هنگامه علیقلی- تذکر و اعتراض دیروز چند نماینده مجلس نسبت به رعایت نشدن روال عادی بررسی لایحه بودجه ۸۶ و کنار گذاشتن و بررسی نکردن برخی از تبصره‌ها بیش از یک ساعت و نیم از وقت نشست علنی مجلس را گرفت و حدادعادل، باهنر وابوترابی به عنوان رییس و نواب رییس را ناگزیر به ارائه توضیح به نمایندگان کرد، هر چند نارضایتی نمایندگان معترض برطرف نشد. حسن کامران، نماینده اصفهان اولین متذکر جلسه دیروز مجلس با انتقاد از رعایت نشدن روال عادی بررسی لایحه بودجه ۸۶ از حداد عادل درخواست کرد اجازه دهد مخالفتش را با تبصره ۶ لایحه بودجه، موضوعی که یک‌شنبه شب در مجلس بررسی شده و کامران اجازه اظهارنظر نیافته بود را بیان کند.

وی با بیان اینکه همیشه در جلسات طولانی کمیسیون تلفیق و در جلسات بررسی لایحه بودجه در صحن علنی حضور داشته است. از بی تفاوتی رییس مجلس نسبت به نمایندگانی که در جلسات بررسی لایحه بودجه حضور ندارند انتقاد کرد و خواستار اعمال ماده ۷۸ آیین‌نامه داخلی مجلس در این خصوص شد.

کامران افزود: رییس جلسه باید به این نمایندگان به طور شفاهی تذکر دهد یا آنها را توبیخ کرده و به آنها اخطار دهد اما متاسفانه نه تنها چنین برخوردی صورت نمی‌گیرد بلکه از بیان مخالفت سایر نمایندگان نیز ممانعت می‌شود.

اگر چه حداد عادل نیز در پاسخ به وی به طولانی بودن جلسات بررسی لایحه بودجه در مجلس و خسته شدن نمایندگان اشاره کرد اما

تیمور علی عسگری نماینده مشهد نیز در تذکری به هیات رییسه، با یادآوری این که بررسی و تصویب لایحه بودجه از وظایف مهم و خطیر مجلس است، گفت: عزت و اقتدار مجلس در گروی این مساله مهم است.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس افزود: رییس جمهوری طبق برنامه توسعه موظف بود تا پایان آذر ماه گزارش نظارتی را به مجلس تقدیم کند تا مجلس نیز بودجه‌ریزی را در آن ارتباط ارزیابی کند.

وی همچنین درخواست کرد تا مجلس برای ارائه زودتر لایحه بودجه سال آینده تصمیمی راسخ بگیرد.

از سوی دیگر رضا عبداللهی نماینده ماه نشان نیز با استناد به ماده ۱۰۱ و ۲۲۴ آیین‌نامه داخلی مجلس از حداد عادل رییس وقت مجلس درخواست کرد تا بررسی پیشنهادها را جدی بگیرد و آنها را در تصمیم‌گیری لحاظ کند.

حداد عادل نیز در پاسخ به وی گفت: می‌توانم قول دهم اما برآورده کردن این قول با کس دیگری است.

تذکر رییس کمیسیون تلفیق به کنار گذاشتن تبصره‌هایی مربوط می‌شد که رییس مجلس آنها را غیربودجه‌ای می‌دانست و بدون رای‌گیری یا اظهار نظر موافقان و مخالفان آنها را رد کرد.

عبد اللهی معتقد بود اداره مجلس منطبق بر حکمیت مواد است نه بررسی جزییات آن. اما باهنر که پس از تذکر عبداللهی عهده‌دار ریاست جلسه شده بود با بیان اینکه در هیچ جایی از آیین‌نامه نیامده است که رییس مجلس را می‌توان به خاطر وارد ندانستن اخطار به رای‌گیری مجبور کرد، گفت: در خصوص تذکرات آیین‌نامه‌ای باید طبق آیین‌نامه رفتار کرد اما در خصوص اخطار اگر نظر نمایندگان یکی نبود باید یا با رای‌گیری یا با صحبت کردن مساله را رفع کرد.