بررسی روند اصلاح قیمت‌ها در نشست غیرعلنی مجلس

عکس: خبرگزاری مهر، رئوف محسنی در چهارمین روز اجرای قانون یارانه‌ها، نمایندگان دغدغه‌های خود را با دولتمردان در میان گذاشتند

واکنش مجلس به شیب اصلاح قیمت‌ها

دنیای اقتصاد- چهار روز پس از آغاز اجرای قانون یارانه‌ها و آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی، نمایندگان مجلس در یک جلسه غیرعلنی با وزیر اقتصاد و مسوولان اجرای ‌این قانون، نگرانی‌های خود از نحوه اجرای ‌این قانون را با دولتمردان در میان گذاشتند.

نگرانی‌هایی که مهم‌ترین آنها تندشدن شیب اجرای ‌این قانون نسبت به مصوبه مجلس است. البته درباره آنچه در جلسه غیرعلنی دیروز مجلس به وقوع پیوست، اطلاعات چندانی منتشر نشده و تنها از میان مصاحبه‌های نمایندگان مجلس می‌توان بخش‌هایی از روند ‌این جلسه را ترسیم کرد.

بر‌این اساس، در جلسه غیرعلنی دیروز مجلس که با حضور وزیر اقتصاد، سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت و رییس سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها برگزار شد، شش نماینده مجلس دغدغه‌های خود درباره نحوه اجرای‌ این قانون را با دولتمردان در میان گذاشتند. غلامرضا مصباحی مقدم، رییس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس شاخص‌ترین ‌این نمایندگان بود و محمدرضا خباز، موسی‌الرضا ثروتی، جهانبخش محبی‌نیا، ستار هدایت خواه و حسین نقوی حسینی پنج ناطق دیگر ‌این جلسه بودند.

در پایان سخنان ‌این شش نماینده نیز وزیر اقتصاد پاسخ‌هایی را ارائه کرده است که برخی نمایندگان آنها را قانع‌کننده و برخی دیگر آنها را نه‌چندان‌ کافی دانستند. مهم‌ترین نگرانی‌ای که نمایندگان مجلس در‌ این جلسه با وزیر اقتصاد مطرح کردند، موضوع افزایش شیب آزادسازی قیمت‌ها نسبت به مصوبه مجلس بود. به اعتقاد‌ این نمایندگان، بر اساس قانون یارانه‌ها، آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی باید به طور پله‌ای و ظرف پنج سال صورت می‌گرفته است، که‌این موضوع با افزایش یکباره قیمت بنزین آزاد به ۷۰۰ تومان مغایرت دارد. در پاسخ به‌این انتقاد، شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفته است که اگرچه دولت گام اول اجرای قانون را بلندتر برداشته، اما این بدان معنا نیست که بخواهد فرآیند پنج مرحله‌ای مورد نظر مجلس را طی دو مرحله به نتیجه برساند.

دیگر انتقادی که نمایندگانی همچون مصباحی‌مقدم در‌این جلسه مطرح کردند، عبور دولت از سقف درآمد ۲۰ هزار میلیارد تومانی در نظر گرفته شده برای اجرای قانون یارانه‌ها در سال ۸۹ بود.‌این نتیجه را مصباحی‌مقدم از میزان پرداخت یارانه‌های نقدی به هر نفر (۴۴۵۰۰ تومان برای هر ماه) به دست آورده بود، با‌این حال خود او گفت که با توجه به ورود قانون یارانه‌ها به مرحله اجرایی، مجلس نسبت به‌این موضوع اعتراض نخواهد کرد و دولت را مورد حمایت قرار می‌دهد.

روایت غیررسمی: نگرانی درباره شیب تند آزادسازی

در توضیح مذاکرات غیرعلنی دیروز مجلس، غلامرضا مصباحی‌مقدم که خود یکی از ناطقان‌ این جلسه بود، به‌ایسنا گفت: در این جلسه دو دغدغه مهم از سوی نمایندگان مطرح شد؛ یکی آن‌که به نظر می‌رسد شیب اجرای قانون هدفمندسازی تندتر از آن است که انتظار داشتیم، بدین معنا که به نظر می‌رسد دولت کاری را که می‌بایست در پنج مرحله انجام بگیرد می‌خواهد در دو مرحله انجام دهد و دغدغه دیگری که از سوی نمایندگان مطرح شد مربوط به بخش کشاورزی و حمل و نقل بود. رییس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس با بیان اینکه ممکن است کشاورزان با توجه به افزایش قیمت گازوئیل و نفت سفید با مشکلاتی روبه‌رو شوند، ادامه داد: سهمیه در نظر گرفته شده برای گازوئیل و نفت سفید ممکن است برای کشاورزان کافی نباشد و فعالیت آنها را دچار کاهش یا توقف کند، لذا این موضوع از سوی نمایندگان به عنوان دغدغه مطرح شد که قیمت آزاد گازوئیل و نفت سفید برای کشاورزان بالا در نظر گرفته شده و هزینه را برای این قشر به شدت افزایش می‌دهد.

