دنیای اقتصاد- محمود احمدی‌نژاد در جریان سفر استانی خود به یزد به تحلیل وقایع تونس پرداخت و گفت که ملت تونس با شعارهای اسلامی و عدالتخواهی، دیکتاتوری را برانداختند. احمدی‌نژاد همچنین حملات لفظی تندی را علیه غرب به ویژه آمریکا و اسرائیل به عمل آورد و خواستار عدم دخالت آنان در امور داخلی تونس و لبنان شد. احمدی‌نژاد تونسی‌ها را مردمی دانست که به دنبال برقراری احکام ناب اسلام محمدی هستند و دوباره تسلیم غرب نخواهند شد. تحلیل احمدی‌نژاد از وقایع تونس

احمدی‌نژاد خطاب به غرب: در امور لبنان و تونس دخالت نکنید و بگذارید خودشان تصمیم بگیرند

ملت تونس با شعارهای اسلامی ‌و عدالتخواهی، دیکتاتوری را برانداختند

محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور طی یک سخنرانی به آمریکا، صهیونیست‌ها و برخی کشورهای اروپایی هشدار داد که در امور داخلی لبنان و تونس دخالت نکنند و بگذارند که ملت‌های این دو کشور، خودشان تصمیم بگیرند.

به گزارش ایرنا، محمود احمدی‌نژاد که دیروز در اجتماع مردم یزد سخن می‌گفت، همچنین به ملت و رهبران سیاسی این دو کشور توصیه کرد که هوشیاری خود را در قبال بیگانگان حفظ کنند.

رییس‌جمهوری در ادامه با اشاره به وضعیت کنونی لبنان، گفت: رژیم صهیونیستی و آمریکا به دنبال آسیب زدن به لبنان هستند، چرا که ایستادگی ملت لبنان، هیبت رژیم صهیونیستی جنایتکار را در هم شکسته است.

احمدی‌نژاد افزود: آنها از عزت و سربلندی ملت و مقاومت لبنان ناراحت و به دنبال توطئه هستند. وی با بیان اینکه شیوه‌های مختلف استکباری رژیم صهیونیستی را دیده‌ایم، افزود: فردی انسان، وطن‌دوست و مسوول را ترور می‌کنند و بعد با فریبکاری، انگشت اتهام را به سمت ملت‌های دوست نشانه می‌روند.

رییس‌جمهوری دلیل این اقدامات رژیم صهیونیستی و آمریکا را ایجاد درگیری در منطقه و فراهم شدن فرصتی برای تهاجم به لبنان دانست و گفت: مستکبران از چنین اقدامات رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند. احمدی‌نژاد در ادامه به مردم لبنان توصیه کرد با توجه به اینکه لبنان دوره خاصی را طی می‌کند و دست‌های فتنه زیادی برای به هم زدن انسانیت و وحدت این کشور از آستین بیرون آمده است، از این‌رو وحدت خود را از دست ندهند، چرا که مستکبران بسیج شده‌اند تا مانع از این وحدت در لبنان شوند.

وی افزود: گروه‌های لبنانی و ملت و مسوولان لبنان با دوستی و عدالت می‌توانند مشکلات خود را حل کنند، ضمن اینکه باید مراقب باشند تا دست‌های پلید شیطانی برای آنها مساله نیافریند.

رییس‌جمهوری تصریح کرد ما به هوشمندی، ایمان و همدلی ملت، سیاسیون و رهبران لبنانی اعتماد کامل داریم که این گردنه را با عزت پشت‌سر گذاشته و دشمنان خود را شرمنده خواهند کرد. احمدی‌نژاد در ادامه خطاب به غرب گفت: باید همه اجازه دهند تا رهبران لبنانی کار خود را بدون دخالت دیگران انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: مردم لبنان اکنون به مرحله‌ای از رشد رسیده‌اند که بدون نیاز به دیگران می‌توانند راه خود را انتخاب و خود تصمیم‌گیری کنند. رییس‌جمهوری خطاب به کشورهای دوست و حامی‌لبنان اظهار داشت: این دولت‌ها کمک کنند و فضایی را فراهم آورند تا همدلی و وحدت در لبنان افزایش یابد و ملت لبنان مسائل خود را با قوانین این کشور حل کند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه مسیر حرکت رژیم صهیونیستی و حامیان اروپایی و غربی‌اش رو به سقوط است، خطاب به آنها گفت: شما در یک سراشیبی تند قرار گرفته‌اید که به یک دره عمیق منتهی می‌شود و این کارهای شما چیزی جز سرعت بخشیدن به سقوط در این دره عمیق نیست، ضمن اینکه آبروی شما را بیشتر از گذشته در دنیا خواهد برد. وی اضافه کرد: توصیه می‌کنم دست خود را از دخالت دیگر کشورها کوتاه کنید و دست از شرارت بردارید، در غیر این صورت ملت لبنان و منطقه دست پلید فتنه شما را قطع و ماه ذلت را بر پیشانی شما خواهند کوبید.

