دنیای اقتصاد- چهارمین دور مذاکرات ایران و ۱+۵ فردا در شرایطی در استانبول آغاز می شود که معاون وزیر خارجه ایران در دیدار همتای روس خود ابراز امیدواری کرده است تا نتیجه این مذاکرات برای طرفین برد- برد باشد. امروز نیز سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با سفر به آنکارا با همتای ترکیه ای خود دیدار و درباره این مذاکرات، گفت‌وگو خواهد کرد. پیش از سفر لاوروف به ترکیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، کاترین اشتون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته گذشته با هدف مقدمه چینی برای مذاکرات استانبول به آنکارا سفر کرده بود. افزایش تحرکات دیپلماتیک پیرامون موضوع مذاکرات ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین به علاوه آلمان) طی هفته‌های اخیر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، نشانه اهمیت این مذاکرات از سوی کارشناسان ارزیابی می شود. حدود دو ماه پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، ایران و ۱+۵ پس از ۱۴ ماه وقفه به میز مذاکرات بازگشتند. در این مذاکرات مقرر شد تا این گفت و گو‌ها به منظور یافتن راه‌های همکاری حول نقاط مشترک ادامه یابد.در همین رابطه، محمد خزاعی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک درباره این مذاکرات گفته است: مذاکرات آتی در استانبول می‌تواند یک فرصت برای طرف مقابل برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف باشد. جمهوری اسلامی ایران قدرت بزرگی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. به گزارش ایسنا، خزاعی در عین حال تاکید کرده است: اشتباهات محاسباتی غرب در خصوص ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان باعث شده تا این کشورها سیاست‌های غلطی را در منطقه به اجرا بگذارند و همین امر هزینه‌های زیادی را به آنها تحمیل کرده است. وی که در جمع نمایندگان رسانه‌های آمریکایی و بین‌المللی مقیم نیویورک سخن می‌گفت، افزوده است: نمونه سیاست‌های غلط غرب را در افغانستان، عراق و دیگر مسائل این منطقه می‌توان مشاهده کرد. خزاعی تصریح کرده است: ایران آماده یک مذاکرات جدی در استانبول برای ثمر بخش بودن آن است.

مذاکرات آتی در خصوص بسته پیشنهادی ایران خواهد بود که نشانه‌ای از جدیت و صداقت طرف ایرانی برای یافتن راه‌حل در خصوص موضوعات سیاسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، امنیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، اقتصادی و مسائل انرژی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی است و ما در خصوص حقوق هسته‌ای در برنامه صلح آمیز هسته‌ای مان مذاکره نخواهیم کرد. برای جمهوری اسلامی ایران تعامل در اینگونه مذاکرات یک راهبرد است و یک تاکتیک برای خرید زمان محسوب نمی‌شود. وی گفته است: مذاکرات جدی و سازنده بدون پیش شرط بر اساس عدالت و احترام متقابل تنها راه حل است، اما چنانچه طرف مقابل روش دیگری اتخاذ کند، ایران هم به همان روش پاسخ خواهد داد. اینگونه مذاکرات می‌تواند منجر به اعتمادسازی شده و راه را برای یک همکاری جامع در میان طرف‌های با منافع مختلف باز کند. خزاعی افزوده است: ایران دارای نفوذ و ظرفیت بالایی در منطقه و جهان است که از طریق همکاری آماده کمک به حل مشکلات است، اما اعمال فشار و تحریم و اجرای سیاست چماق و هویج علیه ایران غیرموثر و غیرسازنده است.

امیدواری به نتیجه برد - برد

در رویدادی دیگر، محمد مهدی آخوند زاده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، معاون بین‌الملل و حقوقی وزارت خارجه در دیدار با سرگئی ریابکف، معاون بین‌الملل وزارت خارجه روسیه تصریح کرده است: ایران بارها صداقت و شفافیت خود را در مورد فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای به طور رسمی برای بازرسان آژانس و جامعه بین‌المللی به اثبات رسانده و با استناد به گزارش‌های منتشر شده از سوی آژانس هیچگونه انحرافی از برنامه‌های صلح آمیز ما مشاهده نشده است، از این حیث امیدواریم در مذاکرات پیش رو در استانبول با ابراز حسن نیت و صداقت طرف‌های مذاکره‌کننده نتایج خوبی برای طرفین مذاکره‌کننده به صورت برد - برد حاصل شود. ریابکف نیز در این دیدار با اشاره به روابط رو به توسعه و خوب ایران و روسیه به ویژه گفت‌وگوی تلفنی ‌۲۷ دی ماه سال‌جاری روسای جمهور دو کشور اظهار کرده است: اراده سیاسی مقامات عالی فدراسیون روسیه برای تقویت مناسبات و توسعه همکاری‌های دوجانبه با ایران در کلیه سطوح جدی است به ویژه اینکه روسیه در خصوص طیف وسیعی از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله تدوین سریع رژیم حقوقی آن همانند ایران فکر می‌کند و از اقدام هیات ایرانی برای تحرک بخشیدن به این روند تقدیر می‌کنیم.

وی افزوده است: معتقدیم از طریق گفت‌و‌گو و نزدیک شدن دیدگاه‌ها برای رسیدن به نقاط مشترک میان ایران و کشور‌های گروه ۱+۵ نیز قابل حصول خواهد بود. بر این اساس امیدواریم در استانبول با تمرکز بر نقاط مشترک و در فضای مسالمت آمیز توام با احترام و اعتماد متقابل به نتایج خوبی نائل شویم. این گزارش همچنین حاکی است: یانگ جیه چی، وزیر خارجه چین روز سه‌شنبه در گفت‌وگوی تلفنی با سرگئی لاوروف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، وزیر خارجه روسیه درباره ایران گفت‌وگو کردند. در همین حال، روزنامه صباح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، چاپ ترکیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، گزارش داده است: وزیر خارجه‌ روسیه پنجشنبه، روز قبل از انجام مذاکرات استانبول، به ترکیه می‌رود.