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه برخی دغدغه‌های دیگر نیز در این راستا در جلسه غیرعلنی مطرح شد در عین حال به پاسخ وزیر اقتصاد در این دو مورد اشاره کرد و گفت: پاسخ این بود که اصلاح قیمت حامل‌های انرژی برای پنج سال اجرا خواهد شد، البته این بدان معنا نیست که این اصلاح در پنج مرحله اجرا شود و البته این‌طور نیست که برای گام اول ۷۰ یا ۸۰ درصد از مرحله را طی کرده باشیم؛ چرا که اگر به مجموع قیمت اصلاح حامل‌های انرژی نگاه کنیم متوجه می‌شویم که در بعضی موارد ۷۰ درصد و در بعضی موارد ۲۰ درصد از نقطه هدف را اصلاح قیمت کرده‌اند.

نماینده تهران در مجلس، با بیان این‌که این موضوع تدبیر دولت است، گفت: به گفته وزیر اقتصاد گام اول بلندتر برداشته شده اما این بدان معنا نیست که طی دو مرحله به نتیجه می‌رسیم.

مصباحی‌مقدم در مورد پاسخ وزیر نسبت به دغدغه عدم کفایت گازوئیل و نفت سفید یارانه‌ای برای کشاورزان اظهار کرد: وزیر اقتصاد تصریح کرد که ارزیابی دقیقی از نیاز کشاورزان صورت گرفته و روزانه ۳۹ میلیون لیتر گازوئیل یارانه‌ای به قیمت ۱۵۰ تومان به آنها خواهیم داد و بقیه مصرف گازوئیل را ۳۰۰ تومان در نظر گرفته‌ایم.

به گفته مصباحی‌مقدم و طبق سخنان وزیر اقتصاد ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که ۱۰ میلیون لیتر روزانه برای کشاورزان از کفایت لازم برخوردار است. به گفته مصباحی‌مقدم با توجه به اینکه مجلس سقف ۲۰ هزار میلیارد تومان را برای دولت در نظر گرفته بود؛ ولی در عمل دولت از این سقف عبور کرده و به طور نسبی درآمد بالاتری را در سه ماه نسبت به کل سال به دست می‌آورد. با‌این حال نمایندگان و رییس مجلس در جلسه غیرعلنی تاکید داشتند که چون دولت وارد مرحله اجرا شده، ما از اجرای این قانون حمایت می‌کنیم.

نگرانی از تند بودن شیب اجرای قانون یارانه‌ها را محمدرضا تابش، نایب رییس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی و جواد جهانگیرزاده، عضو کمیسیون امنیت ملی هم در گفت‌وگوهای جداگانه‌ای مورد تاکید قرار دادند.

روایت رسمی: قاطبه نمایندگان شیب اجرا را قبول دارند

با‌این حال، محسن کوهکن سخنگوی هیات رییسه‌ مجلس که وظیفه انتشار اخبار رسمی نشست غیرعلنی دیروز را بر عهده داشت، در جمع خبرنگاران گفت: در این جلسه با توضیحات وزیر اقتصاد و دارایی بخش عمده‌ای از دغدغه‌ نمایندگان رفع شد. وی به بخشی از سوالات نمایندگان اشاره کرد و گفت: یکی از سوالات در مورد بنزین بود که نمایندگان می‌پرسیدند مگر قیمت بنزین چقدر است که قیمت بنزین آزاد ۷۰۰ تومان در نظر گرفته شده است؟ در این زمینه نیز توضیحات وزیر اقتصاد این‌گونه بود که قیمت پایه برای بنزین ۴۰۰ تومان است و نه ۷۰۰ تومان؛ اما اگر کسی بخواهد مازاد بر این را مصرف کند طبق قانون دولت نباید یارانه‌ای به او پرداخت نماید و به همین دلیل قیمت ۷۰۰ تومانی در نظر گرفته شده است که این موضوع در مورد بحث گازوئیل نیز در نظر گرفته شده است.

کوهکن البته بر خلاف مصباحی مقدم معتقد بود ‌که «قاطبه نمایندگان مجلس، شیب اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها را قبول دارند» اما می گفت: در این بین برخی نقدهای کارشناسی طبیعی است. ضمن‌اینکه اگر نقد و سوالی مطرح می‌شود به دنبال آن پیشنهادهایی اصلاحی وجود دارد.

سخنگوی هیات رییسه‌ مجلس همچنین در توضیح اینکه چرا این جلسه به صورت غیرعلنی و غیررسمی برگزار شد، گفت: از آن‌جا که جلسات علنی بایستی طبق آیین‌نامه در زمان مشخص یا با مصوبه‌ای همراه باشد تصمیم گرفته شد این جلسه به صورت غیرعلنی غیررسمی برگزار شود تا دعوت‌شدگان از دولت و نمایندگان با فراغ بال و در زمانی توضیحات خود را ارائه دهند و نمایندگان نیز دغدغه‌شان را مطرح کنند.

عکس: خبرگزاری مهر