تحریم‌های یکجانبه جدید آمریکا علیه ایران

استوارت لوی معاون وزیر خزانه داری آمریکا

دنیای اقتصاد- خبرگزاری فارس گزارش داد: وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که سه شرکت مرتبط با سپاه پاسداران و خطوط کشتیرانی ایران تحت تحریم‌های جدید قرار گرفته‌اند. به این ترتیب دولت آمریکا برای دومین بار در سال جاری تحریم‌های یکجانبه علیه کشورمان را به اجرا می‌گذارد. دور نخست تحریم‌ها یکجانبه آمریکا علیه ایران بلافاصله پس از صدور قطعنامه تحریمی ‌۱۹۲۹ (۱۹ خرداد سال‌جاری) صورت گرفت. اتحادیه اروپا نیز در تابستان سال جاری تحریم‌های یکجانبه‌ای را علیه کشورمان به اجرا گذاشت. اما در تازه‌ترین اقدام، آن چنان که خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز گزارش کرده است، استوارت لوی معاون وزیر خزانه داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی با اعلام تحریم سه شرکت مرتبط با سپاه و خطوط کشتیرانی ایران گفت: سپاه پاسداران و خطوط کشتیرانی ایران عوامل بزرگی در اقدام ایران در زمینه دور زدن تحریم‌ها هستند.

تحریم‌های جدید و یکجانبه آمریکا علیه ایران در حالی وضع می‌شود که هیلاری کلینتون‌، وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته در «ویکفیلد» واقع در «کبک» کانادا پس از دیدار با همتایان خود از کانادا و مکزیک، اعلام کرد که آمریکا به راه‌حلی دیپلماتیک در قبال برنامه هسته‌ای ایران متعهد است.

پایگاه خبری اینترپرس ‌سرویس اوایل هفته جاری اعلام کرده بود که دولت باراک اوباما در حال آماده سازی بسته جدید تحریم‌ها علیه ایران است و قرار است تا پیش از گفت‌وگوهای ۱+۵ با ایران در ترکیه اعلام شود.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نیز چهار روز پیش نوشت: آمریکا و نمایندگانی از اتحادیه اروپا توافق کردند تا تحریم‌های مشترکی را در ماه ژانویه سال آینده میلادی علیه ایران تحمیل کنند. فیلیپ کراولی‌، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پس از اعلام تحریم‌های جدید علیه سپاه پاسداران گفت که این یک پاسخ به تلاش ایران برای دور زدن تحریم‌های کنونی است.

کراولی در حالی که سعی داشت آمریکا را به عنوان نماینده جامعه جهانی معرفی کند گفت: این بخشی از بازی موش و گربه جاری بین ایران و جامعه جهانی است.

وی ادامه داد: ما به این کار ادامه می‌دهیم تا ببینیم چه اتفاقی در ایران می‌افتد و به تحریم‌ شرکت‌هایی که فکر می‌کنیم توسط دولت کنترل می‌شود و مستقیما به فعالیت‌های هسته‌ای ایران مرتبط هستند، ادامه می‌دهیم.

به‌رغم همکاری‌های همه‌جانبه ایران در زمینه برنامه هسته‌ای، شورای امنیت سازمان ملل از سال ۲۰۰۶ تاکنون ۴ دوره تحریم‌هایی را علیه ایران به تصویب درآورده است که به گفته مقامات ایران این تحریم‌ها همگی ناکارآمد بوده و به خودکفایی بیشتر ایران منتهی شده است. آمریکا و اتحادیه اروپا نیز علاوه بر تحریم‌های شورای امنیت، اقدامات یکجانبه‌ سخت‎تری را علیه ایران اتخاذ کرده‌اند.

دور اول تحریم‌های یکجانبه آمریکا در سال جاری

باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا‌ در تاریخ ۱۲ تیر سال جاری لایحه‌ تحریم‌های یکجانبه جدید این کشور علیه ایران را امضا کرد.‌این لایحه که ۳ تیرماه درکنگره آمریکا تصویب شده بود، محدودیت‌هایی را علیه شرکت‌های صادرکننده محصولات نفت پالایش شده به‌ایران همچون بنزین و سوخت هواپیما اعمال می‌کند.

اوباما پس از امضای‌این لایحه گفت که این تحریم‌ها شدیدترین تحریم‌هایی است که کنگره آمریکا تاکنون علیه تهران اعمال کرده است و خرید نفت پالایش شده و نیز کالاها و خدماتی را که برای مدرنیزه کردن بخش نفت و گاز طبیعی‌اش نیاز دارد، برای ایران دشوار خواهد کرد.

آن چنان که خبرگزاری‌های داخلی گزارش کرده بودند، مصوبه کنگره آمریکا، دسترسی شرکت‌هایی را که برای ایران محصولات نفت پالایش شده تامین می‌کند، به بازارهای آمریکا قطع می‌کند. علاوه بر آ‌ن شرکت‌هایی را هدف قرار می‌دهد که در بخش انرژی ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند، از جمله شرکت‌های غیرآمریکایی که برای ایران خدمات مالی، بیمه یا کشتیرانی فراهم می‌کنند. همچنین می‌تواند بانک‌های غیرآمریکایی را که با برخی عناصر خاص ایرانی که در فهرست سیا قرار دارند مبادله دارند، از سیستم مالی آمریکا حذف کند. لایحه تحریم‌های کنگره آمریکا علاوه بر آن به ایالات و دولت‌های محلی آمریکا اجازه می‌دهد که سرمایه‌گذاری خود را از شرکت‌های خارجی که در بخش انرژی ایران فعالیت دارند، ‌خارج کنند و تحریم‌های تجاری موجود آ‌مریکا علیه کالاهای ایرانی را با کاهش تعداد محصولاتی که از تحریم مستثنی قرار داده شده‌اند، تشدید خواهد کرد. بر اساس این مصوبه هر شرکتی که از طریق فروش فرآورده‌های نفتی پالایش شده به ایران عوایدی معادل یک میلیون دلار یا بیشتر کسب کند یا در طول یک سال به تدریج به تامین این فرآورده‌ها به ارزش بیش از ۵ میلیون دلار به ایران مبادرت ورزد، مشمول تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرد. چنین شرکت‌هایی اجازه فعالیت در بخش‌های مالی، بانکی یا بازارهای سهام آمریکا را نخواهند داشت.

