تغییرات مصرف سوخت و انرژی پس از آزادسازی قیمت‌ها

سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی تاکید کرد که دولت در سهمیه‌بندی و اعمال ضرایب اصلاح نرخ یارانه انرژی در قبوض، طوری برنامه‌ریزی کرده است که مصرف‌کنندگان معمولی حداقل قیمت‌های مصوب را بپردازند. به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، محمد رضا فرزین درجلسه شورای معاونین وزارت اقتصاد افزود: در حال حاضر میانگین قیمت برق پس از اصلاح قیمت‌ها ۴۵ تومان به ازای هر کیلووات ساعت است و این در حالی است که برخی اضافات از روی قبض‌ها حذف شده و مصرف‌کننده تنها بابت مصرف، بدهی قبلی و سه درصد مالیات بر ارزش افزوده هزینه را پرداخت می‌کند. فرزین در مورد نرخ جدید گاز نیز گفت: با وجودی که سال گذشته در کمیسیون اقتصادی مجلس بر روی رقم ۱۰۰ تومان برای هر مترمکعب گاز با نمایندگان عضو کمیسیون به توافق رسیده بودیم، نرخ گاز خانگی را ۷۰ تومان برای هر متر مکعب تعیین کردیم که البته این حداکثر قیمت و مربوط به کسانی است که بیش از میانگین متعارف خانوار، مصرف می‌کنند و گرنه مصرف کنندگان ِ عادی، حداکثر ۴۰ تا ۴۵ تومان برای هر متر مکعب گاز پرداخت خواهند کرد. وی با یادآوری اینکه قبلا مصرف گاز در کشور به شدت غیربهینه بود، میزان صرفه جویی انجام شده در مصرف این حامل انرژی پس از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را، روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد.

افزایش ۲ تا ۳ هزارتومانی قبوض برق

معاون وزیر اقتصاد در ادامه با بیان اینکه تغییرات قیمت آب نیز با بیان اینکه تغییرات قیمت آب هم چشمگیر نیست، افزود: نرخ پیشین آب بها برای هر مترمکعب ۱۳۰ تومان بود که در حال حاضر با ۱۵۰ تومان افزایش به ۲۸۰ تومان افزایش یافته و در مناطق روستایی نیز۹۰ تومان است. وی تصریح کرد: براساس نرخ‌های جدید، کسانی که متناسب با الگوی مصرف معرفی شده، از آب استفاده کنند، در ماه حداکثر دو تا سه هزار تومان افزایش آب بها به نسبت قبل خواهند داشت.

کاهش میزان مصرف بنزین ۱۰۰ تومانی

معاون اقتصادی وزیر اقتصاد در ادامه به صرفه‌جویی‌های به عمل آمده پس از اصلاح نرخ بنزین در کشوراشاره کرد و افزود: هر چه به پایان سهمیه ۱۰۰ تومانی بنزین نزدیک می‌شویم، میزان مصرف آن در کشور کاهش می‌یابد، به طور مثال در روز بیستم دی ماه، میزان مصرف به ۴۴ میلیون لیتر کاهش یافت؛ در حالی که مصرف معمول کشور تا قبل از هدفمندسازی یارانه‌ها ۵۴ تا ۵۵ میلیون لیتر روزانه بود.

میزان مصرف بنزین ۷۰۰ تومانی

وی درباره میزان مصرف بنزین ۷۰۰ تومانی توسط مردم نیز گفت: در روزهای اول اجرای قانون، میزان استفاده از بنزین ۷۰۰ تومانی بسیار کم بود؛ ولی به مرور و با پایان سهمیه بنزین این رقم در حال افزایش است، به نحوی که میانگین مصرف کمتر از یک میلیون لیتر در اوایل دی‌ماه، امروز به بالای هفت میلیون لیتر در روز رسیده است.

فرزین همچنین متوسط مصرف گازوئیل در کشور را پیش از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به طور متوسط ۹۵ میلیون لیتر روزانه عنوان کرد و گفت: اگر بخواهیم به تفکیک سخن بگوییم، میزان مصرف گازوئیل در بخش حمل ونقل در ابتدای دی ماه، حدود ۵۴ میلیون لیتر روزانه بود که با اجرای قانون، به میانگین ۴۴ میلیون لیتر رسید؛ بطوری که این رقم در روز بیستم دی ماه و مصادف با بارش گسترده برف در کشور ، به ۳۵ میلیون لیتر کاهش یافت.

وضعیت عرضه روزانه گازوئیل

وی با بیان اینکه سیاست اصلی دولت در تنظیم نرخ گازوئیل این است که همه بتوانند از قیمت سهمیه ۱۵۰ تومانی استفاده کنند، افزود: در حالی که براساس محاسبات، میانگین مصرف گازوئیل کشور، ۴۲ میلیون لیتر در روز است، برای ماه آینده، روزانه معادل ۴۵ میلیون لیتر گازوئیل ۱۵۰ تومانی عرضه خواهد شد و این گواهی است بر این نکته که ما نمی‌خواهیم بخش حمل و نقل از گازوئیل ۳۵۰ تومانی استفاده کند.