قوه قضائیه تحت فشارهای سیاسی قرار نمی‌گیرد

آیت‌ا... آملی لاریجانی ایجاد و فعالیت مرکز حفاظت و اطلاعات قوه‌قضائیه را حرکتی موثر در حفظ استقلال دستگاه قضایی برشمرد و گفت: تلاش‌های مرکز حفاظت و اطلاعات قوه‌قضائیه موجب امیدواری در کاهش آسیب‌های دستگاه قضا و دستیابی به نتایج مفید است. به گزارش فارس به نقل از اداره کل روابط عمومی و تشریفات قوه‌قضائیه آیت‌ا... آملی لاریجانی رییس قوه‌قضائیه در جمع مدیران حفاظت و اطلاعات دادگستری‌های کل استان‌ها و سازمان‌های تابعه قوه‌قضائیه با اشاره به اینکه «گاهی در برخی پرونده‌ها دستگاه‌های اطلاعاتی ـ امنیتی به کمک دستگاه قضایی نمی‌آیند» گفت: دستگاه قضایی در چنین مواقعی نمی‌تواند دست روی دست بگذارد و باید از طریق قانونی به وظایف خود عمل کند. رییس قوه‌قضائیه تاکید کرد: تعبیر نادرستی است اگر بگوییم ایجاد تشکیلات مورد نیاز دستگاه قضایی از سوی رییس قوه‌قضائیه باید از طریق ارائه لایحه به دولت و مجلس صورت گیرد؛ چرا که در اصل ۱۵۷ قانون اساسی درباره شرایط ارائه لوایح قضایی به دولت و مجلس تصریح شده و معنا ندارد که دوباره در اصلی دیگر اعلام شود رییس قوه‌قضائیه می‌تواند تشکیلات قضایی متناسب با اهداف دستگاه قضایی را ایجاد کند آن‌هم از طریق ارائه لایحه در واقع در اینجا کلمه ایجاد معنی و مفهومی روشن دارد. رییس قوه‌قضائیه افزود: متاسفانه هرگاه که پرونده‌های مهم مطرح می‌شود از طریق بحث‌های سیاسی چنین مسائلی را پیش می‌کشند تا شاید بتوانند دستگاه قضایی را از مسیر قانونی و بر حق خود دور کنند، اما باید همگان بدانند که قوه‌قضائیه در مسیر خود ثابت قدم است.

انتقاد از برخی وکلا

آیت‌ا... آملی لاریجانی در ادامه با انتقاد از عملکرد برخی وکلا افزود: متاسفانه برخی وکلا به وظیفه اصلی خود عمل نمی‌کنند در حالی‌که اگر درست عمل کنند از خیلی مسائل پیشگیری می‌شود اما این عده، التزامی به آنچه در شرایط اخذ پروانه وکالت برایشان تکلیف شده ندارند و به راحتی به نظام اسلامی از طریق مصاحبه‌های خود و عملکرد خود خدشه وارد می‌کنند که امیدواریم این روند اصلاح شود.

انتقاد از شاهدان پولی

رییس قوه‌قضائیه به موضوع وجود برخی افراد به عنوان «شاهدان پولی» در اطراف دادسراها و دادگاه‌ها اشاره کرد و با تاکید بر لزوم برخورد با چنین پدیده‌ای گفت: گزارش‌هایی از افراد موثق و مومن به بنده رسیده است که نشان می‌دهد برخی افراد به راحتی با گرفتن مبالغی شهادت‌های دروغ می‌دهند در حالی که شهادت دادن شرایط خاصی دارد که باید از سوی قضات لحاظ شود گرچه تعداد این افراد ممکن است معدود باشد، ولی این مساله به صورت جدی از سوی حفاظت و اطلاعات قوه‌قضائیه پیگیری و اینگونه افراد شناسایی و دستگیر شوند.