پیش از تصویب‌این تحریم‌ها در کنگره آمریکا، سران اتحادیه اروپا در ۲۷ خرداد و خزانه‌داری آمریکا در ۲۶ خرداد سال جاری، تحریم‌های یکجانبه دیگری را علیه تهران تصویب کردند. اما‌ این اقدامات یکجانبه علیه تهران با انتقاد شدید روس‌ها مواجه شد و مقامات کرملین به صراحت اعلام کردند که از‌این اقدامات یکجانبه حمایت نمی‌کنند. در همان روزها، دیمیتری مدودف، رییس جمهور روسیه در گفت‌وگو با روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال گفت: اگر ما با آمریکا توافق کردیم که تحریم‌ها (علیه‌ایران) مشارکتی هستند، پس تحریم‌های یکجانبه، چه تحریم‌های آمریکا باشند، چه اتحادیه اروپا و چه هر کشور دیگری، اوضاع را وخیم خواهند کرد، زیرا با هیچ‌کس مورد موافقت قرار نگرفته‌اند. وی با بیان ‌اینکه تحریم‌ها به آمریکا لطمه‌ای نمی‌زنند، چرا که واشنگتن برخلاف مسکو و پکن رابطه‌ای با‌ایران ندارد، افزود: اما اینها (تحریم‌ها) در عین حال به توافقات ما نیز لطمه می‌زنند، زیرا در نهایت سایر کشورها نیز می‌توانند مشمول ‌این تحریم‌ها شوند، اما ما زمانی که قطعنامه‌ای مشترک را برنامه‌ریزی می‌کردیم و زمانی که آن را در شورای امنیت سازمان ملل [چهارمین قطعنامه علیه‌ایران را در ۱۹ خرداد سال‌جاری] تصویب کردیم، در ‌این باره توافقی نکرده بودیم. مدودف گفت: با ‌ایران باید گفت‌وگو برقرار کرد، در موارد لازم فشار آورد و به موضعی سازنده فراخواند، تحت هیچ شرایطی نباید برای مردم مشکل ‌ایجاد شود و باید با همکاری عمل کرد، با مشارکت عمل کرد. اگر ما بدین گونه رفتاری مسوولانه داشته باشیم، من یقین دارم که در نهایت به نتیجه خواهیم رسید.

واکنش ایران به تحریم‌های یکجانبه

محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود در سال ۸۹ در پاسخ به پرسشی درباره‌ مصوبه‌ کنگره آمریکا مبنی بر تحریم ایران به ویژه در زمینه بنزین و سوخت، تاثیر تحریم‌ها و تدابیر ایران در قبال آنها گفت: مطمئن باشید تحریم در بخش انرژی تاثیر مثبت بر اقتصاد ایران دارد، اما در گفت‌وگوها تاثیر منفی. تا قبل از این فکر می‌کردیم آنها با تاریخ دنیا، ملت ایران و خاورمیانه آشنا نیستند، اما الان به این نتیجه رسیدیم که آنها جغرافیا هم نمی‌دانند. ایران کشوری وسیع و دارای ۷۵ میلیون نفر جمعیت است و به لحاظ ذخایر نفت و گاز مقام دوم را در دنیا دارد و در یک هفته‌ می‌تواند تولید بنزین خود را ۲۰ میلیون لیتر افزایش دهد و مردمش می‌توانند همین امروز تصمیم بگیرند تا مصرف بنزین خود را به نصف کاهش دهند. اما مثل اینکه آنها سرشان را مثل کبک در برف کرده‌اند ما دوست داریم روابط‌مان با دنیا با احترام، همکاری و صداقت باشد ما به آنها می‌گوییم که اشتباه می‌کنند، اما اگر اشتباه کردند، این طور که به ما ضرر برسانند آنها به خودشان آسیب می‌رسانند. شما می‌توانید با کنار گذاشتن اشتباهات محبوب ملت‌ها باشید چرا می‌خواهید مغفول باشید؛ بنویسید آنقدر بنویسید و منتشر کنید ما هم می‌نشینیم و می‌خندیم شاید فکر می‌کنند که ایران جزیره‌ای میان اقیانوس است و با ذره‌بین باید آ‌ن را پیدا کرد یا چشم ما به دست آنها است. هر جا تحریم کنید به سرعت تبدیل به فرصت عالی در اقتصاد ایران می‌شود اگر قبول ندارید خوب این کار را انجام دهید و نتیجه‌اش را ببینید.

احمدی‌نژاد تاکید کرد: این رفتار شما بدبینی و بی‌اعتمادی ما را بیشتر می‌کند، البته یک مقدار از این رفتارها از لاعلاجی است به هر حال آنها به رژیم صهیونیستی تعهد دادند اقدامی را علیه ایران انجام دهد، اما چه کار می‌خواهند بکنند. آنها جز پذیرش ایران راهی ندارند.