انتقاد تند سایت حامی دولت از توکلی

رجانیوز: مدعیان تورم ۷۰ درصدی شجاعت اعلام اشتباه خود را دارند؟

سایت رجانیوز در گزارشی تحلیلی به انتقاد تند از احمد توکلی نماینده تهران در مجلس پرداخت و از او خواست به خاطر تحلیل‌های اشتباهی که در پیش‌بینی تورم یارانه ها کرده است از خود شجاعت اعتراف به اشتباه نشان دهد. رجانیوز نوشت: «صدای پای تورم در اقتصاد ایران»، «افسون یارانه‌ها»، «منتظر عواقب وخیم حذف یارانه‌ها باشید»، «آثار فاجعه‏بار حذف یارانه‏ها بر بخش کشاورزی ایران»، «فرصتی برای حذف یارانه‏ها»، «هشدار نسبت به تورم شدید و عواقب پیشنهاد ۴۰ هزار میلیاردی»، «هشدار به تبعات اجتماعی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها»، «شوک تورمی در ونزوئلا به دنبال اصلاحات ارزی چاوز»، «نگرانی از امنیتی‏کردن هدفمندسازی یارانه‏ها» و... همه و همه تیترها و اخباری بود که در طی ماه‌های گذشته، به‌ویژه از آغاز جدی شدن اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‏ها در رسانه‌های مختلف و از زبان افرادی با گرایش‌های متفاوت تکرار شد و با القای قریب‌الوقوع بودن تورم ۵۰ و ۷۰ درصدی، ترس و نگرانی به بهانه انتقاد دلسوزانه به جامعه ایرانی پمپاژ شد.

به گزارش رجانیوز، این ماجرا در آستانه اجرایی شدن سهمیه‏بندی بنزین نیز کلید خورد و کسانی که تا پیش از این، از ضرورت تعجیل در اجرایی شدن این طرح سخن می‏گفتند و به خاطر تاخیر در اجرای آن دولت را قانون‌گریز معرفی می‏کردند، ۳۰ روز قبل از اجرا از شنیده شدن صدای پای تورم در ایران سخن به میان آوردند.

احمد توکلی در جریان تصویب بودجه سال ۸۹ نیز در مجلس شورای اسلامی لب به سخن گشود. او با اشاره به برخی ارقام اعلام شده از سوی دولت گفت: «اکثریت قاطعی از نهادهای رسمی و مطالعات دانشگاهی نرخ‌های تورم اضافی ایجاد شده را بسیار بالاتر گزارش کرده‌اند. از ۳۰ درصد بانک جهانی تا ۴۶ درصد بانک مرکزی (در سال ۱۳۸۰) و ۵۹ درصدی مرکز پژوهش‌ها در سناریوی درآمد ۳۴ هزار میلیاردی.»

او ادامه داد: «چنین نرخی برای اقتصاد ایران بسیار پر خطر است و بیکاری و فقر جدی و احتمالا مسائل اجتماعی و سیاسی در پی خواهد داشت. حوادث سال ۷۴ را به خاطر آورید که دولت وقت بسته سیاستی تعدیل بانک جهانی را نسخه نجات پنداشت و کشور را دچار تورم ۵/۴۹ درصدی کرد. حالا به چنان نرخ تورمی، رکود شدید اضافه می‌شود.»

توکلی طی نامه‏ای نیز نوشت: «این نرخ تورم اضافه بر تورم موجود است که خودش به پیش‌بینی بانک مرکزی سال آینده بیشتر خواهد بود. اگر آثار انبساطی بودن بودجه را بدان بیفزاییم، تورمی ۵۰ تا ۷۵ درصدی فاجعه اقتصادی سال است که انتظارات تورمی فاجعه را شدیدتر می‌سازد.»

وقایعی نظیر آنچه در قرقیزستان رخ داد نیز با وجود آنکه نسبت درستی با شرایط ایران نداشت، بهانه‏ای بود برای بزرگنمایی خطری که در کمین ایران نشسته است. اصولگرایان مخالف دولت از احتمال وقوع انقلاب در ایران می‏گفتند و می‏نوشتند! و در مقاطع مختلف زمانی به پمپاژ نگرانی در جامعه اقدام می‏کردند.

در شرایطی که مسوولان کشور با پیش‏دستی در مطرح کردن برخی توطئه‏های احتمالی، موسوی و جریان فتنه را در موضع انفعال قرار دادند و حتی آنان را وادار کردند پیشاپیش هرگونه نقش‏آفرینی خود را تکذیب کنند، سایت احمد توکلی این تیتر را برای خبر خود برگزید: «نگرانی از امنیتی کردن هدفمندسازی یارانه‏ها.»رجانیوز در ادامه می‌نویسد: این همه فضاسازی و مخالفت در حالی بود که شخص احمد توکلی بر غیرقطعی بودن نتایج مدل‏های مرکز پژوهش‏های مجلس اذعان داشت! او خود تصریح کرد:«حرف درستی است که مدل‌ها در محاسبه نرخ تورم نتایج مختلف می‌دهند و هیچ کدام قطعی نیستند.»

با این همه اجرایی شدن قانون هدفمند کردن یارانه‏ها آغاز شد، بی‌آنکه خبری از تورم انتظاری باشد. رییس‌جمهور در جلسات شبانه با وزرا نشست تا مشکلی در کشور به پیشبرد این قانون آسیب نزند. نه از تورم ۷۰ درصدی خبری بود و نه خبری از تورم انتظاری.

رجانیوز می‌آورد : در همان دوره زمانی هم تذکرات زیادی داده شد که طرح برخی مسائل در فضای عمومی به صلاح کشور نیست؛ اما گوش کسی بدهکار نبود. در پایان جلسه‏ای از جلسات دولت و مجلس، آقایان دکتر محمد زاهدی وفا و دکتر محمد فرزین از کارگروه طرح تحول اقتصادی از حاضران خواستند جزئیات این جلسه را جایی بازگو نکنند که دکتر توکلی از طرف نمایندگان مجلس حاضر در جلسه پاسخ داد: «نمایندگان مجلس هر وقت مصلحت بدانند نظرات بیان شده اساتید و کارشناسان در این جلسه را بازگو خواهند کرد و در اختیار سیاست‌گذاران قرارخواهند داد.» که البته چنین کردند و نوشتند اگر می‏خواهید در ایران انقلاب اتفاق بیفتد این قانون را اجرا کنید!

رجانیوز می‌نویسد: به نظر می‏رسد قانون هدفمند کردن یارانه‏ها گام‏های بزرگی از اجرایی شدن خود را پشت‌سر گذاشته و گردنه‏های پراهمیتی را به خوبی و درستی طی کرده است. این همه نشان از آن دارد که می‏توان به دولت و علم اقتصاد اعتماد کرد و هر آن‏کس نظر دیگری جز برخی اقتصاددانان سیاسی داشت، حتما بی‏سواد، نالایق و بی‏کفایت نیست. در ضمن بد نیست اکنون پس از گذشت یک ماه، عمق اشتباه‌های افرادی مانند آقای توکلی و سایت تحت مدیریت او مشخص و معلوم شده که پمپاژ نگرانی آنها به جامعه بیهوده بوده است، حداقل به تدبیر دولت در اجرای موفق طرح با کمترین تبعات اشاره کنند و شجاعت اعلام غلط بودن تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های غلط قبلی خود و اصلاح آنها را داشته باشند.