پوشاک ارزان برای کودکان و آقایان

مینا صباغی- هفدهمین نمایشگاه بهاره امسال با مشارکت مستقیم مجامع امور صنفی از ۹اسفند ماه در سه نقطه از تهران آغاز به کار کرد. برخلاف سال گذشته که این نمایشگاه با مدیریت سازمان بازرگانی در ۴منطقه تهران برپا شده بود، امسال مجامع امور صنفی با همکاری اتحادیه‌های پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان، کشباف و جوراب، پوشاک دوخته، خرازان، آجیل و خشکبار، موادغذایی و.... در ۳منطقه تهران شامل محدوده پارک ارم، سازمان گوشت واقع در تهران‌پارس (خیابان استخر) و انبار شهید باستانی واقع در خیابان خاوران این نمایشگاه را برگزار کرده‌اند که تا ۱۸اسفند ماه نیز دایر است.

نمایشگاه فروش بهاره برای دومین سال پیاپی در مکانی خارج از نمایشگاه بین‌المللی تهران و به صورت پراکنده دایر شده است و تا حدودی باعث سردرگمی و مصرف‌کنندگان شده است. شاید برپایی نمایشگاه به صورت غیرمنسجم بهتر به نظر برسد اما از طرفی ناشناخته و دوربودن بعضی از اماکن تا حدودی آشفتگی و هزینه بالای ایاب و ذهاب را برای مراجعین به همراه خواهد داشت و این ذهنیت را برای خریدار به وجود می‌آورد که ترجیح دهد قسمت عمده‌ای از کالای مورد نیاز خود را از مکانی نزدیک محل سکونت خود خریداری کند.

البته این گفته‌ها، عقیده تعدادی از بازدیدکنندگان نمایشگاه بهاره واقع در پارک ارم است.

در این باره «محمدرضا جعفریان»، مدیر اجرایی و هماهنگی نمایشگاه فروش بهاره تهران یکی از اهداف برپایی نمایشگاه به صورت پراکنده را این‌گونه بیان ‌کرد: با توجه به اینکه مردم مناطق مختلف تهران دارای سلایق گوناگون هستند برپایی این نوع نمایشگاه‌ها به صورت پراکنده در نقاط مختلف بهتر به نظر می‌رسد.

زیرا هم دسترسی به این نمایشگاه‌ها در چند نقطه تهران آسان‌تر است و هم‌ اینکه از ترافیک جدی در منطقه چمران (مکان اصلی نمایشگاه بین‌الملی) جلوگیری می‌شود.

وی هدف اصلی برگزاری این نمایشگاه را تامین پوشاک و سایر اجناس موردنیاز سبد خانواده اعلام کرد و گفت: برپایی این قبیل نمایشگاه‌ها باعث می‌شود که شهروندان اجناس موردنیاز برای عید نوروز را با قیمت ۲۰ تا ۳۰درصد زیرقیمت متعارف بازار تهیه کنند.

«جعفریان» با اشاره به این موضوع که بیشتر غرفه‌داران از تولیدکنندگان داخلی هستند، گفت: یکی از شرایط شرکت در نمایشگاه بهاره، تولید و فروش کالا‌های داخلی است که با قیمت مناسب عرضه می‌شوند.

وی همچنین به نحوه قیمت‌گذاری این اجناس توسط کارشناسان و ستاد قیمت‌گذاری اشاره کرد و گفت: تمام اجناس ارائه شده در این نمایشگاه توسط اتحادیه‌های هر صنف با توجه به نوع و کیفیت کالا قیمت‌گذاری شده است.

«علی پیشکار»، دبیر اتحادیه صنف خیاطان نیز گفت: نحوه قیمت‌گذاری صنف ما به این صورت است که قیمت تمام شده پوشاک را با مقدار هزینه دوخت همراه با ۲۰درصد سود تمام شده تعیین می‌کنیم و تمام اجناس با اتیکت قیمت عرضه می‌شوند».

به اعتقاد وی تمام پوشاکی که در این نمایشگاه عرضه می‌شوند تنها با سود اندک و قیمتی به مراتب پایین‌تر از (حدود ۲۰درصد) اجناس موجود در فروشگاه‌های سطح شهر به فروش می‌رسند».

یکی از نکته‌های قابل توجه در نمایشگاه فروش بهاره واقع در پارک ارم، این بود که استقبال بازدیدکنندگان از غرفه‌های پوشاک مردانه و بچه‌گانه به مراتب بهتر و رضایت بخش‌تر از سایر غرفه‌ها به نظر می‌رسید.

