به بخش خصوصی ضربه نمی‌زنیم

غزال صادقی - سازمان انتشارات نشر شهر یکی از مجموعه‌های فرهنگی وابسته به شهرداری تهران است. این سازمان وظیفه دارد بخشی از خط‌مشی‌های فرهنگی شهرداری پایتخت را مدیریت و راهبری کند. در مجموع آنچه در قالب خط‌مشی شهرداری تهران در ترویج امور فرهنگی باید به محصول نهایی تبدیل شود توسط سازمان انتشارات نشر شهر صورت می‌گیرد.

«نشر شهر» اگرچه در زمینه تولید فرهنگ فعالیت دارد. ولی شرکتی سودآور است و به گفته مدیرعامل نشر شهر گردش مالی این شرکت از ۱۲میلیارد تومان بیشتر است.

شهرام‌نیا در ارتباط با گردش مالی این سازمان گفت: هم خود شهرداری و هم نهادها و سازمان‌هایی که به شهرداری وابسته‌اند معمولا خودگردان هستند و حتی خود شهرداری هم بودجه دولتی ندارد و از محل عوایدشان که با قوانین داخل کشور مطابقت دارد و یک بخش دیگر نیز فعالیت‌های ابداعی خود سازمان است در آمدزایی می‌کند.

موسسه نشر شهر نیز به نوعی جزو نهادهای وابسته به بخش فرهنگی و هنری شهرداری تهران است و تمام سهام این شرکت وابسته به شهرداری تهران است که در کنار خدماتی که به این سازمان و همچنین بخش‌های مختلف دیگر مانند بخش‌های خصوصی می‌دهد اعتبار خودش را تامین می‌کند.نشر شهر بودجه ثابت ندارد و شاید گردش مالی ما در سال گذشته چیزی در حدود ۱۲میلیارد تومان بوده است.

وی همچنین در ارتباط با اصل ۴۴ و خصوصی‌سازی گفت: این قضیه بعید به نظر نمی‌رسد اما در اولویت بندی‌های دولت برای واگذاری به بخش‌ خصوصی‌ بخش‌‌هایی که به نوعی سودآور نیستند در اولویت قرار می‌گیرد.

ولی با این حال شهرداری نیز این کار را در برنامه‌های خود دارد و ما نیز از این امر جدا نیستم ولی مجموعه ما مجموعه‌ای نیست که بتواند در بخش‌خصوصی هم همین میزان بازده و سودآوری داشته باشد و شهرداری نیز به بازوهایی نیاز دارد که بتواند نقطه تعاملش با بخش‌خصوصی باشد و به نوعی بخش ما شاید حمایت کننده بخش‌خصوصی باشد.

شهرام نیا همچنین در ارتباط با فعالیت‌های این سازمان و ارائه خدمات این سازمان عنوان کرد: بر عکس تصور عموم فعالیت اصلی نشر شهر انتشار کتاب نیست.

شهرداری تهران با توجه به سیاستی که دنبال می‌کند به هیچ وجه نمی‌خواهد رقیب جدی برای انتشارات خصوصی محسوب شود به کار نشر به صورت حرفه‌ای نپرداخته‌ایم و بیشتر به سمت انتشار کتاب‌هایی رفتیم که انتشارات دیگر به سمت آن نمی‌رفتند مانند فرهنگ شهرنشینی، شهروندی و پکیج‌هایی که مورد نیاز خود ما است را منتشر کرده‌ایم. ما اگر چهار حوزه اصلی خدمات داشته باشیم یکی از آنها انتشارات است و سعی کردیم در این بخش محدود عمل کنیم تا قدرت بخش‌خصوصی را کم نکنیم و به نوعی بتوانیم به آنها کمک کنیم.

بخش دوم فعالیت‌های ما در جهت ایجاد فرهنگ کتاب خوانی است. این فعالیت‌ها را با تهیه کتاب و هدیه آن به کتاب‌خانه‌های مختلف انجام می‌دهیم. نمایشگاه‌ هایی نیز در جهت تقویت کتاب‌خانه‌های عمومی برگزار کرده‌ایم و سالانه چیزی در حدود ۵/۱ تا۲میلیارد کتاب به مدارس اهدا می‌کنیم.

نمایشگاه «یادیار مهربان» را برگزار کردیم و هدف از این نمایشگاه این است که مدیران مدارس با مراجعه به این مراکز کتاب مورد‌نیاز بچه‌های مدرسه خود را در سقف اعتباری که به آنها داده شده، انتخاب و به صورت هدیه دریافت کنند.

