گزارشی از مشکلات مردم در دریافت یارانه نقدی

نمایی از تجمع مردم مقابل مرکز آمار / عکس :آکو سالمی

دنیای اقتصاد- با وجود آنکه از ابتدای آذرماه سامانه جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوار از سوی مرکز آمار به منظور اصلاح و تکمیل اطلاعات خانوار یا ثبت نام خانوار جدید مجددا به مدت ۴۵ روز باز شده است؛ ... ... اما همزمان با آغاز اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و نیز امکان برداشت یارانه نقدی، مراجعه خانوارهای جامانده به‌این سایت طی هفته اخیر به شدت افزایش یافت، به گونه‌ای که به دلیل مشکلات فنی‌ این سامانه در برخی از ساعات و نیز عدم پاسخگویی شماره تلفن‌های اعلامی، سرپرستان خانوارها تصمیم گرفتند که به صورت حضوری به مرکز آمار‌ ایران مراجعه کنند. مشاهدات خبرنگار دنیای اقتصاد حاکی از آن است که از ساعات اولیه صبح یکشنبه همزمان با آغاز اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، مراجعات مکرر شهروندان به مرکز آمار موجب شد تا به دلیل حجم زیاد جمعیت و عدم امکان پاسخگویی به همگان در آن مرکز، مراجعه‌کنندگان به خیابان شهید دایمی‌ارجاع داده شوند. بر اساس‌این گزارش‌، دیروز حوالی ساعت ۱۱ صبح انبوهی از جمعیت در مقابل سازمان آب در خیابان شهید دایمی‌در صف ‌ایستاده و منتظر نوبت رسیدگی بودند تا بتوانند حضورا مشکلات خود را مطرح کنند تا بلکه مشکلشان در آن محل رفع شود و یارانه نقدی نیز به آنان اختصاص یابد. پیگیری‌های خبرنگار ما نشان می‌دهد با وجود آنکه عادل آذر رییس مرکز آمار‌ایران نیز در آن مرکز حضور داشت تا از نزدیک در جریان مشکلات مردم مراجعه کننده قرار بگیرد، اما شواهد بیانگر آن است که مشکلات مردمی‌ که هنوز یارانه‌هایشان را دریافت نکرده‌اند مستلزم رسیدگی بیشتری است و به اطلاع‌رسانی‌های بیشتر مرکز آمار در‌این زمینه نیازمند است.

برادرم هنوز ازدواج نکرده !

خانم اکرمی ‌که برای رفع مشکل برادر خود به مرکز آمار ‌ایران مراجعه کرده بود به خبرنگار ما گفت: برادرم مجرد است و در خانواده پدر و مادرم و تحت تکفل آنها زندگی می‌کند. در حالی که در ثبت اطلاعات اولیه خانوارها وی به عنوان عضوی در خانوار پدر و مادرم ثبت شد، اما پس از واریز یارانه‌ها برای وی یارانه‌ای واریز نشده و در حال حاضر مشخص شد که وی عضو ‌این خانوار ثبت نشده و یارانه‌ای به وی تعلق نگرفته است. این خانم اضافه کرد: اما زمانی که برادرم شماره ملی خود را به ۳۰۰۰۰۰ پیامک زده است معلوم شد که وی خود سرپرست خانوار است و یک نفر را هم تحت تکفل خود دارد!‌ این در حالی است که برادرم هنوز ازدواج نکرده است.

پسربچه ۷ ساله سرپرست خانوار

همچنین آقای الف که با وجود ثبت نام در سال ۸۷ برای دریافت یارانه نقدی‌، هنوز موفق به دریافت یارانه نشده است به خبرنگار ما گفت: در حالی که من و فرزند ۷ ساله‌ام با هم زندگی می‌کنیم، اما با ارسال پیامک به شماره ۳۰۰۰۰۰ متوجه شده‌ام که پسرم به عنوان سرپرست خانوار اعلام می‌شود. وی افزود: بارها به کافی‌نت‌ها مراجعه کرده و هزینه‌ای را متقبل شده‌ام تا اصلاح اطلاعات انجام دهم، اما موفق نشده و مجددا با ارسال پیامک می‌بینم که باز هم پسر ۷ ساله‌ام همچنان سرپرست خانوارمان است!

جواب سوالمان را نمی‌دهند

فردی با انتقاد از‌ اینکه کسی جوابگوی سوالاتمان نیست گفت که وی نیز در سال ۸۷ ثبت نام کرده است، اما یارانه نقدی برای خانواده وی واریز نشده و ‌این درحالی است که هنوز نتوانسته است شماره حساب خود را برای دریافت یارانه وارد سایت رفاهی کند. وی گفت: با وجودی که از ابتدای آذرماه بیش از یک ماه می‌گذرد و سامانه جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوارهای کشور از سوی مرکز آمار باز شده اما هنوز‌ این سایت رفاهی به منظور ثبت شماره حساب‌هایمان فعال نیست و ممکن است حالا حالا‌ها هم فعال نشود. وی اضافه کرد با‌ این حال قیمت‌ها افزایش یافته اند و هنوز عده‌ای از مردم یارانه‌هایشان را دریافت نکرده‌اند.

اصلا کد ملی مرا نمی‌شناسد

خانمی ‌که خود را سرپرست خانوار ۴ نفره معرفی کرد به خبرنگار ما گفت زمانی که به سامانه جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوارهای کشور وارد می‌شویم‌، اصلا کد ملی مرا نمی‌شناسد و با وجود مراجعه به ثبت احوال و دریافت کد رهگیری‌، همچنان سردرگم هستم و مجبور به پیگیری از طریق مرکز آمار شده‌ام. فرد دیگری نیز تصریح کرد که با وجود ثبت نام از سال ۸۷ هنوز یارانه به حساب خانوار من ریخته نشده و در سایت اعلام می‌شود که اطلاعات هویتی شما نامشخص است و آمده‌ایم که ‌اینجا تا ببینیم چه می‌شود.

من هنوز یارانه دریافت نکرده‌ام

خانم بهاری نیز به خبرنگارمان گفت که قبلا تحت تکفل بوده و حالا می‌خواهد به عنوان یک خانوار جدید تشکیل خانوار بدهد اما‌اینترنت جواب نمی‌دهد و شماره‌های تلفن اعلامی‌هم مدام اشغال است .وی افزود: یک هفته است که تماس می‌گیرم و کسی پاسخگو نیست و حالا به‌ اینجا آمده‌ام. وی اضافه کرد: مشکلات زنان خود سرپرست بسیار زیاد است و با وجود ‌این مشکلات برخی از آنها هنوز یارانه نگرفته‌اند.