«سهیلا دارایی» یکی از بازدیدکنندگان که در این نمایشگاه حضور داشت گفت: «بیشتر اجناسی که در این نمایشگاه به چشم می‌آید. پوشاک مردانه و بچه‌گانه است که با قیمت مناسبی نیز به فروش می‌رسند و از تنوع بالایی هم برخوردار هستند. اما لباس‌های زنانه که بتوان از آنها برای مجالس و مهمانی‌ها استفاده کرد خیلی کم و محدود است.»

تقسیم‌بندی نمایشگاه فروش بهاره واقع در پارک ارم به سالن‌های پوشاک زنانه، مردانه، بچه‌گانه و مواد خوراکی و... یکی از ویژگی‌های این نمایشگاه است تا حدودی باعث سهولت در بازدید مراجعین شده است. البته فضای تنگ و باریک سالن‌های این نمایشگاه از جمله موارد اصلی و مهمی بود که بسیاری از مراجعان به آن اشاره کردند چرا که ازدحام و شلوغی فضای غرفه و سالن‌ها تا حدود زیادی انتخاب و خرید را برای بازدیدکنندگان با مشکل مواجه کرده است.

«حسین همایونی» یکی دیگر از بازدیدکنندگان درباره قیمت ارائه شده کت و شلوار و پیراهن‌های مردانه گفت: «قیمت‌هایی که برای انواع کت و شلوار و پیراهن در این نمایشگاه در نظر گرفته شده بسیار مناسب است به طوری که یک دست کت و شلوار مطهری که در فروشگاه‌های سطح شهر با قیمت ۱۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد در این نمایشگاه با قیمت ۵۰ تا ۶۰هزار تومان و پیراهن ۲۲هزار تومانی در فروشگاه‌های سطح شهر، در این مکان با قیمت ۱۰ تا ۱۲هزار تومان به فروش می‌رسند.»

«کتابدار» یکی از غرفه‌داران که به فروش انواع کت و شلوار و پیراهن مردانه مشغول است گفت: قیمتی که تمام فروشندگان این نمایشگاه برای اجناس خود در نظر گرفته‌اند نسبت به بوتیک‌های سطح شهر حدود ۲۵ درصد ارزان‌تر و نسبت به بنکداران نیز حدود ۱۰درصد ارزان‌تر است.

وی همچنین مدعی است که از حضور در این قبیل در نمایشگاه‌ها چندان سودی نصیب فروشندگان نمی‌شود و تنها هدف فروشندگان این است که محصولاتشان را به پول نقد تبدیل کنند و به نقدینگی دست یابند.

این فروشنده قیمت کت و شلوار فاستونی ایران را حدود ۵۰ تا ۵۵هزار تومان و کت تک بوکله را حدود ۲۶ تا ۳۳هزار تومان اعلام ‌کرد. ضمن اینکه انواع شلوارهای تک مردانه نیز با قیمت ۱۰ تا ۱۲هزار تومان به فروش می‌رسند. همچنین انواع مانتو گاواردین و کوپ زنانه از ۱۵هزار تومان تا ۲۵هزار تومان قیمت دارند و مانتوهای نخی و کتان نیز با قیمت ۱۰ تا ۱۵هزار تومان به فروش می‌رسند.

حضور کمرنگ عرضه‌کنند‌گان شیرینی و شکلات و آجیل در این نمایشگاه یکی از نکاتی بود که اکثرا مراجعین به آن اشاره کردند. به طوری که در نمایشگاه پارک ارم تنها یک یا دو غرفه کوچک به عرضه آجیل می‌پردازند که طبق اعلام مراجعین قیمت آجیل عرضه شده در این نمایشگاه با قیمت‌های سطح شهر تفاوت چندانی ندارد.

همچنین عرضه کیف وکفش نیز در نمایشگاه فروش بهاره واقع در پارک ارم بسیار محدود و با قیمت تقریبا یکسانی نسبت به فروشگاه‌های سطح شهر است.

به هر حال نمایشگاه فروش بهاره امسال با نقاط ضعف و قوت فراوان برگزار شده است و مراجعین بسیاری را به سوی خود جلب کرده است. امید است با بهبود سطح کیفی محصولات عرضه شده در این نمایشگاه و رفع کاستی‌های موجود در سال‌های آتی شاهد برگزاری هر چه بهتر این نمایشگاه‌ها باشیم.