دنیای اقتصاد- هیات وزیران در راستای طرح ویژه دولت برای خلوت‌سازی و کاهش تردد در پایتخت تصمیمات جدیدی را گرفته است که بر اساس آن سازمان‌های دولتی و عمومی مکلف شدند ساعات کار را به نحوی تنظیم کنند که یک ساعت زودتر از زمان مقرر پایان یابد و کسری ناشی از این بند، از طریق دورکاری و کار در منزل جبران شود. به گفته مسوولان دولتی با این مصوبه عملا هر کارمند تهرانی مشمول یک‌ساعت دور کاری می‌شود. البته در مصوبه هیات دولت درباره شروع ساعات کاری هم تصمیمات جدیدی گرفته شده است؛ به گونه‌ای که آغاز به کار بانک‌ها از ساعت ۳۰/۷ فعلی به ساعت ۸ تغییر می‌کند. ادارات دولتی هم از ساعت ۳۰/۸ صبح تا ساعت ۳ بعد از ظهر فعالیت خواهند داشت. به این ترتیب عملا ساعت کاری کارمندان از ۸ ساعت به ۵/۶ ساعت در روز کاهش خواهد یافت که بر اساس مصوبه هیات دولت، کارمندان موظفند کمبود ساعت کاری را از طریق دورکاری جبران کنند. بر این اساس مدارس نیز ۷ و ربع تا ۷ و ۴۵ دقیقه صبح شروع به کار می‌کنند. تصمیمات دولت برای کارمندان تهرانی

دورکار شدن همه کارمندان به مدت یک ساعت و تغییر ساعت کاری کارمندان بانک‌ها از جمله تصمیمات دولت است

هیات وزیران ساعات آغاز به‌کار ادارات و مشاغل مختلف در شهر تهران را تصویب کرد و براساس این تصمیم، سازمان‌های دولتی و عمومی مکلف شدند ساعات کار را به نحوی تنظیم کنند که یک ساعت زودتر از زمان مقرر پایان یابد و کسری ناشی از این بند، از طریق دورکاری و کار در منزل جبران شود.

این مصوبه در راستای برنامه‌های کاهش جمعیت تهران و بار ترافیکی ناشی از آن است که اخیرا از سوی دولت در حال پیگیری است. آلودگی بیش از حد هوای تهران در ماه گذشته نیز البته دلیل دیگری بر پیگیری این موضوع از سوی مسوولان اعلام شده است، علاوه بر این که استفاده بهینه از نیروها و تاکید اولویت انجام کار مفید به جای ساعت کاری از دیگر دلایل مسوولان برای پیگیری طرح مذکور به شمار می رود.

اما به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، براساس مصوبه جدید دولت، ساعت آغاز کار واحدهای نظامی ۶ و نیم تا ۷، واحدهای صنعتی ۷، مدارس ۷ و ربع تا ۷ و ۴۵ دقیقه صبح تعیین شده است.همچنین ساعات آغاز کار بانک‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی و بخش‌های آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعم از دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها ۸ صبح تعیین شده است.کار در سازمان‌های دولتی و عمومی نیز ۸ و نیم صبح آغاز خواهد شد.هیات وزیران همچنین ساعت آغاز کار بازاریان و اصناف را نیز ۹ و نیم تا ۱۰ صبح اعلام کرده است.

براساس بند دیگری از مصوبه هیات وزیران، سازمان‌های دولتی و عمومی مکلف شدند ساعات کار را به نحوی تنظیم کنند که یک ساعت زودتر از زمان مقرر پایان یابد و کسری ناشی از این بند، از طریق دورکاری و کار در منزل جبران شود.هیات وزیران همچنین به دستگاه‌های دولتی اجازه داد تا پایان سال ۱۳۸۹، حداقل بیست درصد از وظایف و خدمات خود را از طریق روش‌های دورکاری و کار در منزل تعریف کنند.

ساعات کاری کارمندان قبل از مهر

گفتنی است تا پیش از مهر ساعت کاری کارمندان تهران از ساعت ۸ تا ۴ بعد از ظهر بود که از ابتدای مهر به ۳۰/۸ تا تا ۴ بعد از ظهر تغییر کرد و با مصوبه جدید هم از ساعت ۳۰/۸ تا ۳ بعد از ظهر تعیین شده است که عملا میزان کار ادارات را به ۵/۶ ساعت کاهش داده است.

همچنین ساعت کار بانک‌ها در تهران از اول مهر ماه به مدت سه ماه آزمایشی از ساعت ۵/۷ اعلام شد که نیم ساعت دیرتر از قبل از ماه مهر بود. به گزارش فارس، در نامه‌ای که شورای هماهنگی بانک‌ها به تمامی بانک‌ها ابلاغ کرده است، ساعات کاری بانک‌ها به این شرح اعلام شد: با توجه به مصوبه هیات دولت ساعت کاری واحدهای بانک در تهران و شعب تابعه مدیریت‌های شعب مناطق تهران برای یک دوره آزمایشی سه ماهه از روز پنج‌شنبه اول مهر به شرح زیر تغییر می‌کند.

