6 پیشنهاد احمدی نژاد به اجلاس سران اکو

دنیای اقتصاد- محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور روز پنج‌شنبه در یازدهمین اجلاس سران اکو در استانبول، ریاست دوره‌ای اکو را به ترکیه واگذار کرد. وی همچنین به عنوان سخنران افتتاحیه‌این اجلاس، شش پیشنهاد به کشورهای عضو اکو ارائه کرد. دیدارهای جداگانه با عبدالله گفت: رییس‌جمهور و رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه؛ آصف علی زرداری رییس‌جمهور پاکستان، امامعلی رحمان، رییس‌جمهور تاجیکستان؛ رزا اوتونبایو، رییس‌جمهور قرقیزستان و جلال طالبانی، رییس‌جمهور عراق از جمله برنامه‌های احمدی‌نژاد در حاشیه اجلاس یازدهم اکو بود. احمدی‌نژاد همچنین پنج‌شنبه شب پس از شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی و پاسخ به خبرنگاران‌ایرانی و غیر‌ایرانی، استانبول را ترک کرد.

به گزارش ایسنا، احمدی‌نژاد و اردوغان در دیدار خود که بیش از یک ساعت به طول انجامید، بر ضرورت ارتقای سطح مناسبات و هماهنگی‌های دو کشور در تمام زمینه‌ها تاکید کرده و آن را به نفع منافع دو ملت و صلح و ثبات منطقه و جهان دانستند. احمدی‌نژاد همچنین در افتتاحیه نشست یازدهم اکو، دوره دهم اکو که ریاست آن بر عهده ایران بود را دوره‌ای سرشار از همکاری‌های خوب، مفید و سازنده اعضا توصیف کرد.

به گزارش ایسنا، وی در‌این اجلاس، آغاز به کار قطار کانتینری اکو در مسیر اسلام آباد ـ تهران ـ استانبول و تامین مقدمات راه‌اندازی قطار باری اکو در مسیر بندرعباس ـ مرو ـ تاشکند ـ آلماتی، اتخاذ تصمیمات لازم درباره اتصال سیستم مالی پست کشورهای عضو و ده‌ها طرح دیگر در زمینه پالایش و تولید فرآورده‌های نفتی، برق و انرژی، بازار بذر منطقه‌ای اکو، دامپزشکی، نانوتکنولوژی، همکاری‌های بهداشتی، آمار و برنامه‌ریزی و توسعه همکاری با دیگر سازمان‌های اقتصادی را از پروژه‌های اقدام شده یا در دست اقدام سازمان اکو در دو سال ریاست ایران بر اجلاس دوره دهم اکو بر شمرد. وی تصریح کرد: اطمینان دارم با درایت و توانمندی عبدالله گل ـ رییس‌جمهور ترکیه ـ در دوران مدیریت ایشان و با همکاری صمیمانه همه اعضا، سازمان اکو شاهد رشد و تعالی و تحقق هر چه بیشتر اهداف بلند مدت خود خواهد بود.

احمدی‌نژاد گفت: روشن است که امروز جهان نیازمند نظامات جدیدی در مناسبات بین ملت‌ها و در سطح بین‌الملل است. متاسفانه برخی از دولت‌هایی که با اتکا به اندیشه مادی و سکولار مسبب همه این بدبختی‌ها برای بشریت شده‌اند، امروز حل بحران‌های اقتصادی و اجتماعی را در چارچوب همان تئوری‌هایی جست‌وجو می‌کنند که عامل بی‌نظمی و چالش‌های موجود هستند.

وی افزود: گرچه آنها در یک دور باطل هر تصمیمی که اتخاذ می‌کنند دوباره به نقطه اول می‌رسند، ولی اصرار دارند اندیشه و راه غلط خود را بر جهان تحمیل کنند. آنان برای نجات خود به اقدامات نادرست و غیرمنطبق با مصالح بشری دست می‌زنند. وی از «خلق دارایی‌های کاغذی و غیرواقعی»، «جنگ‌افروزی و اشغال کشورها»، «ایجاد اختلاف بین کشورها و ملت‌ها و خلق تهدیدهای کاذب» به عنوان نمونه‌هایی از‌این اقدامات نام برد.احمدی‌نژاد با اشاره به اشتراکات عمیق فرهنگی و سابقه تمدنی خاورمیانه اظهار کرد: این سرمایه عظیم بستری مناسب برای تعاملات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی سازنده بین کشورهای عضو فراهم کرده است. به‌ویژه در شرایط افول نظامات جهانی که اهمیت همکاری‌های منطقه‌‌ای را چند برابر کرده است، می‌توانیم با اتکا به منابع عظیم طبیعی و استعدادهای درخشان ملت‌های خود و تجربیات گذشته سازمان، قدم‌های بلندتری را در همکاری‌های بازرگانی، بانکی و پولی، گردشگری، حمل و نقل، انرژی، کشاورزی و صنعتی، بهداشتی و مبارزه با مواد مخدر و تروریسم برداریم. در همین راستا و با توجه به پیشنهادات ارائه شده در اجلاس تهران تاکید می‌کنم:

