جزئیات بسته سیاستی بازار مسکن

دنیای اقتصاد - دیروز همزمان با مجلس که آخرین سیاست‌های پیشنهادی دولت برای افزایش تولید در بازار مسکن را به تصویب رسانید، وزیر مسکن و شهرسازی نیز در یک کنفرانس خبری جزئیات بسته سیاستی بازار مسکن را تشریح کرد. وی البته دیروز نیز همانند دفعات قبل اعلام کرد که درخصوص قیمت جوابی نخواهد داد و سیاست‌های سال آینده دولت نیز بیش از آنکه ناظر بر دخالت دولت در قیمت‌گذاری باشد، ناظر بر افزایش تولید است.محمد سعیدی‌کیا با بیان اینکه سال آینده ۲۰۰ هزار واحد مسکونی اجاری و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی ساخته خواهد شد، پیش‌بینی کرد که یک میلیون مسکن در سال ۸۶ ساخته شود.مهمترین سیاست‌های دولت برای افزایش تولید مسکن از سوی بخش غیر‌دولتی نیز اجاره ۹۹ ساله زمین به تعاونی‌ها و انبوه‌سازان، معافیت مالیاتی، معافیت ۵۰درصد عوارض شهرداری برای نوسازی بافت‌های فرسوده و اعطای انواع وام‌ها در فرآیند ساخت است که به‌گفته وزیر مسکن برخی از این وام‌ها بعدا باید به خریداران منتقل شود. «محمد سعیدی‌کیا» وزیر مسکن و شهرسازی دیروز در میان انبوه‌ پرسش‌های خبرنگاران، سومین کنفرانس مطبوعاتی دوران وزارت خود را برگزار کرد و در مقابل این پرسش که چرا قیمت مسکن افزایش یافته است گفت: «از قول من بنویسید، جواب نمی‌دهم».

محمد سعیدی‌کیا در پاسخ به پرسش‌های پی در پی خبرنگاران مبنی بردلیل افزایش بی‌رویه قیمت مسکن و پیش‌بینی بازار سال آینده گفت: راجع به قیمت سوال نکنید؛ جواب نمی‌دهم.

وی اظهار داشت: شما از روش‌های مختلف و با پرسیدن سوال‌های متفاوت می‌خواهید از قیمت‌ها بپرسید؛ اما من هیچ پاسخی به سوال نمی‌دهم و شما هم می‌توانید در رسانه‌هایتان بنویسید سعیدی‌کیا به این سوال پاسخی نداد. وزیر مسکن و شهرسازی خواستار طرح سوالات انباشته شده خبرنگارانی شد که طی یک سال اخیر در هر جایی که امکان حضور وی بود حضور یافته و به روش‌های مختلف از وزیر پرسیده بودند. اما آنچه سعیدی‌کیا در پاسخ می‌گفت قانع‌کننده نبود. یکی از سوالاتی که خبرنگاران مصر به شنیدن پاسخ آن بودند امکان استعفای وزیر در سال ۸۶ در صورت عدم تحقق اهداف و سیاستگذاری‌های پیش‌بینی شده بود؛ سوالی که این‌بار نیز سعیدی‌کیا حاضر به پاسخ آن نشد و در جواب همه خبرنگاران مطرح‌کننده آن گفت: به سوالی که بلد نیستم جواب نمی‌دهم. وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر وجود مافیا در بازار مسکن اظهار داشت: بحث وجود مافیا در بازار مسکن را من مطرح نکردم. به همین دلیل این سوال را از طراحانش بپرسید.

وزیر مسکن همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دنیای اقتصاد مبنی بر تاثیر بسته سیاستی دولت بر بازار مسکن و نتایج ارائه این بسته اظهار داشت: ساخت مسکن اجاره‌ای، ساخت مسکن روستایی، تامین حق بهره‌برداری از زمین با وام یارانه‌ای و به صورت اجاره ۹۹ساله، بیمه ساختمان، حمایت از به‌کارگیری فناوری در ساخت‌وساز، معافیت مالیاتی برای تولید مسکن، معافیت پرداخت ۵۰درصد عوارض شهرداری برای نوسازی بافت‌های فرسوده از نتایجی است که از بسته سیاستی وزارت مسکن حاصل می‌شود. وی با اشاره به مباحث مطروحه در بسته سیاستی دولت برای بازار مسکن خاطرنشان کرد: بسته سیاستی و دولت در مجلس تصویب شده است. وزیر مسکن همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر حمایت دولت از ساخت خانه‌های اجاره‌ای اظهار داشت: حمایت از ساخت خانه‌‌های اجاره‌ای در دو بخش صورت گرفته است. وی افزود: حمایت از تولید و عرضه واحدهای اجاره‌ای هم تبصره «۶» بودجه سال ۸۶ ارائه شده است. سعیدی‌کیا با اشاره به اینکه دولت از بخش‌خصوصی برای ساخت واحدهای اجاره‌ای حمایت می‌کند، خاطرنشان کرد: به منظور تشویق ساخت واحدهای اجاره‌ای به ازای هر واحد ۱۳میلیون تومان وام با بهره ۴درصد اعطا می‌شود. وزیر مسکن با بیان اینکه میزان ساخت مسکن اجاره‌ای در سال ۸۵، پنجاه‌هزار دستگاه بوده است، اظهار داشت: برای پرداخت وام با بانک‌ها قرارداد بسته شده و این وام در سال ۸۶ هم پرداخت می‌شود.

