دنیای اقتصاد- دوازدهمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری در دوره چهارم روز گذشته به ریاست آیت‌الله مهدوی‌کنی آغاز شد. وی در این مراسم با تاکید بر اینکه ‌«دولت باید به صورت جدی‌تر و عمیق‌تر به ساماندهی وضعیت معیشت مردم بپردازد»، تصریح کرد: انقلاب ما انقلابی بود که می‌خواست هم برای دنیا و هم برای آخرت مردم کار کند. در نشست دیروز علاوه بر شماری از اعضای مجلس خبرگان که به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز برای نمایندگان این مجلس سخنرانی کرد.

آیت‌الله مهدوی کنی در افتتاحیه دوازدهمین نشست مجلس خبرگان:
دولت به فکر معیشت مردم باشد
نظرات مختلف اجلاس نم مورد تایید ما نیست
دنیای اقتصاد- دوازدهمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری در دوره چهارم روز گذشته به ریاست آیت‌الله مهدوی‌کنی آغاز شد.
پس از اسفند ماه ۸۹ و کنار رفتن آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از ریاست مجلس خبرگان رهبری، این سومین اجلاس رسمی مجلس خبرگان است که به ریاست آیت‌الله مهدوی‌کنی برگزار می‌شود. در اجلاسیه دیروز خبرگان رهبری که پس از انتخابات میاندوره‌ای این مجلس برگزار شد، مراسم تحلیف نمایندگان استان‌های خراسان رضوی و کردستان که به تازگی منتخب مردم شده اند، برگزار شد. همچنین سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در خصوص بیداری اسلامی و پیام‌های آن در منطقه و تحولات سوریه سخنرانی کرد و مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز درخصوص وضعیت اقتصادی کشور و تحریم‌های اخیر سخنرانی خواهد داشت، اما بنا بر سنت گذشته رییس مجلس خبرگان سخنران مراسم افتتاحیه بود و در سخنانی از دولت خواست که دولت به صورت جدی‌تر و عمیق‌تر به ساماندهی وضعیت معیشت مردم بپردازد و برای این کار از نخبگان و کسانی که می‌توانند نظریات خوبی در اداره کشور داشته باشند، کمک بگیرد و این‌طور نباشد که دولت خود را محصور کند. آیت‌الله مهدوی کنی در عین حال از فعالان سیاسی و اقتصادی خارج از دولت نیز درخواست کرد که با یکصدایی و همزبانی به هم کمک کنند که در نهایت این کشور سالم به مقصد برسد.
آن‌گونه که ایسنا گزارش داده است، آیت‌الله مهدوی‌کنی در افتتاحیه دوازدهمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری که در ساختمان مجلس قدیم برگزار شد، با بیان اینکه «حضور مقام معظم رهبری در اجلاس نم و بیانات ایشان برای ما مساله پر افتخاری بود»، تصریح کرد: امیدواریم از این حادثه مبارک؛ یعنی برگزاری اجلاس عدم تعهد در تهران، ملت و دولت ما بتوانند به خوبی استفاده کنند. رییس مجلس خبرگان رهبری افزود: ما در مجلس خبرگان رهبری به عنوان علمای خبره نظام معتقدیم هرکس هر چیزی در اجلاس عدم تعهد مطرح کرده است مورد تایید ما نیست، چون در یک اجلاس بزرگ طبیعی است نظرات و سلایق مختلف بیان شود و اگر چنین نباشد یعنی نظرات تحمیلی باشد دیگر اجلاس غیرمتعهدها نمی‌شود؛ چون غیرمتعهد بودن این کشورها به این معنا است که تعهدی به کشورهای استکباری ندارند.مهدوی‌کنی با تاکید بر اینکه «بیانیه پایانی اجلاس غیرمتعهدها که مورد تصویب همه قرار گرفت، مورد تایید ماست»، خاطرنشان کرد: برخی مطالب گفته شده در اجلاس ممکن مورد پسند ما نباشد.
باید مشکلات را قبول داشته باشیم
رییس مجلس خبرگان با اشاره به اینکه «ما با نظامی روبه‌رو هستیم که با جهاد و مجاهده شروع شد و باید به پیروزی نهایی برسد»، اظهار کرد: باید مشکلات را قبول داشته باشیم و در جهت رفع آنها اقدام کنیم. وی تاکید کرد: دولت باید برای تامین معیشت عمومی مردم از نخبگان و کسانی که می‌توانند نظریات خوبی در اداره کشور داشته باشند کمک بگیرد و این‌طور نباشد که خود را محصور کند.
وی با تاکید بر اینکه «دولت باید به صورت جدی‌تر و عمیق‌تر به ساماندهی وضعیت معیشت مردم بپردازد»، تصریح کرد: انقلاب ما انقلابی بود که می‌خواست هم برای دنیا و هم برای آخرت مردم کار کند. انقلاب فقط برای این شکل نگرفت که صرفا مردم متدین باشند و وضعیت اقتصادی خوبی نداشته باشند؛ چراکه قبل از انقلاب هم ما مردم متدین داشتیم. رییس مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: دولت باید برای رسیدن به این اهداف یعنی تامین معیشت عمومی مردم از نخبگان و کسانی که می‌توانند نظریات خوبی در اداره کشور داشته باشند کمک بگیرد و این طور نباشد که دولت خود را محصور کند؛ البته منظور من از دولت، عام است و مجلس هم باید به این موضوعات توجه داشته باشد و همه نهادها و ارکان نظام که افراد و مسوول رسمی دارند باید قبول کنند که از نظرات دیگران استفاده کنند و نباید در را به روی خود ببندند و بگویند فقط ما هستیم. البته به این موضوع عمل می‌شود؛ ولی باید توجه بیشتری کرد.
فعالان سیاسی و اقتصادی به دولت کمک کنند
وی با بیان اینکه «لازم است تا فعالان سیاسی و اقتصادی خارج از دولت نیز با یکصدایی و همزبانی به هم کمک کنند که در نهایت این کشور سالم به مقصد برسد»، اظهار کرد: اینکه فعالان اقتصادی و سیاسی هرکدام جدا باشند، همدیگر را خنثی می‌کنند و ما به جایی نمی‌رسیم. باید از موقعیت‌های مثبت هر زمان برای اصلاح امور استفاده کرد. کسانی که خارج از دولت فعال اقتصادی هستند باید در این برهه و در این شرایطی که ما در آن قرار داریم از امورهای شخصی کم کنند و با انگیزه خدمت به مردم کار انجام دهند.
باید قناعت کنیم
رییس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه «ما که در تحریم قرار گرفته‌ایم باید قناعت کنیم»، گفت: وقتی باید در مال خود قناعت داشته باشیم چه برسد به اموال بیت‌المال و البته در این راستا لازم است تا بزرگان، علما و ائمه جمعه قناعت را در بین مردم ترویج کنند؛ البته آقایان می‌گویند صحبت از قناعت می‌شود ولی خودشان قناعت نمی‌کنند یا اینکه گفته می‌شود چون نداریم باید قناعت کنیم و من در جواب می‌گویم که وقتی در رفاه هم هستیم باید قناعت کنیم.
جلیلی: میزان تنفر از آمریکا رو به فزونی است
همچنین دبیر شورای عالی امنیت ملی در دوازدهمین اجلاس خبرگان رهبری در دوره چهارم با اشاره به طراحی آمریکا برای ساماندهی ظرفیت رژیم صهیونیستی برای تقابل با جریان انقلاب اسلامی و تاکید بر ظرفیت‌های آزاد شده در منطقه ناشی از بیداری اسلامی اظهار کرد: امروز تدبیر برای بقای رژیم صهیونیستی به مهم‌ترین چالش دولتمردان آمریکایی تبدیل شده است. سعید جلیلی با اشاره به اظهار نظر یکی از مقام‌های سابق عالی رتبه آمریکا مبنی بر اینکه خاورمیانه کلید تسلط بر دنیا است و قلب خاورمیانه نیز ایران است تصریح کرد: هر چند آمریکایی‌ها از هیچ گونه تهدید و فشاری علیه ملت ایران فروگذار نمی‌کنند؛ ولی جمهوری اسلامی ایران توانسته است تا با منطقی روشن گفتمان انقلاب اسلامی در تقابل با آمریکا و رژیم صهیونیستی را به گفتمان برتر ملت‌های منطقه تبدیل کند، به گونه‌ای که به اذعان منابع غربی میزان تنفر از آمریکا در مردم منطقه رو به فزونی است.

