کدخدایی: کسانی که در فتنه سال گذشته نقش داشتند، انتظار نداشته باشند برایشان فرش قرمز پهن شود

سخنگوی شورای نگهبان در نشستی خبری ضمن تشریح مهم‌ترین مصوبات این شورا ازجمله تایید تشکیل وزارت ورزش و جوانان، سخنان آیت‌الله جنتی درباره کسانی که «نیازی به حضورشان در انتخابات نیست» را تفسیر کرد. عباسعلی کدخدایی روز گذشته در نشست خبری خود، در پاسخ به این سوال که «آیا اظهارنظر آیت‌الله جنتی مبنی بر اینکه برخی از گروه‌های سیاسی در انتخابات شرکت نکنند، شائبه جهت‌گیری سیاسی وی را تقویت نمی‌کند؟» ضمن گلایه از یکی از خبرگزاری‌ها در خصوص انتشار نادرست مطلب، گفت: اگر مطالب به درستی منعکس شود اثر بهتری دارد و اعتماد بیشتری را میان مردم ایجاد می‌کند. به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: من هم زمانی که این مطلب را شنیدم تعجب کردم، اما وقتی عبارات را ملاحظه کردم، دیدم ایشان اصلا مطلبی را خطاب به گروه‌های سیاسی و جناح‌های موجود در جامعه مطرح نکرده است. صحبت ایشان نسبت به مطالبی بود که یکی از شخصیت‌ها مطرح کرده بود که در حوادث انتخابات گذشته نیز نقش داشته و اکنون به جای اینکه پاسخگوی رفتار خود باشد، در مقام مدعی و طلبکاری به میدان آمده است. سخنگوی شورای نگهبان افزود: آقای جنتی اشاره کردند نیازی به ورود کسانی که باید مقابل افکار عمومی پاسخگو باشند، نیست و کسانی که در فتنه سال گذشته به هر دلیلی نقش داشتند، نباید انتظار نداشته باشند که شورای نگهبان برای‌شان فرش قرمز پهن کند. کدخدایی اظهار کرد: به نظر می‌رسد وجود اختلاف سلیقه‌ها و جناح‌های مختلف برای کشور نه تنها بد نیست، بلکه بسیار مطلوب است و شورای نگهبان از اختلاف سلیقه‌های موجود در جامعه استقبال می‌کند و تنها و تنها رفتار افراد را ملاک قرار می‌دهد.

تایید تشکیل وزارت ورزش و جوانان

کدخدایی همچنین در تشریح مصوبات شورای نگهبان اعلام کرد که این شورا مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر تشکیل وزارت ورزش و جوانان را خلاف شرع و قانون ندانسته است. وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه رییس‌جمهور تا چه زمانی برای معرفی وزیر این وزارتخانه به مجلس وقت دارد؟ افزود: این از مباحث درون مجلس و دولت است و در قانون اساسی وقت آن تعیین شده و چیزی غیر از آن نیست.

رد قانون آزمایشی برای دیوان‌عدالت

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به بررسی لایحه تشکیلات و آیین‌دادرسی دیوان عدالت اداری نیز گفت: این لایحه بیش از ۱۰۰ ماده دارد و ساختار دیوان و حدود صلاحیت و وظایف این نهاد را مشخص می‌کند. کدخدایی با اشاره به ایراد شورای نگهبان به این لایحه افزود: طبق اصل ۸۵ قانون اساسی مجلس نمی‌تواند اختیار قانون‌گذاری خود را به شخص یا هیاتی واگذار کند و فقط در موارد ضروری می‌تواند وضع بعضی قوانین را به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض نماید.