دنیای اقتصاد- به دنبال گفت‌وگوی تلفنی هلگا اشمیت، معاون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی، دو طرف با برگزاری نشست معاونان گروه ایران و ۱+۵ در استانبول توافق کردند. نشستی که قرار است سوم مردادماه برگزار شود تا دستور کار دور بعدی گفت‌وگوهای سعید جلیلی و کاترین اشتون تدوین و پیشنهاد شود. به گفته سخنگوی کاترین اشتون «هدف این نشست بررسی چگونگی کم کردن شکاف‌های موجود در مواضع طرفین و چگونگی پیشبرد فرآیند گفت‌وگوها رو به جلو است.» باقری و اشمیت پس از گفت‌وگویی تلفنی تصمیم گرفتند

مذاکره معاونان جلیلی و اشتون؛ سوم مرداد

دنیای‌اقتصاد- مجید اعزازی: یک هفته پس از برگزاری نشست هیات‌های کارشناسی ایران و ۱+۵ در استانبول، طرفین توافق کردند تا علی باقری، معاون دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و هلگا اشمیت معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سوم مردادماه سال جاری در استانبول دیدار کنند و درباره دستور کار دور بعدی گفت‌وگوهای ایران و۱+۵ به گفت‌وگو بنشینند.

نمایندگان ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین به علاوه آلمان) در آخرین نشست خود در روزهای ۲۹ و ۳۰ خردادماه سال جاری در مسکو توافق کردند تا گفت‌وگوهایشان در سطح کارشناسی ادامه یابد و در پی آن نشست معاونان برگزار شود و در نهایت مذاکره کنندگان ارشد دوباره دور میز مذاکره گرد هم آیند. به این ترتیب، نخستین نشست کارشناسی در ۱۳ تیرماه در استانبول برگزارشد. نشستی که بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا طی آن «۱+۵ جزئیات بیشتری را از پیشنهادی که در بغداد به ایران ارائه شده بود، ارائه کرد؛ ایران نیز جزئیات بیشتری از پیشنهادش را مطرح کرد و کارشناسان مواضع مربوط به برخی موضوع‌های فنی را بررسی کردند.» این نشست اما با توافق بر سر ادامه مباحث از سوی معاونان سعید جلیلی و کاترین اشتون پایان یافت. و چین و روسیه آن را «توام با پیشرفت» و نشانه ورود مذاکرات به «مرحله سازنده» خواندند.

در تازه ترین رویداد، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اعلام کرده است که به دنبال گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه (۱۹ تیرماه) هلگا اشمیت، معاون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی دو طرف با برگزاری نشست معاونان در استانبول توافق کردند. به گزارش ایسنا، قرار است در این نشست دستور کار دور بعدی گفت‌وگوهای سعید جلیلی و کاترین اشتون تدوین و پیشنهاد شود.

کاهش اختلافات؛ هدف نشست معاونان

در این میان، مایکل مان، سخنگوی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای با اشاره به نشست آتی معاونان جلیلی و اشتون، هدف این دیدار را بررسی چگونگی کاهش اختلافات طرفین اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از آسوشیتدپرس، مان در این بیانیه افزود: هدف این نشست بررسی چگونگی کم کردن شکاف‌های موجود در مواضع طرفین و چگونگی پیشبرد این فرآیند رو به جلو است. در بیانیه وی آمده است که پس از دیدار آنها تماسی میان کاترین اشتون و سعید جلیلی صورت خواهد گرفت.

جزئیات ۵ پیشنهاد ایران به ۱+۵

یک روز پس از برگزاری نشست کارشناسی ایران و ۱+۵ در استانبول اما هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد متن ۱۰ صفحه‌ای سند پیشنهادی ایران به گروه ۱+۵ در مذاکرات هسته‌ای مسکو (۲۹و۳۰ خردادماه) را در اختیار عده‌ای از کارشناسان در آمریکا قرار داد. سندی که مهم‌ترین بخش آن به پیشنهادهای پنج گانه هسته‌ای ایران اختصاص یافته است. پیش از نشست مسکو طرفین دو بار در تاریخ‌های ۳ و ۴ خردادماه در بغداد و ۲۶ فروردین ماه در استانبول ترکیه با یکدیگر دیدار و گفت و گو کرده بودند.

ایران در گام اول پیشنهادهای پنج گانه هسته‌ای خود اظهارکرده است: «جمهوری اسلامی ایران بار دیگر به تعهدات خود بر اساس ان.پی.تی تاکید کرده و بر اساس فتوای رهبر عالی‌قدر خود علیه تسلیحات هسته‌ای، مخالفت خود را با چنین سلاح‌هایی اعلام ‌می‌کند» و در مقابل از ۱+۵ خواسته است تا «بر اساس بند ۴ ان.پی.تی، حقوق هسته‌ای ایران، به خصوص فعالیت‌های غنی‌سازی آن را به رسمیت بشناسد و آن را به طور صریح اعلام ‌کند.» ایران در گام دوم تصریح کرده است: «جمهوری اسلامی ایران به گونه‌ای شفاف، با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در مورد وجود «جنبه‌های نظامی احتمالی» در برنامه هسته‌ای خود همکاری خواهد کرد» و در مقابل «۱+۵» در راستای شفاف کردن مقاصد خود، تمامی تحریم‌های یکجانبه و چندجانبه علیه ایران را (خارج از چارچوب شورای امنیت) فسخ خواهد کرد.»

بر این اساس، در گام سوم «جمهوری اسلامی ایران برای تامین سوخت غنی‌شده مورد نیاز برای رآکتور هسته‌ای تهران با ۱+۵ همکاری خواهد کرد» و «۱+۵ به خاطر ایجاد اعتماد در زمینه مقاصد خود، تحریم‌ها را لغو و پرونده هسته‌ای ایران را از دستور کار شورای امنیت سازمان ملل خارج خواهد کرد.»

گام چهارم «تقویت همکاری در زمینه منافع دوجانبه» نامگذاری شده که براساس آن«طرفین به منظور افزایش اعتماد و اطمینان و محقق کردن منافع یکدیگر موافقت خواهند کرد تا همکاری‌های خود را در موضوعات زیر آغاز کرده و آنها را افزایش دهند. اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران: طراحی و ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای و رآکتورهای تحقیقاتی. اولویت‌های ۱+۵: رآکتورهای تحقیقاتی آب سبک، ایمنی و امنیت هسته‌ای، هم‌جوشی هسته‌ای.»

در گام پنجم نیز «طرفین در راستای هدف گسترش دادن ابعاد اطمینان و اعتماد خود و انجام دادن فعالیت‌هایی در زمینه منافع مشترکشان در حوزه‌های غیرهسته‌ای، توافق خواهند کرد تا همکاری‌های خود را در موضوعات «منطقه‌ای به خصوص سوریه و بحرین» به عنوان اولویت‌های ایران و «مبارزه با راهزنان دریایی و مواد مخدر» به عنوان اولویت‌های ۱+۵ آغاز کنند.