سعیدی‌کیا همچنین در مورد تاثیر پرداخت وام ۱۰میلیونی بر بازارمسکن خاطرنشان کرد: روش پرداخت وام‌های ۱۰میلیونی در دوره اول اشتباه بود و به همین منظور روش پرداخت این وام تغییر کرد.

وزیر مسکن و شهرسازی تصریح کرد: در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده که وام مسکن در وهله اول به سازندگان داده شده و بعد از ساخت و ساز از تعاونی به فرد منتقل ‌شود. وی با بیان اینکه گرانی مسکن طبق اعلام وزیر اقتصاد دلایل مختلی دارد خاطرنشان کرد: با توجه به این امر نمی‌توانیم بگوییم پرداخت وام ۱۰میلیونی موجب گرانی مسکن شده است. سعیدی‌کیا در مورد دخالت دولت در بحث قیمت‌گذاری مسکن اظهار داشت: دخالت دولت در قیمت‌گذاری مسکن نمی‌تواند نتایج خوبی به همراه داشته باشد.

وی افزود: زمانی که در هر بازاری با کمبود عرضه مواجه باشیم گرانی به دنبالش می‌آید که در بازار مسکن هم همین اتفاق روی داده است.

سعیدی‌کیا با اشاره به برنامه جدید دولت برای افزایش عرضه و ساخت مسکن اظهار داشت: در بخش اول قرار بود که این لایحه شهرهای کوچک اجرا شود اما در برنامه جدید در شهرهای بزرگ هم اجرا می‌شود.

وزیر مسکن تصریح کرد: افرادی که خانه ندارند و تاکنون از تسهیلات دولت استفاده نکرده‌اند می‌تواند و با تشکیل تعاونی و البته در صورت سکونت در شهر خود از تسهیلات دولت استفاده کنند.

سعیدی‌کیا اظهار داشت: دولت به عنوان اولین کمک هزینه آماده‌سازی، خانه را به تعاونی‌ها می‌دهد و در وهله دوم بین ۷۰ تا ۸۰درصد قیمت ساخت را به صورت وام ارائه می‌دهد. وی افزود: دولت زمین را به صورت اجاره ۹۹ ساله در اختیار تعاونی‌ها قرار می‌دهد؛ اما این امر به معنی ارائه و انتقال مالکیت زمین نیست.

به گفته سعیدی‌کیا، این امر موجب می‌شود که قیمت زمین از ساخت حذف شود. سعیدی‌کیا با بیان اینکه این برنامه از سال ۸۶ آغاز می‌شود،‌ خاطرنشان کرد: دولت در تلاش است توسعه شهرها را از شهرهای کوچک آغاز کند.

وزیر مسکن با بیان اینکه نقش دولت در بخش مسکن بین ۵ تا ۶درصد است، اظهار داشت: در سال آینده ۲۰۰هزار واحد مسکونی اجاره‌ای و ۲۰۰هزار واحد مسکونی روستایی ساخته می‌شود و در مجموع براساس برنامه چهارم، سالانه یک‌میلیون واحد مسکونی ساخته خواهد شد. وزیر مسکن همچنین در خصوص نوسازی بافت‌های فرسوده اظهار داشت: در‌حال‌حاضر از ۶۲هزار هکتار مساحت تهران ۳۲۰۰هکتار بافت فرسوده است.

وی افزود: ۲۲۰۰هکتار در مشهد، ۲۵۰۰هکتار در تبریز، ۱۷۰۰هکتار در شیراز، ۲۱۰۰هکتار در اصفهان، ۱۰۰۰هکتار در قم، ۵۵۰هکتار در کرج و ۱۲۰۰هکتار در اهواز بافت فرسوده وجود دارد. سعیدی‌کیا با بیان اینکه در قانون برنامه چهارم، بافت‌های فرسوده باید ظرف ۱۰سال نوسازی شوند، خاطرنشان کرد: در صورت اجرای این امر هر سال ۲۵۰هزار خانه نوسازی می‌شود. همچنین خواجه دلوئی، معاون امور مسکن و ساختمان وزیر مسکن در خصوص برنامه ساخت مسکن اظهار داشت: رشد ۲۴درصدی صدور پروانه‌های ساخت نشان از رونق ساخت‌وساز دارد.