کوفی عنان در تهران

عکس: ایسنا، امیر پورمند کوفی‌عنان پس از دیدار با علی اکبر صالحی در تهران خواستار شد

نقش‌آفرینی ایران در توقف خشونت‌های سوریه

دنیای اقتصاد- علی طجوزی: همزمان با دومین سفر کوفی عنان، نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه به تهران در ماه‌های گذشته، روسیه خواستار برگزاری نشستی جدید در رابطه با سوریه با حضور متحدین این کشور نظیر ایران شد و تاکید کرد که گفت‌و‌گو‌ها نباید درباره سرنوشت بشار اسد تصمیم‌گیری کند.

پیش از این، در روز ۱۰ تیرماه نشستی به پیشنهاد روسیه در ژنو برگزار شد. نشستی که به دلیل مخالفت آمریکا، ایران در آن حضور نداشت. دیروز اما کوفی عنان در تهران با علی اکبر صالحی، وزیر خارجه و سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره وضعیت بحران سوریه به گفت و گو نشست. وی که پس از ملاقات با بشار اسد در دمشق به تهران آمده بود، بار دیگر بر لزوم نقش آفرینی ایران در تحولات سوریه و توقف خشونت‌ها در این کشور تاکید کرد. مقامات تهران نیز دوباره بر حل دیپلماتیک بحران سوریه و خودداری کشورهای دیگر از ارسال سلاح به این کشور صحه گذاشتند.

وزیر خارجه ایران که روز دوشنبه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز گفته بود «باید به ملت سوریه آزادی داد تا در انتخابات دو سال دیگر خود رییس‌جمهور کشورشان را انتخاب کنند» پس از دیدار دیروز با عنان نیز گفت: موضع ایران درباره سوریه کاملا روشن است. مردم سوریه مانند هر ملت دیگری حق برخورداری از حقوق اساسی و مدنی در یک جامعه را دارند، حق انتخابات آزاد، حق تعدد احزاب و آزادی، دموکراسی و استقلال از حقوق مردم سوریه است.

هشدار درباره دخالت‌های نابجا در سوریه

صالحی اضافه کرد: متاسفانه دخالت‌های نابجای دیگران باعث شده که شرایط همچنان در سوریه بحرانی بماند، با وجود اینکه آقای بشار اسد اقدامات سازنده‌ای را در جهت تامین خواسته‌های مردم سوریه انجام داده است. وزیر خارجه تاکید کرد: بدتر شدن شرایط یقینا در جهت منافع هیچ کشوری در منطقه نخواهد بود و توصیه ما به کشورهای منطقه این است که با احتیاط کامل عمل کنند که یک اقدام و تصمیم اشتباه ممکن است منجر به فاجعه‌ دامنگیر در منطقه شود که نه به صلاح منطقه است و نه به صلاح جامعه بین‌المللی.

رییس‌جمهور سوریه را باید مردم انتخاب کنند

وزیر خارجه کشورمان روز دوشنبه نیز گفته بود: باید به ملت سوریه آزادی داد تا در انتخابات ۲۰۱۴ خود رییس‌جمهور کشورشان را انتخاب کنند. به گزارش ایسنا، صالحی در جریان سفر غیرمنتظره خود به امارات ، در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز افزوده بود: سایر کشورها نیز باید تا آن زمان (۲۰۱۴) از هرگونه دخالتی که منجر به خونریزی شود، بپرهیزند. وی اظهار کرده بود: حاکمی که ابدی باشد، وجود ندارد. از این رو این مساله درباره بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه هم صادق است و انتخابات ریاست‌جمهوری اوایل ۲۰۱۴ برگزار خواهد شد. از این رو باید بگذاریم تا مسائل روند طبیعی خود را طی کنند.

عنان: به دنبال حمایت و همکاری ایران هستیم

کوفی عنان اما دیروز در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با صالحی با بیان اینکه باید گفت‌وگوهای سیاسی بین سوری‌ها انجام شود تا خودشان در مورد آینده‌شان تصمیم‌گیری کنند، گفت: تجربه من نشان می‌دهد که ایران می‌تواند نقش مثبتی داشته باشد. به رویکرد‌ دیگر کشورها اعتقادی ندارم. نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه گفت: روز دوشنبه در سوریه بودم و بحث‌های مفصلی با آقای بشار اسد انجام دادم، من به دنبال حمایت و همکاری ایران هستم تا در تلاش‌های خود موفق باشم و بتوانم این بحران را به صورت صلح‌آمیز حل کنم و همیشه در این مسوولیت مورد تشویق و همکاری وزیر خارجه و دولت جمهوری اسلامی ایران بوده‌ام و امیدوارم بتوانم همکاری‌ها را ادامه دهم تا بتوانیم مشکل را حل کنیم. عنان افزود: اگر ما تلاش واقعی انجام ندهیم این موضوع می‌تواند به صورت بحرانی توسعه پیدا کند و به کل منطقه کشیده شود؛ موضوعی که برای هیچ کدام از ما خوشایند نیست. وی همچنین در پاسخ به این پرسش که مشکل اصلی در روند صلح سوریه چیست و شما بر نقش مثبت ایران در مناقشه سوریه تاکید می‌کنید، اما چرا دیگران این نقش را انکار می‌کنند؟ گفت: ایران نقش مثبتی را ایفا می‌کند. روند سیاسی باید آغاز شود و تمام گروه‌ها را به پای میز مذاکره بکشاند. در طرح شش ماده‌ای که اعلام شد این یکی از نکات کلیدی بود که باید تمام افرادی که دستگیر شده اند، آزاد شوند، خشونت‌ها پایان یابد و اقدامات انسان‌دوستانه انجام شود. باید گفت‌وگوهای سیاسی بین سوری‌ها انجام شود تا خودشان در مورد آینده‌شان تصمیم‌گیری کنند و من در این باره نقش مهمی را برای ایران قائلم و ایران می‌تواند در این زمینه نقش خوبی را ایفا کند.

جلیلی: راه‌حل سوریه دموکراسی است

در رویدادی دیگر، سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار کوفی‌عنان تاکید کرد: راه‌حل سوریه یک راه‌حل سوری است که باید بدون دخالت خارجی و توسط مردم و دولت سوریه دنبال شود. به گزارش ایسنا، جلیلی گفت: راه‌حل سوریه دموکراسی است نه ارسال سلاح و رفتارهای تروریستی.

نماینده مقام معظم رهبری اظهار کرد: گفت‌وگوی سیاسی در سوریه باید همزمان با تلاش برای آتش بس دنبال شود و پیشنهاد کرد ناظران سازمان ملل مانع ورود سلاح و عناصر مسلح به سوریه شوند.

درخواست روسیه برای برگزاری نشستی جدید

همزمان با رایزنی عنان با مقامات ایرانی در تهران، روسیه خواستار برگزاری نشستی جدید در رابطه با سوریه با حضور متحدین این کشور نظیر ایران شد و تاکید کرد که گفت‌و‌گو‌ها نباید درباره سرنوشت بشار اسد تصمیم‌گیری کند. سرنوشت رهبری خاص باید توسط مردم و مطابق قوانین بین‌المللی تعیین شود. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، میخاییل بوگدانوف، معاون وزیر خارجه روسیه روز سه‌شنبه‌ گفت که تلاش انجام گرفته در ژنو در تاریخ ۳۰ ژوئن برای نجات طرح صلح کوفی عنان باید با مشارکت کشورهایی نظیر ایران ادامه یابد.