اژه‌ای: محاکمه سران فتنه اقتضائاتی دارد که به موقع اعلام می‌شود

سخنگوی قوه قضائیه درباره محاکمه سران فتنه تاکید کرد: طبیعی است که این موارد قابل گذشت نبوده و البته نحوه برخورد با آنها متفاوت خواهد بود و این برخورد اقتضائاتی دارد که به موقع اعلام خواهد شد. غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری بعد‌از ظهرروز گذشته، در پاسخ به سوالی که به اظهارات جعفری دولت‌آبادی در پیش از خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته درباره بازداشت میرحسین موسوی و مهدی کروبی اشاره داشت و از برخی انتقادها نسبت به سخنان وی مبنی بر اینکه بیشتر به عنوان بیانیه سیاسی صورت گرفته تا اینکه از جایگاه یک مرجع قضایی باشد، اظهارکرد: اینکه یک مقام قضایی باید در جایگاه قضا و از موضع قانونی خود صحبت کند صحیح است و این انتقاد که سخنان کسی در جایگاه قضایی خود و در چارچوب قانون نباشد درست است. اما باید به یک نکته توجه داشت و آن اینکه ممکن است افراد گاهی از موضع قانونی خود سخنی بگویند و گاهی نیز در مقام سخنران منبر صحبت کنند.

وی در ادامه پاسخ به این سوال که به بخش‌های دیگری از سخنان دادستان تهران در نماز جمعه مبنی بر محاکمه کاندیدای شکست خورده انتخابات و همچنین سخنان حجت‌الاسلام طائب در مراسم ویژه سالگرد حماسه ۹ دی با همین مضمون اشاره داشت،گفت: تا آنجا که من اطلاع دارم، هیچ یک از این دو سخنران درباره محاکمه سران فتنه قید به زودی را به کار نبردند. اما در مورد مطالبی که بیان شده باید دانست افرادی که مرتکب جرمی شده و متهم باشند به هر تقدیر باید به اتهامات آنها رسیدگی صورت گیرد به خصوص کسانی که ظلم بزرگی روا داشته و به دشمن امید داده‌اند. دادستان کل کشور تصریح کرد: طبیعی است که این موارد قابل گذشت نبوده و البته نحوه برخورد با آنها متفاوت خواهد بود و این برخورد اقتضائاتی دارد که به موقع اعلام خواهد شد.

اجرای هدفمندی یارانه‌ها جای تشکر دارد

سخنگوی قوه قضائیه هم چنین با اشاره به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به دولت خداقوت و دست‌مریزاد گفت‌ و ادامه داد: دولت در طول این مدت با تلاش شبانه‌روزی تا این‌جا کار را بسیار خوب پیش برده است. وی از مردم و سایر دستگاه‌ها و قوا هم که در اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها همیاری و همکاری داشتند، تشکر و ابراز امیدواری کرد که تلاش‌شان بیشتر شود.

نظر هیات منصفه مشورتی است

به گزارش خبرگزاری مهر، محسنی اژه‌ای در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آقای فضائلی یکی از اعضای هیات منصفه مطبوعات به دلیل رد حکم هیات منصفه توسط قاضی استعفا کرد، گفت: براساس ماده ۴۳ قانون مطبوعات هیات منصفه بعد از جلسه رسیدگی باید وارد شور شود و محل دادگاه را ترک نکند و براساس بند ۱ و ۲ این ماده قانونی نظر هیات منصفه باید به عنوان نظر افکار جامعه بیان شود که آیا فرد متهم بزهکار است یا نه و آیا مستحق تخفیف است و وقتی هم نظر آنها اعلام شد قاضی می‌تواند حکم خود را صادر کند. وی افزود: حال اینجا یک سوال مطرح می‌شود که اگر هیات منصفه شخصی را مجرم (بزهکار) اعلام کرد آیا قاضی هم باید او را مجرم بداند؟ پاسخ به این سوال این است که براساس قانون اگر هیات منصفه شخص را مجرم دانست و قاضی علم به مجرم نبودن متهم داشت، متهم تبرئه می‌شود یا اینکه هیات منصفه شخص را متهم ندانست ولی قاضی علم به مجرم بودن شخص داشت، مجرم مجازات می‌شود. سخنگوی قوه قضائیه افزود: شاید این پرسش مطرح شود که بر این اساس نقش هیات منصفه در دادگاه چیست که باید پاسخ داد نظر هیات منصفه نظر مشورتی است و به قاضی کمک می‌کند راحت‌تر تصمیم‌گیری کند.

جریانات انحرافی در کشور وجود دارند

اژه‌ای با اشاره به اظهارت آیت‌ا... لاریجانی درباره رصد جریان‌های انحرافی در کشور گفت: ایشان عنوان نکردند که به‌زودی با این جریان‌ها برخورد و فساد مالی‌شان افشا می‌شود بلکه عنوان کردند که ما از این جریان‌ها غافل نیستیم و آنان را رصد می‌کنیم. سخنگوی قوه‌قضائیه اظهار کرد: جریانات انحرافی در کشور وجود دارد که پس از تکمیل تحقیقات دستگاه‌های ذی‌ربط و دادستانی اعلام می‌شود.