضان به خیابان‌ها آمده و به ساختمان‌های دولتی حمله کردند. دانشجویان همچنین به خودروی حامل «پرنس چارلز»، ولیعهد انگلیس و همسر او حمله کردند که در جریان آن یکی از شیشه‌های خودروی او شکست؛ ولی به این زوج آسیبی نرسید.

نمایی از تجمع اعتراضی دانشجویان انگلیسی در اطراف مجسمه چرچیل- عکس: AFP