۱ ـ گروهی از اندیشمندان کشورهای عضو، مبانی و تئوری اندیشه انسانی برای اداره جامعه و نظام اقتصادی متعالی را تدوین کنند و نتایج را در اختیار اعضا قرار دهند.

۲ ـ ساز و کار مناسبی برای تبادل تجربیات اعضا در برخورد با بحران‌های اقتصادی و اجتماعی و حل مشکلات و پیشرفت و تعالی در دبیرخانه پیش‌بینی و راه‌اندازی شود.

۳ ـ بانک توسعه و تجارت اکو تقویت شود.

۴ ـ ساز و کار مناسبی جهت استفاده از پول ملی کشورهای عضو در فعالیت‌های اقتصادی تعریف شود. ایران و ترکیه در این زمینه تجربه موفقی دارند.

۵ ـ حلقه‌های شبکه حمل و نقل ریلی و جاده‌‌ای کشورهای عضو تکمیل شود.

۶ ـ توسعه و تکمیل شبکه انتقال انرژی در دستور کار قرار گیرد.

طرح تحول اقتصادی بی‌ارتباط با مساله تحریم‌ها است

در ادامه‌این کنفرانس خبری، خبرنگاری از احمدی نژاد پرسید که آیا اجرای سیاست‌های اصلاح قیمت‌ها در ایران متاثر از تحریم‌ها است که وی پاسخ داد: طرح تحول اقتصادی که این روزها اجرای آن در ایران آغاز شده از بیست سال قبل مطرح بوده و به خصوص از پنج سال پیش برنامه‌ریزی‌های بسیار دقیقی برای آن انجام شده است. وی افزود: این تحول اقتصادی راهبردی با مدیریت بومی و متناظر با نیازهای داخلی و البته قطعا بی‌ارتباط با مساله تحریم‌ها است و دشمنان ما از آنجا که خیال می‌کردند تحریم‌هایشان روی ایران اثر خواهد گذاشت، وقتی می‌بینند که در جریان تحریم‌های آنان، ایران بزرگ‌ترین طرح‌های اقتصادی را اجرا می‌کند، ناراحت هستند و در جهت تضعیف آن حرکت می‌کنند. رییس‌جمهور افزود: بحث تحریم متعلق به زمان‌های گذشته و مربوط به کشورهای جزیره‌ای و بسیار کوچک بود و کسانی که در هزاره سوم، از حربه تحریم سخن می‌گویند، افراد عقب‌مانده سیاسی هستند. زمانی که رقابت‌های اقتصادی میلیمتری شده است دیگر تحریم موضوعیت نداشته و تحریم‌ها قبل از تصویب و اجرا شکست‌خورده هستند، به خصوص درباره ایران که اقتصاد بسیار بزرگ و درون‌زا دارد و برای پیشرفت نیازی به اروپا و آمریکا ندارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از آینده دیپلماسی ایران در آفریقا پرسیده بود، اظهار کرد: سیاست ایران در آفریقا بسیار روشن بوده و با همه کشورهای آفریقایی روابط دوستانه و نزدیکی دارد.

ایران در رتبه ۱۷ اقتصاد جهان

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره کیفیت نقش ایران در اقتصاد بین‌الملل با توجه به موضوع تحریم‌ گفت: ایران کشوری بزرگ با اقتصادی بزرگ است و از رتبه ۱۷ اقتصاد جهان برخوردار است که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در ۵ سال آینده به رتبه ۱۲ خواهد رسید. وی افزود: امروز ایران ارتباطات گسترده‌ای با همه مناطق و کشورهای دنیا دارد و به دنبال طراحی‌ها و مدل‌های جدید اقتصادی برپایه عدالت و احترام به ملت‌ها است. امروز عرصه اقتصاد بین‌الملل صحنه زوال قدرت‌های زورگوی سابق و ظهور قدرت‌های جدیدی مانند ایران و ترکیه است.