معاون اول: راه دور زدن تحریم‌ها را پیدا می‌کنیم
عکس: خبرگزاری فارس، مهدی مریزاد

در مراسم رونمایی رسمی از گزارش جدید آنکتاد اعلام شد
رحیمی: راه دور زدن تحریم‌ها را پیدا می‌کنیم
وزیر اقتصاد : جاذبه‌های ایران بر اشکال تراشی‌ها غلبه می‌کند
دنیای‌اقتصاد- زهرا واعظ: در شرایطی که دور تازه‌ای از تحریم‌های نفتی و بانکی یک جانبه غرب علیه ایران آغاز شده است، مقامات اقتصادی کشورمان از رشد دو برابری سرمایه‌گذاری خارجی در ایران به‌رغم این تحریم‌ها خبر دادند. محمدرضا رحیمی معاون اول رییس‌جمهور دیروز در مراسم اعلان و انتشار رسمی گزارش جهانی سرمایه‌گذاری سال 2012 کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل متحد (UNCTAD) به تحریم‌ها «درود» گفت؛ چرا که به‌زعم وی موجب سازندگی در کشور شده است. وی همچنین با تاکید بر وجود مشکلات در کشور اذعان کرد: تاکنون روزانه 2 میلیون بشکه نفت صادر می‌کردیم که آقایان زحمت کشیدند و نفت را ازما نخریدند، ما هم آن را ذخیره می‌کنیم برای آیندگان. رحیمی گفت مصمم هستیم که مردم عزیز ما به زحمت نیفتند و راه دور زدن تحریم‌ها را پیدا می‌کنیم.
شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد نیز در این مراسم رشد سرمایه‌گذاری در کشورمان را غلبه جاذبه‌های ایران به اشکال تراشی‌ها و دروغ پراکنی‌ها عنوان کرد و گفت: اگر نباشد یارگیری‌های سیاسی کشورهایی که نمی‌توانند رشد کشورهای مستقل را ببینند، حتما جایگاه ایران جزو ۲۰ اقتصاد برتر دنیا خواهد بود.
سخنران ابتدایی این مراسم هم بهروز علیشیری رییس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی بود که ضمن ارائه گزارش عملکرد این سازمان در جذب سرمایه خارجی از رشد 14 درصدی جذب سرمایه خارجی توسط ایران در چند سال اخیر خبر داد. گزارش تازه کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل متحد (آنکتاد) که دوروز قبل در «دنیای‌اقتصاد» منتشر شد، از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی 15/4 میلیارد دلاری در ایران طی سال ۲۰۱۱ خبر داده بود که نسبت به سال قبل از آن رشدی 7/13 را نشان می‌داد.
رحیمی: نفت نخرند برای آیندگان ذخیره می‌کنیم
اما معاون اول رییس‌جمهوردر مراسم رونمایی داخلی این گزارش، اعلام کرد که 20 درصد از کل موجودی 30 میلیارد دلار صندوق توسعه ملی (یعنی بیش از شش میلیارد دلار) با مجوز مجلس برای اعطای وام به سرمایه‌گذاران خارجی اختصاص می‌یابد. محمدرضا رحیمی افزود: از همه سرمایه‌گذاران خارجی و ایرانیان خارج از کشور دعوت می‌کنیم تا از فرصتی که دولت برای استفاده از صندوق توسعه ملی و اعطای تسهیلات ارزی برای آنها ایجاد کرده است برای سرمایه‌گذاری در ایران استفاده کنند.
رحیمی که در جمع گروهی از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و جمعی از مسوولان مختلف کشور سخن می‌گفت، همچنین با اعلام این خبر که استانداران در هفته آینده اختیارات بیشتری را از دولت خواهند گرفت، گفت: باید ساختارها را در مسیر جذب سرمایه‌های خارجی اصلاح کنیم و با اعطای اختیارات بیشتر به استانداران و گمرکات کشور، دیوانسالاری‌های بی‌مورد را در برابر مسیر سرمایه‌گذاری‌های خارجی تسهیل کنیم. وی افزود: ۳۱ استاندار در کشور وجوددارد که اگر هر کدام ۱۰ سرمایه‌گذار خارجی بیاورند ۳۱۰ سرمایه‌گذار وارد می‌شوند و اگر نصف آن در کشور بمانند، رقم قابل توجهی جذب خواهدشد.
وی از عقب‌نشینی دو کشور از تحریم ایران درباره قطعات پژو و خرید نفت پس از تهدید ایران به قطع روابط اقتصادی خبر داد و گفت: در شرایطی که تنها 10 درصد اقتصاد به نفت وابسته است اگر هم تحریم نفتی اتفاق افتد باعث خودکفایی و افزایش توان تولید داخل می‌شود.
رحیمی افزود: تحریم‌ها باعث شده همه مسوولان در یک صف قرار گرفته و اختلافات داخلی را کنار بگذارند؛ حال ممکن است عده‌ای در داخل بگویند مرغ گران شده یا بیکاری وجود دارد.
وابستگی به نفت کمتر از یارانه نقدی
وی افزود:‌ از کل اقتصاد ما ۱۰ درصد وابسته به نفت است که اگر این ۱۰ درصد را در قیمت هر بشکه نفت حتی ۹۰ دلاری ضرب کنیم و تقسیم بر کل ملت ایران نماییم، رقمی خیلی پایین‌تر و کمتر از یارانه ماهانه یک نفر در هر خانوار خواهد بود.
