دنیای اقتصاد - عادل آذر، رییس مرکز آمار ایران از بازگشایی سایت این مرکز برای اصلاح اطلاعات اقتصادی خانوار خبر داد و گفت: براساس دستورالعمل صادره سالی دو مرتبه سایت مرکز آمار بازگشایی می‌شود تا خانوارهایی که اطلاعات اقتصادی آنها تغییر کرده، بتوانند نسبت به اصلاح اطلاعات خود اقدام کنند. وی در عین حال ابراز امیدواری کرد کسانی که کد رهگیری دارند، ولی یارانه دریافت نکرده‌اند، بتوانند یارانه معوق خود را دریافت کنند. رییس مرکز آمار ایران تشریح کرد

جزئیات تغییرات اطلاعات اقتصادی خانوار

عادل آذر: امیدواریم افراد دارای کد رهگیری که یارانه نگرفته‌اند بتوانند معوقات خود را دریافت کنند

دنیای‌اقتصاد- همزمان با فعال شدن سامانه جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوار‌های کشور برای پرداخت یارانه نقدی رییس مرکز آمار ایران به سوال‌های رایج در این زمینه پاسخ داد. عال آذر در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر اظهار کرد: تحولات و تغییرات اطلاعات خانوارها مانند تولد، فوت، طلاق و ازدواج به طور مستمر از طریق سازمان ثبت احوال برای ما ارسال و در سامانه مرکز آمار اعمال می‌شود.

وی افزود: بر اساس مصوبه کارگروه تحول اقتصادی دولت، باید سالانه دو بار سامانه مرکز آمار ایران برای اصلاح اطلاعات اقتصادی در دسترس عموم قرار گیرد. وی گفت: پارسال در اردیبهشت و آذر این کار انجام شد و سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر معادل یک میلیون و ۳۰۰ هزار خانوار با مراجعه به این سایت اطلاعات خود را اصلاح یا ثبت‌نام جدید کردند.

آذر اظهار کرد: در این سایت دو نوع اصلاحات هویتی شامل شماره شناسنامه یا شماره ملی و اطلاعات اقتصادی مانند میزان درآمد یا تغییر نشان پستی قابل اصلاح است. رییس مرکز آمار ایران افزود: موارد تولد، فوت، ازدواج و طلاق از طریق ثبت احوال به طور الکترونیک برای مرکز آمار ایران ارسال می‌شود و با این حال خانوارها می‌توانند با مراجعه به این سامانه، ثبت این موارد را کنترل کنند، اما نیازی به مراجعه حضوری به مرکز آمار نیست.

آذر گفت: در صورتی که ازدواج انجام شده باشد باید افراد به عنوان خانواده جدید ثبت نام کنند و ابتدا باید افراد از خانوارهای قبلی حذف شده باشند. وی درباره کسانی که از قبل و با پرکردن فرم کاغذی اطلاعات اقتصادی خانوار کد رهگیری دریافت کردند، اما اجازه افتتاح حساب به آنان داده نمی‌شود، افزود: ممکن است هویت سرپرست یا اعضای برخی از این خانوارها در ثبت احوال تایید نشده باشد و اطلاعات آنان در سامانه مرکز آمار موجود نباشد.

آذر گفت: این افراد باید به سامانه مرکز آمار مراجعه کنند و اطلاعات خود را کامل کنند تا ما این اطلاعات را به سازمان هدفمندی یارانه‌ها بدهیم. وی افزود: اگر این خانوارها با مراجعه به سامانه متوجه شدند که اطلاعات آنان وجود ندارد باید اطلاعات خود را به عنوان یک خانوار جدید ثبت و به فرمانداری‌ها یا استانداری‌ها مراجعه کنند و کد رهگیری خود را به این مراجع بدهند تا اطلاعات آنان ثبت شود و برای ما بفرستند تا بتوانیم برای پرداخت معوقات آنان اقدام کنیم.