پکیج‌هایی نیز به صورت فصل‌نامه و به عنوان بسته فرهنگی تابستانه و زمستانه تحت عنوان یک قاچ هندوانه و یک پرتقال آبدار بود، که سفارش بسته اول یک میلیون نسخه و بسته دوم یک میلیون و سیصد هزار نسخه بود، البته تعداد تقریبی خانه‌های تهران حدود ۳میلیون است که با توجه به این تعداد توانستیم یک سوم خانه‌های تهران را پوشش دهیم.

وی ادامه داد: طرح دیگری که تحت عنوان کتاب اتوبوس در تمام اتوبوس‌های تهران قرار است گسترش پیدا کند. در حال حاضر نیز در ۲۵۰۰ اتوبوس این طرح در حال اجرا است می‌تواند به ایجاد فرهنگ کتاب‌خوانی کمک می‌کند.

شهرام‌نیا درباره موضوعات کتاب‌های موجود در اتوبوس‌ گفت:ما در کتاب‌های اتوبوس تنوع موضوعیمان با توجه به کتاب‌های درون بازار است و به ناشران اعلام کرده‌ایم کتاب‌هایی که در قطع جیبی و پالتویی است را با توجه به برآورد هزینه آن را در اختیار ما قرار دهند و سعی کردیم که این کتاب‌ها شامل مسائل عمومی مانند حوزه ادبیات، تندرستی سلامت باشد. وی با اشاره به ساخت بزرگترین فروشگاه کتاب در کریمخان تصریح کرد: در حال حاضر ۱۵ فروشگاه کتاب در سطح شهر داریم که البته فروشگاه‌های بزرگی نیستند که در تلاش برای توسعه این فروشگاه‌ها هستیم.

در خیابان کریم‌خان بزرگترین فروشگاه کتاب کشور ساخته می‌شود و حدود ۵۰۰۰ متر زیربنا دارد و برای اولین بار است که در ایران فروشگاهی با این مساحت ساخته می‌شود، که علاوه بر کتاب محصولات فرهنگی دیگر را نیز ارائه می‌کند.

شهرام‌نیا در ارتباط با هیات انتخاب کتاب این سازمان گفت: یک شورای کتاب داریم که به صورت ثابت هر هفته یک جلسه داریم که از چهره‌های شناخته شده آن مصطفی رحمان‌دوست، آقای اشعری، رییس کتابخانه ملی، مختارپور معاون وزیرارشاد، دکتر پرویز معاون فرهنگی وزارت ارشاد، فریدالدین حدادعادل و آقای کریمی نویسنده کودک و نوجوان است که سعی کرده‌ایم ترکیبی را فراهم کنیم که از همه تخصص‌های مختلف در آن جمع باشند.

شهرام‌نیا ادامه داد:قالب کارهایی که تولید می‌شود یا کارهای مشارکتی است و یا در این شورا حتما مطرح می‌شود و تقریبا تمام کتاب‌ها در این مجموعه انتخاب می‌شوند حتی کتاب‌هایی که ما در نمایشگاه داشته‌ایم، با نظر این دوستان انتخاب می‌شود و تنها موردی که ما بدون نظر اعضا انتخاب می‌کنیم، کتاب‌هایی است که به سفارش جاهایی دیگری چاپ می‌کنیم به طور مثال قسمت فرهنگی هنری شهرداری کتابی را به ما سفارش داد تحت عنوان «همگام با حسین» که معاونت فرهنگی آن را برای امتحان در حوزه خودش طراحی کرده بود و ما فقط کاری که انجام دادیم آن را با مجوز نشر شهر منتشر کردیم و آن را ازکارهای خودمان نمی‌دانیم چون این کارها سفارش کار محسوب می‌شود اما در کارهایی که چاپ می‌کنیم حتما این شورا نظارت کافی را دارد.

وی در پایان در مورد اعتراض ناشران به دو پارگی نمایشگاه گفت:به این دلیل که ما ناشر وابسته به یک بخش دولتی هستیم و به دلیل رقابتی که داریم ترجیح می‌دهیم وارد این فضا نشویم زیرا دولت نیز مشکلات خودش را دارد.ولی آقای قالیباف نیز اعلام آمادگی کرده است که در محل دائمی نمایشگاه‌ها آمادگی ارائه هر گونه خدماتی را دارد زیرا پروژه احداث دو پل که در نزدیکی نمایشگاه هست را پی‌گیری می‌کنند و تا آن زمان به بهره‌برداری می‌رسد.یک بحث دیگر هم این است که در مصلی نیز معضلات ترافیکی کمتر از محل قبلی نیست و اگر قصد ما حل کردن مشکلات باشد نباید داخل شهر را در نظر بگیریم که به ادامه مشکلات دامن بزند.