نگاه سوم -مراسم تقدیر از سینماگران دفاع مقدس با گرامیداشت یاد و خاطره زنده یاد رسول ملاقلی‌پور برپا شد. در مراسمی که یکشنبه شب، در مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری برپا شد، لوح تقدیری که قرار بود، رسول ملاقلی‌پور آن را برای نویسندگی و کارگردانی «میم مثل مادر» دریافت کند، به همسرش اهدا شد.

محمد‌حسین صفارهرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم سینمای دفاع مقدس را معنادارترین سینمای دوران دانست و اظهار داشت:‌ مضمون واحدی که در همه فیلم‌های دفاع مقدس مکرر آمده است با یک هدف متعالی برای به چنگ آوردن ارزشمندترین دست‌آوردهای انسان حقیقت‌گرا برای مقابله با زشتی و پلیدی در زیباترین شکل است.

وی با بیان اینکه این سینما حق بزرگی بر گردن سایر گونه‌های سینمایی دارد، ادامه داد: ‌خواستگاه مردان بزرگ سینمای ما در دو دهه اخیر این بوده است که این نوع سینما را حفظ و مسیر آینده‌اش را صیانت کنیم و برای همه ارزش‌های دفاع مقدس و کسانی که استقلال را برای ما به ارمغان آورده‌اند، آن را حفظ کنیم. در بخش اول این مراسم که به بزرگداشت رسول ملاقلی‌پور اختصاص داشت، خسرو سینایی با ذکر دو خاطره از او به عنوان فردی صادق یاد کرد و اظهار داشت: همیشه صادق و سادگی‌اش در ذهنم خواهد ماند و مطمئن هستم یاد او همیشه برای ما عزیز می‌ماند و امیدوارم صداقت او الگویی برای دیگران باشد.

منوچهر محمدی نیز بعد از دریافت لوح تقدیری برای تهیه فیلم «میم مثل مادر» و تقدیم آن به خانواده ملاقلی‌پور، سکانس پایانی فیلم «عصر روز دهم» که در بین‌الحرمین می‌گذرد را خواند.

در ادامه اکبر نبوی هم که اجرای بخش اول مراسم را بر عهده داشت از ملاقلی‌پور به عنوان سینماگری که چندین «افق» جدید در سینما به وجود آورد یاد کرد و همه آثار او را پر از انرژی دانست.

محمدرضا شرف‌الدین مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس به عنوان میزبان این مراسم ضمن خوش آمدگویی اظهار داشت: طبق روال گذشته باید بیانیه‌ای را درباره فیلم‌های دفاع مقدس که در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمدند، ارائه می‌کردیم اما در آخرین لحظاتی که می‌آمدم احساس کردم بیانیه را بعد هم می‌توان ارائه داد بهتر است اینجا از حال و هوای فیلم‌های رسول و رفاقت‌اش صحبت کنیم.

در سه بخش این مراسم از نویسنده، کارگردان و تهیه کننده فیلم‌های «آن که دریا می‌رود» به کارگردانی آرش معیریان، «اتوبوس شب» کیومرث پوراحمد،‌ «اخراجی‌ها» مسعود ده‌نمکی، «بنام پدر» ابراهیم حاتمی‌کیا، «پاداش سکوت» مازیار میری، «دست‌های خالی» ابوالقاسم طالبی، «‌روز سوم» لطیفی، «ساعت ۲۵» مسعود آب‌پرور، «سنگ کاغذ قیچی» سعید سهیلی، «شب بخیر فرمانده» انسیه شاه‌حسینی و «مثل یک قصه» خسرو سینایی تقدیر شد.

همچنین در بخش دیگری از مراسم از علیرضا رضا داد مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و سیما فیلم به خاطر حمایت از سینمای دفاع مقدس و سعداد بازیگر عراقی فیلم «مثل یک قصه» و مرتضی سرهنگی و بیژن میرباقری کارگردان «فیلم روز برمی‌آید» به خاطر پرداختن به سینمای انقلاب تقدیر شد.