انتقاد رییس جمهور به نظام اداری کشور

عکس: نگار متین‌نیا

وزارت جهاد کشاورزی بیش از ۱۰۰ هزار کارمند دارد، سوال اینجا است که چند درصد این نیروها روی زمین کار می‌کنند؟ کشاورزی که در بلوار کشاورز انجام نمی‌شود دنیای اقتصاد - زهرا واعظ: رییس‌جمهور دیروز در نشست هم‌اندیشی «‌ده محور برنامه تحول در نظام اداری کشور» ضمن بیان انتقاداتی به نظام اداری کشور گفت که نظام اداری در مقابل تغییر و تحولات به شدت مقاوم است و از خود دفاع می‌کند. احمدی‌نژاد همچنین پدیده مدیران پروازی را توهین به ملت دانست و گفت این کار تحمیل هزینه‌ها به مردم است. رییس‌جمهور در عین حال از روند خصوصی سازی انتقاد کرد و گفت در دوره‌ای بحث خصوصی‌سازی را مطرح کردند، بعد فهمیده شد این موضوع برای کسانی نوشته شده که می‌خواهند خصوصی‌سازی کنند و شرکت‌ها به دست خودشان افتاد. وی در ادامه از سازمان‌ها و ادارات دولتی خواست که با تجمیع ساختمان‌های اضافی و فروش آن ۸۰ درصد از منابع را برای کار عمرانی و خدمت به مردم و ۲۰ درصد را برای هزینه‌های جاری کارمندان اختصاص دهند.

احمدی‌نژاد در این مراسم با بیان این‌که ساختار نظام اداری کشور دارای چند ویژگی است، افزود: یکی از ویژگی‌های ساختار اداری کشورمان بسط و گسترش دادن خود است که طی ۶۰ - ۵۰ سال اخیر روند توسعه‌ای خود را ادامه داده و توسعه پیدا کرده است. وی افزود: البته ممکن است دلیل این امر را مسوولیت‌های دولت بدانند؛ هر‌چند این موضوع مهم است ولی این ساختار کلا می‌خواهد‌ حوزه اختیارات ‌خود را افزایش دهد. رییس‌جمهور ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی‌های این ساختار این است که به شدت از موجودیت خود حفاظت می‌کند، در مقابل تغییر و تحولات مقاومت می‌کند و کسی مقصر نیست، چرا که سیستم به شدت مقاوم است. این سیستم از خود دفاع می‌کند و اجازه دستکاری نمی‌دهد.

۲۰ فرمانده و یک سرباز درست نیست

رییس‌جمهور یادآور شد: از دیگر ویژگی‌های سیستم اداری کشورمان این است که روندها را پیچیده می‌کند، چرا‌که قرار است گسترش یابد، بنابراین امری که به سیستم ارجاع می‌شود، باید در سیستم بچرخد تا همه کار داشته باشند، البته ‌کارهای زیادی در کشور در همین سیستم اداری انجام می‌شود، ولی ما به دنبال آسیب‌شناسی هستیم تا سیستم را درست کنیم. احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه باید برای اصلاح، نقاط ضعف را بیان کنیم، بهره‌وری پایین را از دیگر ویژگی‌های سیستم اداری کشور برشمرد و اظهار داشت: به عنوان مثال وزارت جهاد کشاورزی بیش از ۱۰۰ هزار کارمند دارد، سوال اینجا است که چند درصد این نیروها روی زمین کار می‌کنند؟ کشاورزی که در بلوار کشاورز انجام نمی‌شود، کار کشاورز در دشت و زمین است. وی افزود: به جای اینکه متخصصان وزارت جهاد کشاورزی روی زمین‌ها کار کنند، ‌در ساختمان ۲۵ طبقه آن جمع شده‌اند، در حالی که برای انجام کار ۲۰ فرمانده با یک سرباز درست نیست.

بهره‌وری پایین است

وی با بیان این‌که این ساختار بوروکراسی که اکنون وجود دارد نیروی انسانی را به سمت مراکز کشور و مراکز استان‌ها سوق می‌دهد و در آنجا متمرکز می‌کند و از طرف دیگر بهره‌‌وری نیز پایین است، گفت: ما چقدر خرج می‌کنیم و چقدر در برابر این هزینه در کشور کار ایجاد می‌کنیم؟ چقدر بهره‌وری ایجاد می‌شود؟ این بهره‌برداری پایین است، این ساختار دارای مشکل است و باید درست شود.

