سفر غیر منتظره صالحی به امارات

فکر نمی‌کنم زمان بستن تنگه هرمز فرا برسد

خبرگزاری وام از سفر غیرمنتظره علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه ایران به امارات در روز دوشنبه برای گفت‌و‌گو با مقامات اماراتی خبر داد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری وام، صالحی روز دوشنبه در سفری به امارات در خصوص «راه‌های تقویت روابط دو جانبه» و «موضوعات مورد علاقه دو طرف» با شیخ منصور بن زائد آل نهیان، معاون نخست‌وزیر امارات مذاکره کرد. همچنین شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، معاون رییس دولت امارات و حاکم دبی نیز با صالحی دیدار کرد و دو طرف با یکدیگر درباره برخی مسائل مورد علاقه دو کشور، راه‌های توسعه آن و تقویت امنیت و ثبات در منطقه با یکدیگر گفت‌و گو کردند. بنا بر اعلام این خبرگزاری، وزیر خارجه ایران در این سفر با شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، همتای اماراتی خود نیز دیدار کرد و طرفین در خصوص برخی مسائل مورد توجه دو کشور به ویژه روابط دوجانبه، راه‌های تقویت و توسعه آن در حوزه‌های مختلف به بحث و تبادل نظر پرداختند. بنابراین گزارش، در این مذاکرات تحولات جاری در منطقه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بررسی قرار گرفت.

توضیح مهمانپرست درباره سفر صالحی

در همین رابطه رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه به خبرگزاری فارس گفت: آقای صالحی در مسیر بازگشت از توکیو (محل برگزاری یک نشست بین‌المللی درباره افغانستان) توقفی در امارات داشت که در این فرصت دیدارهایی با مقامات اماراتی انجام و رایزنی‌هایی در خصوص مسائل دوجانبه، ایرانیان مقیم امارات و تحولات منطقه صورت گرفت.

آمادگی ایران برای مذاکره درباره غنی‌سازی ۲۰ درصد

وزیر خارجه ایران اما در جریان سفر خود به امارات در مصاحبه با رویترز با اشاره به موضوع هسته‌ای ایران و گفت‌وگوهای تهران با ۱+۵ گفت: تداوم وضعیت بن‌بست به نفع جامعه جهانی، ایران و منطقه نیست. ایران آماده گفت‌وگو درباره غنی‌سازی ۲۰ درصد است، اما باید این مساله به شیوه‌ای درست و دو جانبه باشد. وزیر خارجه ایران افزود: اگر نیاز ایران به سوخت رآکتورهای خود جهت تولید ایزوتوپ‌های دارویی به‌طور کامل برطرف شود، آنگاه ایران آماده گفت‌وگو برای توقف غنی‌سازی درجه بالا است.

صالحی: بستن تنگه هرمز مشروط است

وی همچنین بستن تنگه هرمز از سوی ایران را منوط به شرایطی دانست و گفت: فکر نمی‌کنم چنین زمانی فرا برسد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی استار چاپ لبنان، صالحی افزود: احتمالا افرادی که این ایده [بستن تنگه هرمز] را پیشنهاد داده‌اند در ذهن خود این را در نظر دارند که اگر به هر دلیلی از دسترسی ایران به خلیج‌فارس ممانعت به عمل آید، آنگاه ایران به شیوه‌ای مناسب پاسخ دهد. وی ضمن بعید دانستن افزایش تنش‌ها در خلیج‌فارس و بروز مشکل در دسترسی ایران به این آبراهه گفت: من فکر نمی‌کنم که هرگز چنین زمانی فرا برسد.