حاشیه‌های دوازدهمین اجلاس خبرگان

* آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در زمان ورود به اجلاس توجه گروه‌های خبری را جلب کرد و جنب و جوشی جالب توجه میان عکاسان و خبرنگاران جهت گرفتن عکس از وی ایجاد شد.
* در حاشیه این اجلاس برخی از «آقازاده‌ها» برای فعالیت در کمیته اجرایی این نشست حضور داشتند. فرزندان آیت‌الله مهدوی کنی و یزدی به پدران خود در امور اجرایی کمک می‌کردند.
* به یاد مرحوم قره‌باغی نماینده آذربایجان غربی عکس وی در ردیف جلو گذاشته شده بود.
* آیت‌الله مصباح یزدی که در ادوار گذشته همیشه در صندلی نزدیک به درب ورودی می‌نشست در اجلاس دیروز دیده نشد. گفته می‌شود وی به دلیل درد زانو نتوانسته است در اجلاس شرکت کند.
*حجت الإسلام بهرامی، نماینده استان کرمان در نطق خود درباره نظریه شورای فقهی گفت: در شورای فقهی بحث رسیدن به احکام الهی است و اقلیت و اکثریت نمی‌تواند راه رسیدن به احکام شرعی باشد و شورای فقهی را نمی‌توان با شورای پزشکی مقایسه کرد.
عکس: خبرگزاری فارس