وی گفت: عده اندکی با این مشکل مواجه هستند و تاکنون ۱۳ هزار نفر در این زمینه اقدام کرده‌اند و مشکل آنان برطرف شده است. رییس مرکز آمار ایران درباره پرداخت معوقات یارانه‌ها گفت: تصمیم‌گیری در این زمینه برعهده کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت و اجرای آن با سازمان هدفمندی یارانه‌ها است. آذر افزود: ما به طور هفتگی اطلاعات را از طریق سازمان ثبت احوال راستی‌آزمایی می‌کنیم و به سازمان هدفمندی تحویل می‌دهیم و سیاست پرداخت با این سازمان است. وی گفت: امیدواریم افرادی که کد رهگیری دارند، اما اطلاعات آنان در سامانه ثبت نشده است بتوانند معوقات خود را دریافت کنند. آذر افزود: بیشترین مشکلات مراجعان، درخصوص میزان پرداخت و تعداد نفر است یا اینکه افراد نتوانسته اند حساب بازکنند که این مشکلات به حداقل رسیده است. رییس مرکز آمار ایران افزود: برخی از افراد نیز این دغدغه را دارند که آیا ازدواج و تولد فرزند آنها ثبت شده است یا نه که به این افراد می‌گوییم مطمئن باشند اطلاعات به طور مستمر ثبت می‌شود و نیازی به مراجعه به مرکز آمار نیست. به گفته آذر خانوارها می‌توانند با مراجعه به yaraneh.amar.org.ir اطلاعات اقتصادی خانوار خود را بررسی و در صورت نیاز اصلاح کنند. همچنین شماره پیامک ۳۰۰۰۰۰ برای اطلاع رسانی در این زمینه درنظر گرفته شده است. همچنین تلفن گویای ۰۲۱۸۵۸۷ پاسخگوی ابهام‌ها در این زمینه است.

سامانه ثبت‌نام و اصلاح اطلاعات اقتصادی خانوار از سوی دیگر با آغاز مرحله چهارم طرح جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوارهای کشور از روز شنبه، خانوارها با مراجعه به سامانه yaraneh.amar.org.ir به موارد زیر برخورد می‌کنند.

موارد مربوط به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها (وزارت رفاه و تامین اجتماعی) در صورتی که در این مرحله یا مراحل قبلی ثبت نام کرده و هنوز یارانه خود را دریافت نکرده‌اید، در صورتی که تاکنون شماره حساب خود را به سامانه رفاهی معرفی نکرده‌اید، در صورتی که مشکل شماره حساب شما در بانک‌های عامل حل نشده است، در صورتی که یارانه واریز شده به حساب شما با تعداد اعضای خانوار هماهنگی ندارد می‌توانید به نشانی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها : تهران، خیابان آفریقا، پایین‌تر از چهارراه جهان کودک، کوچه ناوک مراجعه کنید.

موارد مربوط به سازمان ثبت احوال

در صورتی که از زمان ثبت نام خانوار شما در سامانه اینترنتی اطلاعات خانوار مرکز آمار ایران یکی از چهار واقعه تولد، فوت، ازدواج یا طلاق رخ داده و هنوز در این سامانه ثبت نشده است یا یکی از وقایع مذکور تا قبل از شروع مرحله بعدی این طرح در خانوار شما رخ دهد لازم است ابتدا به سامانه اینترنتی اطلاعات خانوار مرکز آمار ایران مراجعه و از ثبت واقعه که توسط سازمان ثبت احوال کشور در این سامانه اعمال شده است، اطمینان حاصل کنید و در صورتی که واقعه مورد نظر، در سامانه مرکز آمار ایران ثبت نشده باشد، باید نسبت به اعمال تغییرات مذکور در این سامانه اقدام کنید.

در برخی موارد مشاهده شده است که سازمان ثبت احوال کشور، به اشتباه برخی از افراد زنده را فوت شده اعلام می‌کند. در صورتی‌که با چنین موضوعی در سامانه اطلاعات خانوار مواجه شدید، به سازمان ثبت احوال محل اقامت خود مراجعه کنید.

موارد مربوط به فرمانداری‌ها

در صورتی که پیشتر در سامانه اطلاعات خانوار ثبت نام کرده‌اید و سرپرست خانوار شما به هر دلیل غایب یا فاقد صلاحیت سرپرستی و دریافت یارانه خانوار است، در صورتی که در خصوص نحوه دریافت یارانه در خانوار شما اختلاف وجود دارد، اگر در اثر وقوع طلاق در خانوار و موضوع حضانت یا کفالت فرزندان دچار مشکل هستید، اگر یکی از اعضای خانوار شما به اشتباه در خانوار دیگری ثبت شده است، لازم است به فرمانداری شهرستان محل اقامت خود مراجعه و مدارک مربوطه را برای رفع مشکل ارائه کنید.

موارد مربوط به مرکز آمار ایران

در صورتی که به هر دلیل خانوار شما به ۲ یا چند خانوار تجزیه شده و مایل به تجمیع آنها هستید یا در صورتی که با کاهش یا افـزایش بی‌دلیل تعـداد اعضای خـانوار خود مواجه هستید لازم است به سامانه اینترنتی اطلاعات خانوار مرکز آمارایران ‌مراجعه کنید.

عکس: نگارمتین‌نیا