رییس‌جمهوری در ادامه سخنان خود خطاب به غربی‌ها گفت: شما خودتان در دادگاه‌های عدالت مردمی‌ باید محاکمه شوید، در حالی که به دنبال این هستید برای دیگران تصمیم گرفته و دادگاه تشکیل دهید. شما چه‌ کاره‌اید؟

وی با بیان اینکه نصیحتی برای شما (غربی‌ها) دارم، افزود: به اندازه کافی پرونده شما سیاه است، پس آن را از این سیاه‌تر نکنید. رییس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت کنونی تونس گفت: ملت تونس با شعارهای اسلامی‌و انسانی، نگاه یگانه‌پرستی و با عدالتخواهی در برابر یک دیکتاتور وابسته به غرب قیام کردند؛ چرا که به دنبال عدالت هستند و کرامت و انسانیت می‌خواهند.

وی افزود: در یک کلام، مردم تونس به دنبال برقراری مناسبات و احکام اسلام ناب محمدی هستند. احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه غربی‌ها حق دخالت ندارند، خطاب به غربی‌ها اظهار داشت تصور نکنید با فریبکاری و جنگ روانی می‌توانید بار دیگر شرایط قبلی را در این کشور برقرار و ملت تونس را از حقوق مسلم خود محروم سازید. رییس‌جمهوری در ادامه به رهبران نهضت انقلابی تونس و سیاسیون آن توصیه و درخواست کرد که هوشمندی خود را در این شرایط حفظ کرده و ضمن توجه به آرمان‌های خود، همه چیز را به منافع کوچک ندهند.

وی همچنین به مردم تونس توصیه کرد به خدا توکل کرده و اخلاص و احکام الهی را فراموش نکنند، ضمن آنکه از آرمان‌های متعالی اسلامی‌کوتاه نیایند؛ چرا که پیروزی از آن آنها است.

احمدی‌نژاد با اشاره به وضعیت تونس تصریح کرد: این موجی است که در عالم شروع شده و اکنون نشانه‌های آن در تونس بارز و آشکار است.

ویژگی‌های دولت اسلامی از نگاه احمدی‌نژاد و تجلیل از آیت‌ا... خاتمی و آیت‌ا... صدوقی

احمدی‌نژاد ضمن عرض سلام و درود بر علما، بزرگان و اندیشمندان یزد گفت: «سلام بر یگانه ایران، شهید محراب، آیت‌الله صدوقی و سلام خدا بر اسوه اخلاق، آیت‌الله خاتمی.» وی ویژگی‌های دولت اسلامی‌را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: دولت اسلامی، دولت موحدان بوده و عدالت‌گستری، ولایت‌مداری، خدمت به مردم، حفظ عزت انسانی و ملی، دفاع از حقوق ملت و مواریث فرهنگی و تاریخی و تبلیغ ارزش‌های الهی و انسانی از دیگر ویژگی‌های این دولت است. رییس‌جمهوری زهد و ساده‌زیستی، عدم وابستگی و وامدار نبودن به گروه‌ها و اشخاص پرمدعا را از دیگر ویژگی‌های دولت اسلامی‌برشمرد و گفت: از دیگر مشخصات دولت اسلامی‌می‌توان به ایستادگی در برابر زورگویان، دفاع از مظلومان، مقابله با باطل و ترویج ارزش‌های الهی اشاره کرد. احمدی‌نژاد دیگر مشخصه دولت اسلامی‌را تلاش برای برپایی نماز و گسترش اخلاص ذکر کرد و افزود: نماز محور کمال، دینداری، انسانیت، تجلی عبودیت و متعالی‌ترین رابطه انسان با خدا است.

عکس: سایت ریاست جمهوری