کاهش یک‌ساعت دیگر از ساعات کاری ادارات و دستگاه‌‌های اجرایی در تهران

دنیای‌اقتصاد- معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهوری طی بخشنامه‌ای کاهش یک ساعت دیگر از ساعات کاری روزانه دستگا‌ه‌های اجرایی مستقر در شهر تهران را اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، لطف‌الله فروزنده معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور طی بخشنامه‌ای به کلیه دستگا‌‌ه‌های اجرایی مستقر در شهر تهران اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی ساعات کار کلیه این دستگاه‌ها یک ساعت دیگر کاهش می‌یابد. در این بخشنامه آمده است: با توجه به تصمیمات مورخ ۲۷/۱۰/۸۹ کمیته کاهش آلودگی و مواقع اضطراری هوای تهران و پیرو بخشنامه شماره ۲۰۰/۴۹۰۳۱ مورخ ۲۷/۱۰/۸۹، به منظور دستیابی به نتایج کامل مورد انتظار در کاهش آلودگی هوا و تضمین زندگی توام با آرامش و سلامت شهروندان عزیز ساکن شهر تهران، ساعات کار کلیه دستگاه‌های اجرایی مستقر در کلانشهر تهران تا اطلاع ثانوی یک‌ساعت دیگر کاهش می‌یابد. این بخشنامه شامل بانک‌ها، مراکز نظامی و انتظامی و همچنین مراکز آموزشی، بهداشتی و درمانی نخواهد بود.

بر اساس این گزارش، پیش از این نیز به دلیل استمرار هوای آلوده و نیز کاهش بار ترافیکی در پایتخت از ابتدای دی‌ماه قرار بر این شد که ادارات و سازمان‌های دولتی یک ساعت زودتر تعطیل ‌شوند. معاونت عمرانی استانداری تهران در آن زمان دلیل این تصمیم‌گیری را با توجه به کاهش نزولات جوی، جلوگیری از افزایش ترافیک و آلودگی هوا عنوان کرد، البته بر اساس این بخشنامه، دستگاه‌های نظامی، بانک‌ها و موسسات آموزشی و درمانی مستثنی می‌شدند.

استمرار روند آلودگی هوا که از اوایل آبان ماه در پایتخت آغاز شده و پدیده وارونگی هوا را نیز در پی داشت منجر شد که تهران در آذرماه روزهایی را به دلیل آلودگی هوا در تعطیلی بگذراند.

این آلودگی موجب شد تا کمیته اضطراری آلودگی تهران در نشست آن زمان خود به علت تداوم شرایط آلوده هوای تهران و با توجه به اعلام هواشناسی مبنی بر افزایش میزان آلودگی هوا روز چهارشنبه سوم آذر، همه ادارات دولتی، بانک‌ها، سازمان‌ها، نهادها و مدارس و دانشگاه‌های شهر تهران را تعطیل کند. البته در آن هنگام مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور نیز به دلیل آنکه آلودگی هوا در تهران به وضعیت هشدار رسیده، از احتمال تشدید آلودگی خبر داد.

در این میان معاون عمرانی استاندار تهران نیز اعلام کرد در صورتی که آلودگی شهر تهران افزایش پیدا کند احتمال تعطیلی در هفته آینده نیز وجود دارد. از سوی دیگر رییس اداره کنترل عوامل محیطی موثر بر سلامت وزارت بهداشت به تهرانی‌ها توصیه کرد که برای کاهش آسیب‌پذیری به دلیل آلاینده‌های هوا از انجام ورزش‌های صبحگاهی خارج از محیط‌های بسته خودداری کنند و بیماران قلبی - ریوی از منزل خارج نشوند.

در همین حال کمیته اضطراری کاهش آلودگی هوا پس از تصمیم‌گیری درباره وضعیت آلودگی هوای تهران، بیانیه‌ای صادر کرد که بر اساس آن بیانیه، معادن شن و ماسه، سنگ، کارخانجات آسفالت و سیمان که در غرب استان تهران فعالیت می‌کنند؛ تا اطلاع ثانوی تعطیل شدند. همچنین تمرینات و تمام مسابقات ورزشی استان تهران به دلیل آلودگی هوا و حفظ سلامت شهروندان تا اطلاع ثانوی تعطیل شد. همچنین محدوده طرح ترافیک به محدوده زوج و فرد تعمیم داده ‌شد و خودروهایی که فاقد طرح بودند اجازه تردد در محدوده زوج و فرد را تا اطلاع ثانوی نداشتند. به این ترتیب با ادامه روند آلودگی هوا در پایتخت و روزهای تعطیلی که در پی آن اعلام شد مسوولان را برآن داشت تا چاره‌ای عمیق‌تر بیندیشند و در این راستا یکی از راه‌های حل مشکل را کاهش ساعات ادارات دولتی پایتخت در نظر گرفتند. راه حلی که ظاهرا چاره‌ساز نشد و به کاهش مجدد یک‌ساعت دیگر از ساعات کاری ادارات پایتخت انجامید.