مدیریت پروازی توهین به ملت است

وی همچنین با انتقاد از سیستم مدیریت پروازی، این سیستم را توهینی به ملت دانست‌ و با تاکید بر لزوم صرفه‌جویی در هزینه‌ها ‌گفت: یک دوره‌ای مد شد که همه ساختمان‌های اداری را به بالاشهر بردند، در حالی‌که این هزینه به ملت تحمیل می‌شود، ولی اگر در یک سیستم خصوصی نگاه کنیم، با کمترین هزینه بیشترین بهره‌وری را دارند، بنابراین می‌شود روندها را اصلاح کرد.

انتقاد از طرح خصوصی‌سازی

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه کسانی که روند را تعریف می‌کنند، باید اول خودشان را کنار بگذارند، به بحث خصوصی‌سازی اشاره و خاطرنشان کرد: در دوره‌ای بحث خصوصی‌سازی را مطرح کردند، بعد فهمیده شد این موضوع برای کسانی نوشته شده که می‌خواهند خصوصی‌سازی کنند. احمدی‌نژاد یادآور شد: خدمات واقعی با بهره‌وری بالا است که برای انسان می‌ماند.

کارمند باید خوب زندگی کند

احمدی‌نژاد افزود: هر کار مثبتی که می‌خواهد انجام شود، مقاومت‌هایی در برابر آن صورت می‌گیرد. وقتی مثلا بحث دورکاری مطرح شد، عده‌ای گفتند می‌خواهند کارمندان را اخراج کنند، این حرف‌های نادرستی است که زده می‌شود و به چه دلیل برخی‌ها در برابر یک کار ارزشمند می‌ایستند. همین دورکاری چقدر هزینه رفت‌وآمد را کم می‌کند و تصویب کردیم که هزینه رفت‌و آمد، غذا و مهدکودک‌ کودکان کسانی که از طریق دورکاری انجام وظیفه می‌کنند، جزو درآمد آنها محسوب شود و به کارمند داده شود، ما معتقدیم کارمند باید خوب زندگی کند، نه در فقر ولی با ابتکار عمل می‌خواهیم هزینه‌های اضافی را کم کنیم و به درآمد کارمندان اضافه کنیم.

پرداخت‌ها بر اساس حجم و کیفیت کار

رییس‌جمهور ادامه داد: چند سال است حرف از پرداخت‌ها بر اساس حجم و کیفیت کار می‌زنیم و بنده این حرف را ۴۰ الی ۵۰ سال است که می‌شنوم، ولی کجاست؟ نمی‌شود این اتفاق بیفتد و از همین رو باید پایه را درست کرد و این اتفاق زمانی می‌افتد که خودمان را خادم مردم بدانیم و عاشق مردم باشیم. احمدی‌نژاد با اشاره به خطر زلزله تهران تصریح کرد: زمانی که گفتیم در تهران زلزله می‌آید، گفتند که دولت مشکل دارد، در حالی که این‌گونه نیست و دولت باید کار خود را انجام دهد.

از همین رو سعی کردیم با انتقال کارمندان که به تبع آن عده‌ای از تهران می‌روند، مشکلی را حل کنیم، اما با مقاومت روبه‌رو شد، در حالی‌که اگر تقوایی باشد، دیگر مقاومتی نیست. احمدی‌نژاد در پایان خطاب به شرکت‌کنندگان در این همایش گفت:‌ آرزوی من این است و می‌شود این کار را کرد که در همین دولت دو سه تا برنامه تحول اداری را اجرا کنیم و شما انشاءالله در این راستا حرکت خواهید کرد.

فروزنده: نیروی شرکتی نداریم

لطف‌الله فروزنده معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور نیز در سخنانی پیش از سخنرانی رییس جمهور گفت:‌ به کارگیری نیروی انسانی تحت عنوان شرکتی و خرید خدمت در دستگاه‌‌های دولتی خلاف قانون و شاغلان این دستگاه‌ها فقط در قالب رسمی، پیمانی و قراردادی باید به کار گرفته شوند.

وی افزود: تمام استخدام‌ها در زمان حاضر از طریق آزمون صورت می گیرد و بدون اطلاع معاونت توسعه ورود هر گونه نیرو چه شرکتی و چه ساعتی خلاف است.

وی تاکید کرد: نیروی شرکتی و خرید خدمتی نداریم، اما رسمی و پیمانی و قراردادی داریم. این مقام مسوول، ‌خطاب به مدیران شرکت‌کننده در این نشست گفت: نگاه بهانه جویی را کنار بگذارید و نیروهای شرکتی را قراردادی کنید. فروزنده با اشاره به استخدام ۴۰هزار معلم در وزارت آموزش و پرورش گفت: ۲۶ هزار پرستار نیز امسال استخدام خواهند شد.