معاون اول رییس‌جمهور تحریم‌های غرب علیه ایران را جنگی ناجوانمردانه خواند و گفت:‌ تحریم‌ها ممکن است ما را کمی عقب اندازد اما من می‌گویم درود بر تحریم که باعث شده ما کمی به خود فشار آورده و اقتصاد کشور را بسازیم.
اعطای جایزه برای جذب سرمایه‌های خارجی
معاون اول رییس‌جمهور همچنین در حاشیه این مراسم اعلام کرد: هر فردی از هر جای دنیا، ایرانی یا غیرایرانی، اگر بتواند برای ایران سرمایه خارجی جذب کند، مشمول دریافت جایزه خواهد شد. رحیمی در جمع خبرنگاران افزود: ارائه جایزه برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی همانند جوایز صادراتی است. وی گفت: از همه ایرانیان مقیم خارج از کشور، خارجیان، سرمایه داران و دوستداران ایران دعوت کرده‌ایم که در ایران سرمایه‌گذاری کنند و برای حمایت از آنها نیز سود سرمایه‌هایشان را تضمین می‌کنیم.
حسینی: جذب سرمایه مان ۲ برابر شده
وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در این مراسم از رشد 2 برابری جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران در زمان شدیدترین تحریم‌ها خبر داد و گفت: حجم اقتصاد ایران بر اساس شاخص برابری قدرت خرید به ۱۰۰۰ میلیارد دلار رسیده است و هفدهمین موقعیت اقتصادی در جهان را کسب کرده است. حجم اقتصاد ایران از نظر شاخص برابری قدرت خرید از استرالیا، هلند و آفریقای جنوبی که هر کدام در قاره‌های خود کشور شاخصی هستند بالاتر است. حسینی گفت: حجم سرمایه‌گذاری خارجی در ایران ظرف 4 سال، 2 برابر افزایش یافته و به 1/4 میلیارد دلار رسیده است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: اگر برخی از کشورها که به صورت خفت‌بار در گروه کشورهای ۲۰ یا ۲۰+۵ قرار گرفته‌اند، از پیشرفت ایران جیغ می‌زنند، مشکلی نیست؛ اما مشکل آنجا است که برخی افراد در داخل نیز از پیشرفت ایران ناراحت هستند.وی یکی از مشکلات اقتصاد ایران را پایین بودن بهره‌وری سرمایه‌ اعلام کرد و گفت: پایین بودن بهره‌وری به دلیل رویکرد تفرق به جای تلفیق منابع در اجرای پروژه‌ها است و برخی از مدیران برای اجرای پروژه فقط به منابع خزانه چشم دوخته‌اند در حالی که باید از سایر منابع نیز استفاده شود.
جزئیات جذب سرمایه خارجی در سال گذشته
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی از جذب ۱/۴ میلیارد دلار سرمایه خارجی در سال ۹۰ (معادل ۲۰۱۱ میلادی) خبر داد و گفت:‌ میزان تصویب پروژه‌ها در سال گذشته ۳/۵ میلیارد دلار بوده است. بهروز علیشیری در توضیح ۱۰ کشور عمده سرمایه فرست در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ به آلمان، جزایر ویرجین، چین، روسیه، سوئیس، هنگ‌کنگ، فرانسه، بریتانیا، ژاپن و ایالات‌متحده اشاره کرد و افزود: نقطه اصلی تمرکز ما روی کشورهایی است که نزدیکی سیاسی با ایران دارند و شرکت‌های آ‌نها علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران هستند. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: در سال ۲۰۱۱ حجم سرمایه‌گذاری خارجی ایران ۴ میلیارد و ۱۵۲ میلیون دلار بود. وی ۶۲ درصد کل سرمایه‌گذاری مستقیم ایران را در نفت و گاز دانست و گفت: بخش صنعت جدا از معدن رتبه دوم به میزان ۱۸ درصد را داشته که برابر ۷۷۰ میلیون دلار است. این مقام مسوول در وزارت اقتصاد افزود: استان فارس بدون احتساب نفت و گاز در سال ۹۰ به میزان ۳۹۰ میلیون دلار جذب سرمایه خارجی داشته که رتبه اول کشور محسوب می‌شود و استان گیلان با ۲۱۲ میلیون دلار دومین استان، تهران با ۱۳۵ میلیون دلار سوم، کرمان با ۱۳۰ میلیون دلار چهارم، مازندران با ۱۲۴ میلیون دلار پنجم، آذربایجان شرقی با ۱۲۱ میلیون دلار ششم، زنجان با ۱۱۶ میلیون دلار هفتم و همدان با ۱۰۳ میلیون دلار هشتم شد. وی ۱۰ درصد از کل ورودی سرمایه‌گذاری خارجی کشور در سال گذشته را از جذب سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور دانست و اظهار کرد: نسبت به سال پایه ۲۰۰۶ ایران دارای رشد مستمر جذب سرمایه خارجی است. وی بیان کرد: تغییر ساختار سازمان سرمایه‌گذاری در چند ماه آینده صورت می‌گیرد و هم‌اکنون ستادهای سرمایه‌گذاری در استان‌ها به ریاست استانداران برای رسیدگی به شکایات سرمایه‌گذاران فعال است. وی عملکرد سه ماه اول سال جاری را تعریف ۵/۲ میلیارد دلار پروژه سرمایه‌گذاری اعلام کرد و گفت: ‌این میزان بیش از ۵۰ درصد کل سرمایه‌گذاری سال گذشته است.
عکس: خبرگزاری فارس