فیروزآبادی: می‌بندیم اگر منافعمان به خطر بیفتد
دنیای اقتصاد- رییس ستاد کل نیروهای مسلح در واکنش به طرح مسدود شدن تنگه هرمز که از سوی برخی نمایندگان مجلس تدوین شده است، گفت: به عنوان یک فرمانده ارشد نظامی اعلام می‌کنم که ما «طرح بستن تنگه هرمز» را داریم؛ چراکه یک نظامی باید برای هر موضوع طرحی داشته باشد. سردار فیروزآبادی در عین حال، تنگه هرمز را از مهم‌ترین شاهراه‌های دنیا دانست و افزود: ما چون با عقلانیت عمل می‌کنیم این شاهراه را نمی‌بندیم و دچار اختلال نمی‌کنیم؛ مگر اینکه منافعمان به خطر بیفتد.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح مطرح کرد
شرط انسداد تنگه هرمز توسط ایران
سردار فیروزآبادی: این شاهراه مهم را نمی‌بندیم؛ مگر اینکه منافعمان به خطر بیفتد
دنیای‌اقتصاد- سردار سرلشگر سیدحسن فیروزآبادی، رییس ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه «برای بستن تنگه هرمز طرح داریم»، اعلام کرد: «ما این شاهراه مهم را نمی‌بندیم و دچار اختلال نمی‌کنیم». همزمان علی لاریجانی رییس مجلس گفت: «طرح بستن تنگه هرمز هنوز به طور رسمی تهیه نشده است.» درهمین حال، حسین نقوی حسینی،عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس خبر داد که «احتمالا طرح انسداد تنگه هرمزبعد از تعطیلات دو هفته‌‌ای مجلس تقدیم هیات رییسه خواهد شد.» اما اسماعیل کوثری، از دیگر اعضای این کمیسیون تصریح کرد که «اجرایی شدن این طرح در گرو نظر کارشناسی نیروهای مسلح است.» سردار فیروزآبادی در حاشیه همایش بین‌المللی دکترین مهدویت، در جمع خبرنگاران درباره طرح بستن تنگه هرمز که از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس ارائه شده است، با بیان اینکه «نمایندگان مجلس، نمایندگان ملت هستند و هر سخن و امضای آنها نشان‌دهنده پیام و رای ملت ایران است»، گفت: به عنوان یک فرمانده ارشد نظامی اعلام می‌کنم که ما «طرح بستن تنگه هرمز» را داریم؛ چراکه یک نظامی برای هر موضوع باید طرحی داشته باشد، ولی این کار را نمی‌کنیم، مگر اینکه منافع ما به خطر بیفتد. به گزارش ایسنا، وی اضافه کرد: تنگه هرمز از مهم‌ترین شاهراه‌های دنیاست و برای دنیا اهمیت دارد و ما چون با عقلانیت عمل می‌کنیم و این را از مکتب شیعه آموخته‌ایم، این شاهراه را ـ که مجرای عبور انرژی دنیا است ـ نمی‌بندیم و دچار اختلال نمی‌کنیم، مگر اینکه منافع ما به خطر بیفتد. همانطور که پیش از این هم گفته بودیم، کنترل ما بر تنگه هرمز هوشمندانه و عاقلانه است. رییس ستادکل نیروهای مسلح همچنین درباره رزمایش اخیر سپاه اظهار کرد: ما هیچ کشوری را در دنیا تهدید نمی‌کنیم، مگر اینکه آنها قصد تهدید ما را داشته باشند. رزمایش ما نیز همانطور که از اسمش پیدا بود، رزم آزمایشی بود و در آن تجهیزات، مهمات، مهندسی علمی، رزمندگان و قدرت دقت سلاح‌های ما آزمایش شد. ما هیچ رزمایشی را بدون طراحی عملیات انجام نمی‌دهیم.
لاریجانی: طرح انسداد هنوز رسمی نیست
علی لاریجانی،رییس مجلس اما درباره تلاش تعدادی از نمایندگان مجلس در تدوین طرحی برای بستن تنگه هرمز گفت:‌ نمایندگان می‌توانند در تمامی امور داخلی و خارجی اظهارنظر کنند و ممکن است طرحی برای بستن تنگه هرمز نیز ارائه کنند که این جزو حقوقشان است. لاریجانی که در حاشیه مراسم تودیع و معارفه دادستان دیوان محاسبات سخن می‌گفت،در پاسخ به سوالی درباره تهیه طرح دو فوریتی بستن تنگه هرمز از سوی تعدادی از نمایندگان گفت: برخی از نمایندگان چنین طرحی را تدوین کردند، اما هنوز درمسیر بررسی قرار نگرفته است، البته این جزء حقوق نمایندگان به شمار می‌آید.
