دولت به دنبال انقباض بودجه‌ای

دنیای اقتصاد- ملیحه ابراهیمی: دوهفته پیش بود که سخنگوی اقتصادی دولت، در جلسه غیرعلنی مجلس برای نخستین بار سخن از حرکت به سوی «صرفه‌جویی بودجه‌ای» به میان آورد؛ حالا هم احمد توکلی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خبر از تصمیم دولت برای «انقباضی کردن» قانون بودجه ۹۱ می‌دهد؛ قانون بودجه‌ای که لایحه آن با ۵۷ روز تاخیر بهمن ماه پارسال به مجلس رسید و باز هم با تاخیر و در اردیبهشت ماه امسال تصویب شد. البته رییس‌جمهور نیز پس از تصویب بودجه در مجلس، ضمن ابلاغ آن، در نامه‌ای به معاون خود از «تغییرات وسیعی» که از سوی مجلس در لایحه ایجاد شده و «استحاله» آن گله کرده بود. احمدی‌نژاد همچنین نوشته بود که به دلیل این تغییرات لایحه بودجه ۹۱ «تورم‌زا» است.

حالا پس از گذشت چهار ماه و نیم از سال، توکلی می‌گوید که دولت «چاره‌ای» جز «اصلاح قانون بودجه» آن هم به سوی انقباضی کردن ندارد. وی اما تاکید می‌کند که دولت مجاز نیست که این اصلاح را سر خود انجام دهد، چرا که براساس قانون اساسی هرگونه اصلاح در قانون بودجه باید به تصویب مجلس برسد.

توکلی در حالی از «تصمیم» دولت برای «اصلاح» و«انقباضی کردن» قانون بودجه ۹۱ خبر می‌دهد که یک هفته پیش، پس از جلسه غیرعلنی پنج ساعته مجلس با مسوولان اقتصادی دولت درباره مشکلات اقتصادی اخیر، گرانی‌ها و آثار تحریم‌ها، غلامرضا مصباحی‌مقدم رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از «تشکیل کارگروه اصلاح بودجه ۹۱» خبر داد. او گفته بود: می‌توانیم بودجه را بر اساس اولویت‌ها و ماه‌های باقی مانده سال تنظیم کنیم و در این صورت از منابع استفاده بهینه می‌کنیم. مصباحی‌مقدم همچنین تصریح کرده بود: برای به نتیجه رسیدن در تنظیم مجدد بودجه ۹۱ یا دولت لایحه می‌دهد یا در صورت عدم ارائه لایحه، مجلس طرحی تنظیم خواهد کرد.

دولت مجاز به اصلاح سرخود نیست

احمد توکلی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اما اعلام کرده که دولت تصمیم دارد بودجه را انقباضی کند.

وی در گفت‌وگو با سایت خبری فرارو افزود: به دلیل تحریم‌های نفتی طبیعتا فروش نفت ما کاهش پیدا می‌کند و به همین دلیل قرار است تجدیدنظری در بودجه صورت بگیرد تا امکان مقاومت بیشتر فراهم شود. یعنی با کاهش بودجه تخصیص منابع بهتر صورت بگیرد.

نماینده تهران ادامه داد: اما برای اصلاح قانون بودجه دولت باید یک پیشنهاد جدید به مجلس بیاورد. چرا که طبق اصل ۵۲ قانون اساسی اصلاح بودجه تقاضای دولت را نیاز دارد.

توکلی افزود: طبق این اصل تهیه و تنظیم بودجه بر عهده دولت و بررسی و تصویب آن بر عهده مجلس است و مطابق نظر تفسیری شورای نگهبان، از آنجا که اختیار تهیه و تنظیم بودجه بر عهده دولت است، اصلاحیه و متمم بودجه نیز نیازمند تصمیم و لایحه دولت است.

وی تصریح کرد: دولت خود تصمیم دارد که بودجه را انقباضی کند چون چاره‌ای ندارد. ولی اینکه دولت بخواهد سرخود بودجه را اصلاح کند یا تغییر دهد، مجاز نیست و قانون اساسی این اجازه را به دولت نمی‌دهد. چرا که هرگونه تغییر و اصلاح در قانون بودجه باید به تصویب مجلس برسد.

توکلی گفت: بودجه‌های عمرانی باید به طرح‌هایی که نتیجه زودتری می‌دهند کاهش پیدا کند تا بتوان امسال را گذراند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مربوط به جدول ۱۲ که در قانون بودجه ۹۱ آمده است و در آن دولت مبالغی را به موسسات غیردولتی در قالب کمک اختصاص داده است، گفت: جدول ۱۲ بودجه مربوط به نهادهای کمک بگیر است که شفاف و روشن نیست. یعنی مشخص نیست نهادهایی که کمک می‌گیرند مستحق نباشند، یا مستحق‌ترین باشند. یعنی دلیلی بر این نیست نهادهایی که کمک شامل آنها می‌شود مستحق نیستند و دلیلی هم بر این نیست که مستحق‌ترین هستند. در نتیجه وقتی بودجه کاهش پیدا کند ممکن است از این تغییرات هم داشته باشیم.

وی تاکید کرد: هنوز مشخص نشده که دولت چه زمانی لایحه اصلاح قانون بودجه را به مجلس خواهد آورد.