بر این اساس ساعت کار کارکنان بانک‌ها در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۵/۷ تا ۱۵ و پنج‌شنبه‌ها از ساعت ۵/۷ تا ۱۴ خواهد بود. پیش از این ساعت کار کارکنان بانک‌ها روزهای شنبه تا چهارشنبه ۷ تا ۱۴ و ۳۰دقیقه و پنج‌شنبه‌ها ۷ تا ۱۳ و ۳۰ دقیقه بوده است.براساس نامه شورای هماهنگی بانک‌ها، ساعت کار جدید برای ورود مشتریان به شعب از شنبه تا چهارشنبه ۸ تا ۱۴ و ۳۰ دقیقه و پنج‌شنبه‌ها ۸ تا ۱۳ و ۳۰ دقیقه است. پیش از این ساعت ورود مشتریان شنبه تا چهارشنبه ۵/۷ تا ۱۴ و پنج‌شنبه‌ها ۵/۷ تا ۱۲ و ۳۰ دقیقه بوده است.بر این اساس، شعب کشیک بانک‌ها نیز موظف به ارائه خدمات تا ساعت ۵/۴ بعدازظهر هستند اما با مصوبه جدید شروع کار بانک‌ها باز هم نیم ساعت دیرتر کلید می‌خورد.

نگرانی از تعدیل نیروهای دورکار

البته تصمیمات دولت در راستای سیاست جدیدش برای خلوت‌سازی پایتخت و کاهش تردد در تهران اجرایی می‌شود. بر همین اساس برخی از وزارتخانه‌ها از جمله وزارت کار، اقتصاد و دارایی و ارتباطات اعلام کردند که طرح دور کاری را در وزارتخانه‌های متبوع خود آغاز کرده‌اند، اما ظاهرا این دورکاری برخی از کارکنان را نگران کرده است که مبادا در پی دور کار شدن به تدریج مشمول تعدیل نیرو شوند.

اگرچه فروزنده پیشتر تاکید کرده بود که دولت در این طرح به هیچ وجه به دنبال بیکار کردن کارمند نیست، بلکه استفاده بهینه و بهره‌ورانه از نیروی کار جزو عمده محورهای مورد توجه به شمار می‌آید.

نگرانی بی‌اساس است

در این میان مدیر کل روابط عمومی وزارت کار و اموراجتماعی با اشاره به اینکه در میان بسیاری از کارمندان ترس از بیکاری با توجه به اجرای دورکاری وجود دارد، خاطرنشان کرد که این وزارتخانه در طرح دورکاری هیچ‌گونه تعدیل نیرو نخواهد داشت.احسان ارکانی در گفت‌وگو با فارس، در خصوص آخرین جزئیات طرح دورکاری وزارت کار و امور اجتماعی، اظهار کرد: در حال حاضر نمی‌توان درصد کارمندان دورکار را اعلام کرد و تا نتیجه نهایی و تغییرات ضروری اعمال نشود، اعلام درصد آن امکان‌پذیر نیست.وی در خصوص شائبه دورکاری نیروهای خدماتی در وزارت کار و امور اجتماعی گفت: همه نیروهای خدماتی ارتباط مستقیم با پرسنل وزارتخانه ندارند و در حال حاضر تعداد زیادی از نیروهای خدماتی مربوط به امور نظافت، تاسیسات و پیک هستند.سخنگوی طرح دورکاری وزارت کار با بیان اینکه نیروهای خدماتی شامل تاسیسات، نقلیه و فضای سبز هستند، تصریح کرد: افرادی که به عنوان نامه‌رسان در حال حاضر دور کار شدند، قطعا حذف نخواهند شد و بسته به موقعیت زمانی و مکانی از این افراد در امور وزارتخانه استفاده خواهد شد.به گفته مدیرکل روابط عمومی وزارت کار، در صورتی که افرادی بلاتکلیف هستند با گذر زمان مشکلات آنها حل خواهد شد، چون این طرح به تازگی شروع شده و نیاز به بررسی و کارشناسی بیشتر دارد.

وی با تاکید بر امنیت شغلی کارمندان و بی‌معنی بودن ترس از عدم عقد قرارداد با کارمندان در سال جدید با توجه به طرح دورکاری بیان داشت: این ترس در کارمندان وجود دارد، ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر، افرادی نگران این مساله هستند که جزو نیروهای رسمی و پیمانی وزارتخانه به شمار می‌‌آیند.این مقام مسوول تاکید کرد: امکان منفک کردن نیروی رسمی و پیمانی از سیستم دولت وجود ندارد و راجع به نیروهای قراردادی نیز این ذهنیت وجود دارد، اما وزارت کار معتقد است که شائبه عدم عقد قرارداد جدید در اول سال با کارمندان صحت ندارد.

ارکانی در پاسخ به این سوال که آیا سال آینده با توجه به طرح دور کاری وزارت کار تعدیل نیرو خواهد داشت؛ گفت: به هیچ‌وجه وزارتخانه تعدیل نیرو در سطح نیروهای قراردادی و پیمانی ندارد.