رییس قوه مقننه در عین حال اظهار کرد:‌ البته اگر این طرح به صورت رسمی تهیه شد، باید در پروسه کاری مجلس و کمیسیون‌های مربوطه قرار گیرد و مشخص شود که چگونه خواهد بود. لاریجانی در پاسخ به اینکه شما با این طرح موافق هستید؟ گفت: این موضوع خیلی نیازمند اظهارنظر نیست.
تقدیم طرح بعد از تعطیلات مجلس
در همین حال، حسین نقوی حسینی، عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس با اشاره به امضای بیش از 100 نماینده برای طرح بستن تنگه هرمز، گفت: احتمالا این طرح بعد از تعطیلات دو هفته‌‌ای مجلس تقدیم هیات رییسه خواهد شد.
نقوی حسینی با بیان اینکه این طرح هنوز به هیات‌رییسه مجلس تقدیم نشده است، اظهار کرد: کلیت این طرح این است که جمهوری اسلامی باید در مقابله با تحریم غربی‌ها نسبت به بستن تنگه هرمز اقدام کند.
سخنگوی کمیسیون سیاست خارجی مجلس همچنین تاکید کرد که هنوز در این کمیسیون در خصوص این طرح اظهار نظری نشده است.
تصویب پس از هماهنگی با نیروهای مسلح
اسماعیل کوثری، دیگر عضو این کمیسیون اما در گفت‌وگو با سایت خبری «عصر ایران» در پاسخ به اینکه «نظر شما درباره ایده این طرح چیست؟» تصریح کرد: ما گفته‌ایم اگر زمانی برسد که ایران نتواند نفت صادر کند، حتما تنگه هرمز را می‌بندیم. اما فعلا که مشکلی برای صادرات نفت نداریم. الان اروپا ایران را تحریم کرده و این تحریم به ضرر خود اروپاست.
وی اضافه کرد: چون این طرح باید از سوی نیروهای مسلح اجرا شود، قاعدتا زمانی تصویب می‌شود که مجلس از نظر کارشناسی نیروهای مسلح مطلع باشد. اجرایی شدن این طرح در گرو نظر کارشناسی نیروهای مسلح است.
به دنبال ارتقای امنیت تنگه‌هرمز
محمدحسن ابوترابی فرد، نایب رییس اول مجلس هم در این باره تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال ارتقای امنیت منطقه و تنگه هرمز است. به گزارش ایسنا، ابوترابی فرد درحاشیه همایش بین‌المللی مهدویت درباره رزمایش اخیر سپاه گفت: این رزمایش در جهت افزایش اختیارات نظام برای دفاع از تمامیت ارضی کشورمان بوده است، امروز جمهوری اسلامی از اقتدار نظامی بالایی برخوردار است و قدرت دفاعی ما توانسته قدرت نظامی آمریکا در منطقه را مهار کند و این رزمایش‌ها نیز در راستای تقویت توان دفاعی ما بود.
عراق: تنگه هرمز را نبندید
دولت عراق از ایران خواست تا تنگه هرمز را نبندد. به گزارش ایسنا، سخنگوی رسمی دولت عراق در گفت‌وگو با روزنامه الصباح ـ چاپ بغداد ـ با بیان اینکه ایران حق ندارد تنگه هرمز را به روی تجارت جهانی ببندد، گفت که این کشور باید با گفت‌وگو و تفاهم، اختلافاتش را با جامعه جهانی حل و فصل کند.
وی ادامه داد: ایران حق ندارد تنگه هرمز را ببندد؛ چرا که در بین کشورهای حوزه خلیج فارس، عراق بیشترین زیان را متحمل خواهد شد. دباغ افزود: از ایران خواستیم تا از این گزینه (بستن تنگه هرمز) استفاده نکند و با گفت‌وگو و تفاهم به حل اختلافات بپردازد. سخنگوی دولت عراق همچنین گفت: بستن این گذرگاه آبی موجب توقف کامل صادرات نفتی عراق از مناطق جنوبی این کشور که به 7/1 میلیون بشکه در روز می‌رسد، خواهد شد.
عکس: خبرگزاری فارس